34
Doch soo yemant hongert, Ga naar margenoot86 dat hy te huys ete, op dat ghy niet Ga naar margenoot87 tot een oordeel te samen en komt. Ga naar margenoot88 De overige dingen nu sal ick ordineeren als ick sal gekomen zijn.
|
-
margenoota
- 1.Corinth. 4.16. Philip. 3.17. 1.Thess. 1.6. 2.Thess. 3.9.
-
margenoot1
- Namelick, navolger ben: Namel. die het volmaeckste exemplaer is van alle deughden, soo dat men de Leeraers wel moet navolgen, maer soo verre als sy Christum navolgen.
-
margenoot2
- Ofte, dat ghy aller mijner dingen, D. leeringen ende vermaningen, gedenckt.
-
margenoot3
- Gr. overgevingen, ofte, overleveringen, waer door dan verstaen worden, gelijck hy selve daer na verklaert, eenige sijne ordinantien, niet die artijckelen des geloofs zijn, maer die aengingen de uyterlicke wijse, die in de vergaderingen ende ’t plegen des Godtsdiensts behoorden gehouden te worden.
-
margenoot4
- Dat is, dat ghy lettet op de orden van onderwerpinge die Godt onder de menschen, in sijn geestelick lichaem, gestelt heeft, op dat ghy niet en doet, dat tegen deselve strijdet.
-
margenoot5
- Dat is, over hem gestelt, heerschappije over hem hebbende, gelijck het hooft doet boven ende over de andere leden.
-
margenoot6
- Namel. gehoorende tot sijn geestelick lichaem: want van die wort hier eygentlick gehandelt. Niet dat hy oock niet en soude zijn het hooft der vrouwe, want hy is het hooft van sijn geheel lichaem, Ephes. 5.23.
-
margenootc
- Ioan. 14.28. 1.Corinth. 3.23. ende 15.27.
-
margenoot7
- Namelick, Godt de Vader, onder welcken de Sone Godts Iesus Christus staet, niet ten aensien van sijne Goddelicke nature, na welcke hy den Vader in weerdigheyt ende hoogheyt even gelijck is, Ioan. cap. 10. vers 30. Philip. 2.6. maer na sijn Middelaer-ampt, na welck hy om onsent wille hemselven den Vader heeft onderworpen, ende minder is als de Vader, Ioan. cap. 14. vers 28. gelijck een gesante onder de menschen, als soodanigh, minder is als de gene die hem sendt: hoewelse van naturen even gelijck zijn.
-
margenoot8
- D. het gemeen gebedt in de vergaderingen ofte voorseght, ofte aenhoort ende mede bidt.
-
margenoot9
- Ofte de schriften der Propheten in de vergaderingen voorleest ende uytleght, 1.Corinth. cap. 14. versen 3, 29, etc. ofte eenige toekomende dingen voorseght uyt Godtlicke openbaringe. Want die gave wiert doe sommigen van Godt gegeven tot troost van de gemeynte, 1.Corinth. cap. 14. vers 26. Ephes. cap. 4. vers 11. Ofte die soodanige uytleggingen in de vergaderingen aenhoort.
-
margenoot10
- Namelick, eenigh decksel, als daer is het langh hayr, vers 14. ofte een hoedt, sluijer, ofte diergelijcke, vers 7. gelijck de Heydenen hare afgoden met gedeckten hoofde plaghten te dienen. Siet Virgil. Aen. lib. 3. Sueton. in Vitell.
-
margenoot11
- Namelick, overmits de ontdeckinge des hoofts doe een teecken was van macht ende heerschappije, gelijck nu hedendaeghs daer en tegen de gene die macht over andere hebben, hare hoofden sullen gedeckt houden, ende die onder andere staen voor deselve hare hoofden sullen ontdecken. Doch in desen allen moet men altijt sien op het gebruyck van verscheydene tijden ende landen, ende wat daer in eerlick ende stichtelick is, 1.Corinth. 14. vers 40. Philip. 4.8.
-
margenoot12
- Namel. die getrouwt is, ende onder de macht staet van haren man. Siet vers 3. Hoewel de andere hier niet uytgesloten en worden.
-
margenoot13
- Dat is, die in de vergaderinge aenhoort de gemeene gebeden, ofte de uytlegginge der Prophetische schriften: want dat een vrouwe opentlick in de vergaderinge soude de gebeden doen, ofte de Schrifture uytleggen, wort haer verboden, 1.Corinth. cap. 14. versen 34, 35. 1.Timoth. cap. 2. vers 12. ofte die met extra-ordinarise gave van bidden, ofte toekomende dingen voor te seggen, begaeft zijnde, deselve in de vergaderinge sal willen voorstellen, daer toe door een Godtlick ingeven gedreven zijnde. Siet Ioël cap. 2. vers 28. Luce 2. vers 36. Actor. 21. vers 9.
-
margenoot14
- Of, beschaemt haer hooft, doet haer hooft schande aen, Namel. om dat sy door dat teecken schijnt te willen ontkennen dat sy onder den man staet: ende oock eenighsins dat Christus niet en soude zijn het Hooft sijner gemeynte. Siet vers 4.
-
margenoot15
- Dat is, van eenerley onbetamelickheyt, Namelick, als sy afleght het decksel dat gemaeckt wort, dat is soo veel als of sy het natuerlick decksel afleyde.
-
margenoot16
- Dat is, het is even veel, ende even schandelick, of sy geschoren ware.
-
margenoote
- Genes. 1.26, 27. ende 5.1. ende 9.6. Coloss. 3.10.
-
margenoot19
- Namelick, ten aensien van sijne macht ende heerschappije die hy heeft over de vrouwe. Want andersins, ten aensien van de heyligheyt ende gerechtigheyt, is de vrouwe soo wel na het beelt Godts geschapen als de man, Genes. 1. versen 26, 27.
-
margenoot20
- Namelick, om dat Godt in des mans heerschappije over de vrouwe, doet blijcken de heerlickheyt ende het gebiedt dat hy heeft over sijne schepselen.
-
margenoot21
- Namelick, om dat de onderdanigheyt der vrouwe onder de man een bewijs is van de macht, authoriteyt, ende uytnementheyt des mans boven de vrouwe.
-
margenoot22
- Namelick, eerstmael van Godt geschapen. Siet Genes. cap. 2. versen 21, 22. Andersins worden de mannen nu na den loop der nature van vrouwen geboren, Iob cap. 14. vers 1. Siet oock het 12 vers.
-
margenoot23
- Namel. om haer onderworpen te zijn, ende alsoo te dienen.
-
margenoot24
- Nam. om hem tot sijnen dienst onderworpen te zijn, ende een hulpe te wesen, die by hem soude zijn, Genes. cap. 2. vers 18.
-
margenoot25
- Dat is, een decksel, tot een teecken datse staet onder de macht ende het gebiedt van de man. Siet Genes. cap. 24. vers 65. Een wijse van spreken, daer door het teecken toegeschreven wort de name van de beteeckende sake, welcke in de Sacramenten oock seer gebruyckelick is.
-
margenoot26
- Dit verstaen sommige van de Leeraers der gemeynte, die in de Schrifture oock Engelen, Dat is, boden ofte gesanten Godts genaemt worden, Malach. cap. 2. vers 7. Apocal. cap. 1. vers 20. Doch kan bequamelicker verstaen worden van de dienstbarige geesten, die van wegen haer ampt eygentlick Engelen doorgaens genaemt worden. Want dewijle deselve in de vergaderingen der geloovige tegenwoordigh zijn, Psalm 34.8. ende Matth. 18.10. ende door alle onordentlickheyt ofte ongeschicktheyt, die daer soude mogen gepleeght worden, bedroeft worden, soo vermaent de Apostel de vrouwen, datse dese heylige geesten oock behooren te ontsien, om haer hier in niet te bedroeven.
-
margenoot27
- Dit doet de Apostel daer by, op dat om deser heerschappije wille noch de mannen haer verhoovaerdigen, noch de vrouwen haer bedroeven en souden.
-
margenoot28
- Namelick, Iesu Christo, aen welcken, ten aensien van sijne genade ende verdiensten, de vrouwen soo wel gemeynschap hebben als de mannen. siet Gal. 3.28.
-
margenoot30
- Namel. overmits hy van een vrouwe ontfangen ende geboren wort, na de natuerlicke geboorte. Waerom hy de vrouwe oock niet en behoort te verachten, maer in eere te houden ende lief te hebben, hoewel hy over haer heerschappije heeft.
-
margenoot31
- D. soo wel de vrouwe als de man zijn beyde van Godt geschapen: ende soo wel de onderdanigheyt der vrouwe, als de heerschappije des mans zijn beyde van Godt verordineert. Andersins is’t oock in het gemeyn waer, dat alle schepselen van Godt zijn. Siet Rom. c. 11. vers 36. 1.Corinth. 8.6.
-
margenoot32
- Of, oordeelt by u selven. Gr. in u selven. D’Apostel wil toonen dat dese sake die hy hier drijft, soo klaer ende bekent is, dat hy de Corintheren selve tot Rechters daer van wel wil stellen: gelijck 1.Cor. 10.15.
-
margenoot33
- Namelick, die onder andere het vrouwelick geslacht van het manlick daer mede oock onderscheyden heeft, dat den vrouwen het hayr des hoofts langer ende dichter wast als den mannen, ende dat het selve haer dient tot een cieraet ende decksel.
-
margenoot34
- Namelick, om dat dit langh hayr op sijn hooft als een decksel is, ende een teecken van onderdanigheyt, daer hy het hooft is der vrouwe; ende daerom sulck een teecken niet en behoort te dragen, waer mede hy schijnt sijne heerschappije te versaken. Daer beneven om dat hy hem alsoo gelijck als herschept in een vrouwe, dragende een cieraet dat den vrouwen eygen is, ende alsoo gelijck als sijn geslachte versaeckt: het welck Godt in de wet verbiedt, Deuter. cap. 22. vers 5.
-
margenoot35
- Gr. een omwerpsel, Namel. om haer te dienen tot een decksel, ende volgens dien oock tot een teecken van onderdanigheyt, het welck dan eere voor haer is, datse deselve hare onderdanigheyt, volgens de ordinantie Godts, daer mede bekent.
-
margenoot36
- Ofte, twist lief te hebben, Dat is, die tegen dese sake ende redenen noch soude willen veel disputeeren, met deselve en willen wy niet verder twisten.
-
margenoot37
- Namel. om te twisten over saken die soo klaer ende bekent zijn.
-
margenoot38
- Welcker exempel ofte gebruyck in sulcke saken men billighlick behoort te volgen.
-
margenoot41
- Dat is, niet tot verbeteringe, maer tot verergeringe. Want de vergaderingen worden daer toe aengestelt, op dat de geloovige in deselve gesticht ende gebetert worden: het welck niet en geschiet, wanneer in deselve ongeschicktheden worden gepleeght.
-
margenoot42
- Dat is, in de vergaderinge der geloovige die doe noch niet en wierden gehouden in Kercken, alsoo de Christenen doe noch geen Kercken en hadden gelijck als nu, maer in huysen ende andere gelegene plaetsen.
-
margenoot43
- Van wien hy het gehoort hadde verklaert hy 1.Corinth. cap. 1. vers 11.
-
margenoot44
- Scheuringe is wanneer onder de lidtmaten van een gemeynte in het stuck der leere ende in de gronden der selve eens zijnde, om andere misverstanden, oneenigheyt ende verdeeltheyt ontstaet, elcke partije sijn hooft ende leytsman volgende, waer door de eenigheyt des lichaems Christi gescheurt ende verbroken wort: het welck onder de wercken des vleeschs mede getelt wort, Galat. cap. 5. vers 20. Siet breeder hier van 1.Cor. 1. vers 12.
-
margenoot45
- Namelick, dewijle ick sommiger, die onder u zijn, opgeblasentheyt ende twistgierigheyt kenne.
-
margenoot46
- Namelick, overmits de oorsaken van ketterijen daer altijt sullen zijn, als opgeblasenheyt, vermetelheyt, eergierigheyt ende stoutheyt van sommige menschen, die daer door aengedreven worden om ketterijen te verwecken ende aen te hangen. Soo lange als daer sulcke menschen sullen zijn, soo moetender oock ketterijen wesen. Siet dergelijcke wijse van spreken, ende nader verklaringe daer van Matth. cap. 18. vers 7.
-
margenoot47
- Ketterije is een twist onstaende over de leere, wanneer eenige hardtneckelick drijven ofte aennemen eenige dwalingen strijdende tegen de grontstucken der salighmakende leere. Soo dat ketterije erger ende schadelicker is als scheuringe. Ende hier mede geeft de Apostel reden waerom hy gelooft datter onder haer scheuringen zijn, om datter oock noch erger quaet onder haer gevonden wiert, namelick ketterije, die hy daer na beschrijft ende wederleht, 1.Corinth. cap. 15.
-
margenoot48
- D. in het midden van de gemeynte. Siet Actor. 20.30. 1.Ioan. 2.19.
-
margenoot49
- Gr. die beproeft zijn, D. die in de beproevinge door scheuringen ende ketterijen stantvastigh blijven by de eenigheyt der gemeynte, ende by de gesonde leere, ende alsoo oprecht bevonden worden: een gelijckenisse genomen van gout dat in de proeve door het vyer bestaet, 1.Petr. 1.7.
-
margenoot50
- D. bekent datse oprecht zijn. Wanneer de gemeynte in vrede is, sonder scheuringe ofte ketterije, soo worden alle die de religie belijden voor oprecht gehouden: maer als daer scheuringe ende ketterije ontstaet, soo wort het openbaer ende bekent, wie dat by de eenigheyt der Kercke ende by de gesontheyt der leere stantvastigh blijven ofte niet: gelijck het kaf van ’t koorn door den wan gescheyden wort, Matth. 3.12.
-
margenoot52
- Namel. overmits het onwettelick eten, is als niet eten. Of, overmits sulcks is niet des Heeren, maer sijn eygen Avontmael eten, gelijck in ’t volgende vers.
-
margenoot53
- Dit wort verstaen van het eten van eenige spijse, die de rijcke mede brachten als men het Avontmael des Heeren soude houden, om daer na met de arme een maeltijt te houden, welcke maeltijden in het Griecksch genaemt wierden Agapai, Dat is, maeltijden van liefde. Siet hier van Iude vers 12.
-
margenoot54
- Namelick, van de rijcke, sonder de arme te verwachten. Ofte, een yegelick met de gene die het met haer hielden.
-
margenoot55
- Namel. eer de arme daer by zijn gekomen. Ofte, eer het Avontmael des Heeren gehouden wort.
-
margenoot56
- Dat is, een Avontmael, dat niet in het gemeyn van de geheele gemeynte gehouden wort, gelijck des Heeren Avontmael gehouden moet worden, maer dat van eenige alleen met uytsluytinge van andere in het bysonder wort gehouden.
-
margenoot57
- Dat is, de arme zijn hongerigh, om dat men haer niet en wil verwachten, ende de rijcke zijn droncken, om dat sy malkanderen op die maeltijden dickwils te voren soo toefden datse beschoncken wierden.
-
margenoot58
- In welcke ghy te voren kondt eten, ende uwen honger stillen, sonder dat ghy sulcks opentlick in de plaetsen der vergaderingen doet. Siet vers 34.
-
margenoot59
- D. en past ghy niet op de ergernissen die daer door in de gemeynte ontstaen?
-
margenoot60
- D. de arme die tot sulcke maeltijden niet en konden toebrengen, die ghy ofte niet en wilt toelaten tot deselve, ofte niet en wilt verwachten, ende alsoo opentlick betoont haer te verachten.
-
margenoot61
- D. in dese misbruycken des Avontmaels en kan ick u geen gelijck geven, ofte prijsen als wel gedaen.
-
margenoot62
- De Apostel om dese misbruycken te beteren houdt haer voor de instellinge des H. Avontmaels, soo het selve van Christo is eerst ingestelt: het welck de beste ende sekerste wijse is om misbruycken te beteren ende wech te nemen, alsoo alles na de instellinge Godts ende Christi in den Godtsdienst moet gericht worden.
-
margenoot63
- Namelick, ende niet van menschen, Galat. 1.12. Dit is geschiet, door openbaringen die de Heere Christus selve aen Paulum dickwils gedaen heeft.
-
margenoot64
- Of, overgelevert, D. getrouwelick hebbe geleert niet als mijne leere, maer des Heeren Christi selve.
-
margenoot65
- De verklaringe van dese volgende instellinge des Avontmaels, siet Matth. cap. 26. vers 26, etc.
-
margenoot66
- Of, verbont, Exod. cap. 24. vers 8. D. een teecken ende zegel des Nieuwen Testaments ofte verbonts. Want de beker en is het verbont selve niet, maer een teecken ende zegel daer van.
-
margenoot67
- Het is dan broot, dat in het Avontmael gegeten wort.
-
margenoot68
- Dat is, den wijn die in de drinckbeker is, een oneygentlicke wijse van spreken.
-
margenoot69
- De doot des Heeren moet in het Avontmael verkondight worden, soo van de Dienaers des woorts, die by de bedieninge het volck moeten onderwijsen, dat dit gebroken broot ende dese wijn een teecken ende verzegelinge is van den bitteren doot Christi aen het kruyce, ende van de weldaden daer door voor ons verkregen: als oock van de gene die het genieten, die in haer herte moeten overdencken, gelooven, ende met dancksegginge belijden, dat de Heere Christus voor haer is gestorven, om haer van de eeuwige doot te verlossen ende saligh te maken, het welck alles door de woorden Doet dit tot mijner gedachtenisse, vers 25. te kennen gegeven is.
-
margenootl
- Ioan. cap. 14. vers 3. Actor. cap. 1. vers 11.
-
margenoot70
- Namelick, om te oordeelen de levende ende de doode: want gelijck de Sacramenten des Ouden Testaments duerden tot op de eerste toekomste Christi in den vleesche, soo sullen de Sacramenten des Nieuwen Testaments dueren tot sijne tweede toekomste in heerlickheyt.
-
margenootm
- Numer. 9.10, 13. Ioan. 6.51, 63, 64. ende 13.27. 1.Corinth. 10.21.
-
margenoot71
- Dat geschiet wanneer de persoonen niet recht gestelt en zijn die ten Avontmael gaen, zijnde ofte openbare ergerlicke menschen, die oock moeten daer van geweert zijn, ofte bedeckte huychelaers, ende in twist staende met haren naesten, ende met haet, nijt, gierigheyt ende ongerechtigheyt beladen, ofte oock wanneer de geloovige selve haer daer toe niet behoorlick en hebben bereyt, ofte met behoorlicke aendacht het selve niet en nuttigen.
-
margenoot72
- Namelick, om dat hy het teecken des lichaems ende bloets Christi door sulcke misbruycken smaetheyt aen doet. Want de smaetheyt, die men des Koninghs zegel aen doet, wort gehouden als ofse den Koningh selve aengedaen ware.
-
margenoot73
- Dat is, ondersoecke sijn gemoedt ende conscientie, of hy oock in sijn herte gevoelt een recht leetwesen ende droefheyt over sijne sonden, als oock een vast geloove ende vertrouwen op de verdiensten Iesu Christi, ende daer en boven een ongeveynst voornemen om de sonden meer ende meer af te sterven, ende in een nieuw Godtsaligh leven voor Godt te wandelen. Siet Gen. cap. 17. vers 1. 2.Corinth. 13. vers 5.
-
margenoot74
- Namelick, na dat hy hemselven ten rechten sal beproeft, ende alsoo bevonden hebben.
-
margenoot77
- Dat is, een schult, ofte straffe. Siet Matth. cap. 23. vers 14. Luce cap. 23. vers 40. Rom. cap. 2. vers 3. ende cap. 5. vers 16. ende 13.2. Iacob. cap. 3. vers 1. Het welck verstaen wort, ofte van de eeuwige straffen, ten aensien van de huychelaers: ofte van de tijtlicke kastijdingen, ten aensien van de geloovige het Avontmael niet weerdighlick gebruyckende, gelijck hier na verklaert wort, vers 30.
-
margenoot78
- D. dewijle hy geen onderscheyt en maeckt, tusschen het broot des Avontmaels, het welck een heyligh teecken is van des Heeren lichaem, ende tusschen gemeyne spijse: ende alsoo sonder beproevinge ende eerbiedigheyt het selve eet gelijck ander gemeyn broot.
-
margenoot79
- Dat is, om dit misbruyck des Heyligen Avontmaels.
-
margenoot80
- Dat is, zijn alreede gestorven. Siet Matth. cap. 9. vers 24. ende 27.52. Ioan. cap. 11. vers 11. 1.Corinth. cap. 7. vers 39. ende 15.6, 18. 1.Thess. 4.13.
-
margenoot81
- Ofte, onderscheydden, Dat is, na een goede ende ernstige beproevinge onses selfs, recht oordeelden hoe het met ons gestelt is, of wy weerdighlick aen de tafel des Heeren mogen gaen ofte niet: ende soo wy ons bevinden onweerdigh, dat wy ons onthouden van die heylige spijse, tot dat wy ons leven sullen gebetert hebben.
-
margenoot82
- D. gestraft ofte gekastijt van den Heere met soodanige plagen als te voren verhaelt zijn, vers 30.
-
margenoot83
- Desen troost doet den Apostel daer by, op dat de geloovige door de hardigheyt van de voorgaende bestraffingen niet en souden te seer verslagen worden. De troost bestaet in twee deelen: Eerstelick, dat sulcke plagen geen straffen eygentlick en zijn, maer vaderlicke kastijdingen, ofte tuchtingen: Ten tweeden, datse ten goeden eynde van Godt toegesonden worden, namelick tot onser saligheyt, op dat wy daer door tot ware bekeeringe gebracht worden, ende met de godtloose niet verdoemt en worden.
-
margenoot84
- Namelick, het Avontmael des Heeren, ofte oock om daer na te houden de maeltijden der liefde, in welcke de rijcke den armen niet en verwachteden, uyt verachtinge der selve.
-
margenoot85
- Namelick, tot dat ghy alle by een gekomen zijt: ofte dat de eene wacht tot dat de ander sal aen de tafel geweest zijn, om niet ongeschicktelick malkanderen te overdringen.
-
margenoot86
- Dat is, soo yemant soo lange niet en kan vasten, tot dat het Avontmael des Heeren zy gehouden, dat hy liever in sijn huys hem ontnuchtere, eer hy in de vergaderinge komt ende aen de tafel des Heeren gaet.
-
margenoot87
- D. met onordentlickheyt ende ongeschicktheyt u een straffe op de hals en haelt. Siet vers 29.
-
margenoot88
- Namelick, aengaende de goede ordre die in het plegen van den uyterlicken Godtsdienst in uwe vergaderingen moet onderhouden worden: want daer van spreeckt hy hier, ende niet van saken die de leere ofte zeden aengaen: gelijck het woort ordineeren, het welck hy hier gebruyckt, oock medebrenght.
|