wijst op een toenemende brede belangstelling voor religieuze zaken in het hele land.
Ook het pas-verschenen boek 'I Leaped Over The Wall' van Monica Baldwin, dat beschreven werd als de keerzijde van Thomas Mertons verhaal, geniet in korte tijd grote belangstelling.
Een duidelijker teken van de publieke belangstelling voor religieuze zaken en een bewijs dat het meer betekent dan alleen nieuwsgierigheid, was het onverwacht grote succes van een Statue Project dat stond onder auspiciën van de Liturgical Arts Society in New York.
Meer dan twintig artisten kregen van de Liturgical Arts Society de opdracht beelden ten-toon-te-stellen die vanuit religieus oogpunt belangrijk waren. Hun werk, dat verleden jaar in New York werd tentoongesteld, werd enthousiast ontvangen en kreeg grote bekendheid, o.a. gunstige berichten in wijd-en-zijd bekende tijdschriften als Time en Life.
Het is voornamelijk de vrucht van dit Project dat het komende halfjaar tentoonstellingen van religieuze kunst gehouden zullen worden in centra als de Universiteit St. Thomas in Houston, Texas; in de Kunstacademie van Cranbrook in Michigan; in de Universiteit van Minnesota, in het Artcentre van Oklahoma; in de Newman-club van de Universiteit van Colorado, in het Museum van Dayton, Ohio en in het Columbusmuseum van Ohio. In al deze tentoonstellingen wordt de nadruk gelegd op de ontwikkeling van een inheemse religieuze kunst.
Een religieuze strijdvraag, die gevaarlijke afmetingen zou kunnen aannemen, werd nog versterkt door de alom-verspreide circulaire 'American Freedom and Catholic Power' van Paul Blanshard. Mr. Blanshards gedachte is dat de Katholieken, doordat zij de autoriteit van hun Bisschoppen aanvaarden, die op hun beurt weer onder Rome staan, gebonden zijn aan dubbele trouw, waarbij de trouw aan Rome primair is, en dat de sterkte van de Katholieke Kerk in Amerika een voortdurende bedreiging is van de traditionele Amerikaanse vrijheden, vooral van de leer over scheiding van Kerk en Staat. Mr. Blanshard beweert dat scheiding van Kerk en Staat betekent, dat alle waarden, zowel religieuze als civiele, volkomen ondergeschikt zijn aan de autoriteit van de Staat.
Ongelukkigerwijze heeft men dit geschilpunt vastgekoppeld aan de reeds delicate schoolkwestie en de strijdvraag of federale fondsen gebruikt moeten worden voor het verlenen van sociale diensten als schoolbussen en schoollunch aan de parochiescholen.
De beste verdediging van het Katholieke standpunt kwam uit de pen van Pater John Courtney Murray S.J. wiens kundigheid en reputatie waarborgen dat hij zowel in de wereld- als in de religieuze pers gehoord zal worden.
Mr. Blanshards gedachte echter is van grote invloed geweest op een bevolking, die toch al seculier ingesteld is, en de schadelijke uitwerking ervan, die slechts gedeeltelijk verzacht is door het werk van de Katholieke pers, zal zich zeker nog lang doen voelen.
DANIEL J. SULLIVAN
Fordham University
New York City.