dreigen te komen. Paulus echter zag schepping en verlossing, natuur en genade geheel in één hand: in Christus. Van Jesus Christus zegt hij:
'In Hem werd alles geschapen
Alles is geschapen door Hem en voor Hem
En alles bestaat in Hem' (Col. 1:16-17).
De dagelijkse Misliturgie herhaalt dit vijf maal in elke Mis.
In het veranderlijke gedeelte der Mis wordt het dikwijls gezegd, zo b.v. op Donderdag na Pasen, waar het graduale bidt: 'Christus is verrezen, die alles heeft geschapen. Alleluia'.
En in de litanie van O.L. Vrouw vinden wij hetzelfde terug, waar wij haar aanroepen als 'Moeder van de Schepper'.
Dat de Vader deelnam aan de schepping en in de vaders iets van Zichzelf neerlegde, betekent niet dat de Zoon er geen aandeel in had. Alle mensenkinderen hebben iets aparts meegekregen van de Zoon.
Daar Christus Schepper is, staat Hij aan de oorsprong van het huwelijk, dat - zoals de gehele schepping - van Hem uitgaat en tot Hem terugkeert. De band tussen man en vrouw, met alle echte natuurlijkheid, die daar in ligt, is Zijn persoonlijk werk.
* * *
Christus heeft de huwelijksband geschapen en toen dit stuk schepping door de zonde was bedorven, heeft Hij de band tussen man en vrouw hersteld: Hij heeft het huwelijk verlost.
Dit was zeer nodig. Niemand kan deze band verbreken, ook de zonde niet. Maar hij was wel veel losser geworden en liet veel speling toe. Zo was het in den beginne niet.
Christus-Verlosser heeft het huwelijk hersteld, niet alleen door de oorzaak weg te nemen, die ontbindend werkte, maar vooral door er een binding aan toe te voegen, die de natuurband versterkte. Hij heeft de sacramentele band der genade geweven door de natuurlijke band der schepping.
Sindsdien zijn man en vrouw in het christelijk huwelijk dubbel gebonden. En beide banden gaan terug op Hem.
Als Christus man en vrouw gebonden heeft in natuur en genade, dan zou men kunnen menen, dat Zijn aandeel in het huwelijk voltooid is en Hij zich verder verwijderen kan.
Bij vele dingen, die wij verbinden, is dit immers ook zo. Wij vinden zelfs een verbinding pas dan geslaagd, als onze aanwezigheid niet meer