opgehangen, samengesteld uit vijf reeksen van tien bloeiende rozen, waartussen vijf kleine schildjes of grote bloemenkelken zijn ingevoegd. Op deze laatste zijn te Neeroeteren de vijf bloedstortingen van Christus afgebeeld, die in bepaalde vormen van het rozenkransgebed werden overwogen.
Onder de voeten van de Heilige Maagd - en dit is weer een gegeven ontleend aan de cultus van de Onbevlekte - kronkelt de slang, die door Maria, de Nieuwe Eva, overwonnen werd. Voor het overige is de afbeelding zeer menselijk: O.L. Vrouw speelt met het kleine Jesuskind.
Karakteristiek voor het Marianum te Neeroeteren en voor andere soortgelijke werken, afkomstig uit Gelderse of Kleefse ateliers, is de typische behandeling van het haar en het fel gekreukte plooienspel van het gewaad der Heilige Maagd. Merkwaardig is eveneens de aanwezigheid van een vrouwenhoofd op het lichaam van de slang, een iconographische bijzonderheid die o.a. ook voorkomt in de Zondeval van Hugo van der Goes, in het kunsthistorisch Museum te Wenen. Maria vertrapt niet rechtstreeks het serpent, maar zij zet de voet op een reusachtig mannenhoofd dat in de maansikkel is ingevoegd. Ook dit detail, eigen aan de beelden van deze reeks, wijst op Duitse invloed.
In België zijn, op een paar uitzonderingen na, al de oude Mariana verdwenen. Nederlands-Limburg bewaart er nog enkele en in Noord-Nederland werden sommige hersteld. De meeste van deze beelden gingen te niet tijdens de godsdienstberoerten in de tweede helft der zestiende eeuw. Andere bleven gespaard, doch moesten, verteerd door vocht en wormen, van hun hoge plaats weggenomen worden. Dit laatste gebeurde o.a. in de Abdijkerk van Park-Heverlee, in 1637.
Een aantal kerken bewaren nog Madonna-beelden, die eertijds deel hebben uitgemaakt van een hangend Marianum. Op enkele plaatsen, zoals b.v. in het Burgerlijk Gasthuis te Mechelen, zijn zelfs nog de twee helften van de oorspronkelijke afbeelding aanwezig. Zou het niet mogelijk zijn deze weer bij elkander te brengen en, mits toevoeging van een nieuwe stralenkrans en een rozensnoer, het oude hangbeeld te herstellen?
Dit zou een daad van godsvrucht zijn, die volkomen in overeenstemming is met de geest van het Maria-jaar, en tevens een werkelijke verrijking betekenen voor ons oud en eerbiedwaardig kunstbezit.