33
Gelijckerwijs ick oock Ga naar margenoot63 in alles allen behage, niet soeckende mijn eygen voordeel, maer het [voordeel] van vele, op dat sy mochten Ga naar margenootb behouden worden.
|
-
margenoota
- Exod. 13.21. Numer. 9.18. Deuter. 1.33. Nehem. 9.12, 19. Psalm 78.14. ende 105.39.
-
margenoot1
- Namel. die met Mose uyt Egypten zijn getrocken.
-
margenoot2
- Namel. die haer settede tusschen het leger der Egyptenaers ende der Israëliten, ende die de Israëliten bedauwde ende beschermde, wanneer sy door de roode zee trocken, Exod. 14. vers 19, etc. Psalm 105. vers 39. Het welck Paulus hier betuyght een tegenbeelt geweest te zijn van onsen doop, gelijck Petrus spreeckt van de verlossinge Noë in de Arke uyt het midden van de Suntvloet, 1.Petr. 3.21.
-
margenoot3
- D. door Mosem, ofte door Mosis dienst. Ofte, in de leere Mosis, gelijck Actor. 19. vers 3. geseght wort dat sommige gedoopt zijn in den doop Ioannis, Dat is, in de leere Ioannis, die door sijnen doop wiert bevestight.
-
margenoot4
- Namelick, in de teeckenen, ofte, die een selve sake beteeckenden: ende dat niet alleen met malkanderen, maer oock met ons: het welck daer uyt blijckt, dat Paulus hier den name van Doop gebruyckt, ende hier na seght dat de steenrotze was Christus: ende om dat andersins de sluytreden Pauli niet vast en soude zijn, ’t en ware dat sy eenerley spijse in de beteeckeninge met ons hadden gegeten.
-
margenoot5
- Namelick, het Manna, het welck een geestelicke spijse genaemt wort, om dat het den Israëliten diende niet alleen tot een lichamelick voedtsel, maer oock om te zijn tot een extra-ordinaris teecken van Christi vleesch, ende derhalven een geestelicke beduydinge op Christum hadde, gelijck Christus in het breede verklaert, Ioan. cap. 6. ende gelijck hier na, om deselve reden, de steenrotze geestelick genaemt wort.
-
margenoot6
- Namelick, den Israëliten, met de stroomen ofte beken die uyt haer vloten, na datse van Mose was geslagen, Num. cap. 20. vers 8. Psalm 105.41.
-
margenoot7
- Dat is, was een teecken ende voorbeelt Christi die van den Vader ter doot om onsent wille geslagen zijnde ons de stroomen des levendigen waters soude uytgeven, Ioan. cap. 7. vers 38. Ende dit is een wijse van spreken gebruyckelick in de Sacramenten, gelijck het broot ende de wijn in het Avontmael het lichaem ende bloet Christi worden genaemt, om datse daer van een teecken ende zegel zijn. Dat sommige willen seggen dat den sin soude zijn, Christus was de steenrotze, strijdt niet alleen met de ordre der woorden des texts, maer oock met de sake selve, overmits alle de Israëliten niet en konnen geseght worden uyt Christo gedroncken te hebben, alsoo vele van haer niet en geloofden, ende Godt in haer geen welgevallen gehadt heeft, vers 5. ende Hebr. cap. 4. vers 2.
-
margenoot8
- Namelick, om haer ongeloofs wille, gelijck Paulus verklaert Hebr. cap. 3. versen 17, 18, 19.
-
margenoot9
- D. tot exempelen ende waerschouwingen, Namel. dat wy, soo wy dergelijcke sonden navolgen, niet tegenstaende dat wy deser heyliger teeckenen oock sullen deelachtigh geweest zijn, deselve straffe die haer daerom over gekomen is, oock niet en sullen ontgaen. Siet van dit woort vers 11. Philip. cap. 3. vers 17. 1.Timoth. cap. 4. vers 12. Titum 2. vers 7.
-
margenoot10
- Gr. geen begeerders zijn van quade dingen, Namelick, van afgoderije, hoererije, ende dergelijcke, welcke hier na verhaelt worden.
-
margenootf
- Numer. cap.11. versen 4, 33. Psalm 106.14.
-
margenoot11
- Dat is, een groot deel van haer, namelick die met het gegoten kalf afgoderije bedreven.
-
margenoot12
- D. om te danssen, lacchen ende reijen, gelijck de afgodendienaers, na hare afgodische maeltijden gemeenlick plaghten te doen, Exod cap. 32. vers 6.
-
margenooth
- Numer. cap. 25. versen 1, 9. Psalm 106.29.
-
margenoot13
- Namelick, in het lant der Midianiten door den raet Bileams tot afgoderije ende hoererije verlockt zijnde, Numer. cap. 25.
-
margenoot14
- Numer. 25.9. wort geseght vier ende twintigh duysent. Doch het kan zijn datter tusschen de drie ende vier en twintigh duysent gebleven zijn, waer van den Apostel het minder getal heeft gehouden. Andre meynen datter drie ende twintigh duysent met den sweerde souden gedoot zijn na het exempel van den yver van Phineas, ende dat de andere duysent, van de voornaemste daer na souden gehangen zijn door het bevel Mosis.
-
margenoot15
- D. tergen, ofte sijne macht in het straffen der ondanckbare in twijfel trecken, gelijck de Israëliten, Num. 21. vers 5. als sy met het Manna niet te vreden en waren, noch met de wateren, die haer de Heere mirakeleuselick verleende: ende gelijck de Corintheren, die de maeltijden der afgodendienaren, die vol aenstoot ende gevaer waren, liever volghden, dan den eenvoudigen kost, die de Heere haer te huys verleende.
-
margenoot16
- Namel. Christum, die hy terstont genoemt hadde. Want het was den Engel des verbonts, de eeuwige Sone Godts die haer in de woestijne geleydde, ende die sy terghden. Siet Exod. 14.19. ende 23.20. ende Iesa. 63.9.
-
margenootk
- Exod. 16.2. ende 17.2. Numer. 14.36. Psalm 106.25.
-
margenoot17
- De Israëliten hebben in de woestijne menighmael tegen Godt gemurmureert, wanneer haer yet ontbrack, ofte wanneer sy niet te vreden en waren met de weldaden die Godt haer dede: maer hier wort insonderheyt gesien op de geschiedenissen, Numer. cap. 11. versen 4, 33. Wanneer sy vleesch begeerden, ende daer over van Godt door verscheydene plagen vernielt wierden: ende Num. cap. 16. versen 1, 2. wanneer Kore met sijnen hoop tegen Mose ende Aaron murmureerden, ende sommige zijn verbrant, sommige versoncken in de aerde.
-
margenoot18
- Dese naem en wort wel in dese geschiedenisse niet gevonden, maer wort van Paulo daer by gevoeght, ofte om de strengigheyt van Godt selve in dese straffen hier door te verstaen, ofte eenen Engel die Godt tot dese vernielinge heeft gebruyckt, gelijck hy gedaen heeft Exod. cap. 12. vers 23. ende Iesa. cap. 37. vers 36.
-
margenoot19
- Dat is, exempelen der straffen over de soodanige. siet vers 6.
-
margenoot20
- D. de laetste tijden, in welcke de genade Godts krachtiger is, ende de boosheyt meerder: waerom wy ons door de genade Godts te meer moeten wachten, 1.Timoth. 4.1. 2.Petr. 3.3.
-
margenoot22
- D. die hem laet duncken soo vast te zijn in den geloove, dat hy in sulcke sonden niet en soude vervallen.
-
margenoot23
- D. zy sorghvuldigh, dat hy daer door niet en worde gebracht ten val, om te begaen die sonden ende ergernissen, daer over Godt de Israëliten gestraft heeft. Waer uyt blijckt dat den Apostel de geloovige niet en vermaent tot twijfelinge van hare saligheyt, tegen sijne eygene leere, Rom. 5. vers 1. ende 8. vers 31. maer dat hy de eygendunckige alleen waerschouwt om op haer selven niet te steunen, ende de oorsaken te vlieden, waer door sy ten val mochten gebracht worden. Want de ware geloovige wanneer sy uyt swackheyt souden mogen vallen, hebben de belofte van wederoprechtinge. Siet Psalm 37.24. ende het volgende vers alhier.
-
margenoot24
- Namel. waer door ghy gebracht zijt tot de gemeynschap der afgodendienaren ende harer maeltijden.
-
margenoot25
- D. die uyt uwe menschelicke swackheyt, ende uyt vreese van de ongenade der afgodendienaren, welcke u daer toe versocht hebben, gesproten is. Hy troost haer hier mede, ende vermaentse in het toekomende tot meerder stantvastigheyt, dewijle Godt ons dese belofte doet, dat hy de sijne niet en sal laten besoecken boven haer vermogen.
-
margenootn
- 1.Corinth. 1.8. 1.Thess. cap. 5. vers 24. 2.Petr. 2.9.
-
margenoot26
- Dat is, boven de kracht die ghy door Godts Geest alreede hebt ontfangen. Want uyt ons selven en vermogen wy niet, Ioan. cap. 15. vers 5. 2.Corinth. cap. 3. vers 5. Philip. cap. 4. vers 13.
-
margenoot27
- Namelick, die hy over u sal laten komen, alwaerse vry meerder dan tot noch toe geschiet is, Ioan. cap. 16. vers 33.
-
margenoot29
- D. dewijle wy dan dese exempelen van Godts straffe aen de eene zijde, ende van Godts trouwe belofte aen de ander zijde hebben.
-
margenoot30
- Namelick, niet alleen die in der daet soodanigh is, maer oock die daer toe aenleydinge ofte vermoedinge souden geven, ofte die teeckenen daer van zijn: van welcke hy tot noch toe gesproken heeft.
-
margenoot31
- Dat is, als tot de gene die in de verborgentheden onses geloofs ervaren ende onderricht zijt.
-
margenoot32
- Of, de drinckbeker der zegeninge. Want het Griecks woordt Eulogia beyde dancksegginge, ende zegeninge beteeckent. Doch alsoo de Apostel hier na Cap. 11. vers 24. het woort danckseggen, ofte, dancken gebruyckt, gelijck oock de Euangelisten, Matth. cap. 26. vers 27. Marc. 14. vers 23. Luce 22.17. soo wort daerom dit woort dancksegginge hier oock in den text behouden.
-
margenoot33
- Gr. eulogoumen, welck woort beyde zegenen ende danckseggen beteeckent. Doch moet hier zegenen ende niet danckseggen overgeset worden, overmits niet geseght en kan worden dat wy den drinckbeker danckseggen, gelijck de Griecksche t’samenvoeginge der woorden, ofte constructie, soude vereyschen: maer wel den drinckbeker zegenen. Ende wort door dit zegenen verstaen, niet door kracht van eenige woorden den wijn veranderen in het wesentlicke bloet Christi, maer met gebeden, dancksegginge, ende verhael van de instellinge, ende het eynde des heyligen Avontmaels heyligen, ofte van anderen gemeynen dranck afsonderen ende tot dit heyligh gebruyck toe-eygenen, gelijck het woort zegenen oock gebruyckt wort Genes. 2.3. Exod. 20.11. alwaer Godt geseght wort den sevenden dagh gezegent ende geheylight te hebben, om dat hy dien van andere gemeyne dagen heeft afgesondert, ende tot een heyligh gebruyck toege-eygent. Siet hier van de verklaringe in de aenteeckeninge op Matth. cap. 26. vers 26.
-
margenoot34
- Dat is, een teecken ende onderpant van de geestelicke gemeynschap die wy met Christi bloet ende lichaem hebben, gelijck vers 18. geseght wort dat de Israëliten gemeynschap hadden met den altaer, ende vers 20. dat de gene die afgoden-offer aten gemeynschap hadden met de duyvelen. Een wijse van spreken in de Sacramenten gebruyckelick. Siet vers 4. ende 1.Corinth. cap. 11. versen 24, 25.
-
margenoot35
- Namelick, dat gebroken wort ende daer aen wy gemeynschap hebben. Ofte, want wy vele zijn een broot, ende een lichaem.
-
margenoot36
- Dat is, een geestelick lichaem, waer van Christus het Hooft is. Siet Rom. 12. vers 5. 1.Corinth. 6. vers 15. ende cap. 12. vers 12, etc.
-
margenoot37
- Dat is, het Ioodsche volck afkomstigh na den vleesche van Israël, die doe ter tijt haren tempel ende Godtsdienst noch hadden, hoewel de kracht daer van door Christi komste was te niete gedaen.
-
margenoot38
- Dat is, met den Godtsdienst die op den altaer ende ontrent den selven van haer wiert gepleeght, ende die sy betuyghden daer mede noch voor goet te houden.
-
margenoot39
- Want vele van de Heydensche goden, die sy door hare beelden eerden waren boose geesten. Siet Levit. cap. 17. vers 7. ende Deuter. 32.17. Ende hoewel sy somwijlen eenige verstorvene menschen ende andere creaturen daer door wilden eeren, ofte oock selve den Schepper des hemels ende der aerden, gelijck Actor. 17.23. Rom.1.21. te sien is, soo worden sy nochtans geseght den duyvelen die eere aen te doen, om dat de duyvel van sulcken beeldendienst een ingever ende instelder was, waerdoor Godt niet ge-eert maer onteert wiert, Iesa. cap. 40. vers 18. ende 42.8.
-
margenoot40
- Namel. met recht ende behoorlickheyt, alsoo dat ghy sulcks doende oock Gode soudt konnen behagen. Siet dergelijcke wijse van spreken Matth. 6.24. 2.Corinth. 6.14.
-
margenoot41
- Dat is, der spijse ende des drancks van de tafel des Heeren, die tot een teecken van de gemeynschap met Christo van de Christenen wort genooten.
-
margenoot42
- D. der spijse ende des drancks van de maeltijden, die tot een teecken van de gemeynschap met den duyvelen, wort genooten.
-
margenoot43
- D. willen wy hem tot toorn verwecken door ons doen, ende volgens dien sijne straffe ons over den hals halen, Deut. 32.21. Het Griecksch woort beteeckent eygentlick tot jaloersheyt verwecken.
-
margenoot44
- Namel. om sijne straffende hant van ons te weeren, wanneer die ons sal treffen.
-
margenoot45
- Namelick, die middelmatigh zijn, in haer selven van Godt niet geboden in ’t Nieuwe Testament, gelijck onder andere was het eten van allerleije spijse, als het sonder ergernisse konde geschieden. D’Apostel handelt nu voorts van twee andere gevallen, die hy onder sekere bepalingen in het vervolgh toelaet.
-
margenoot48
- Namel. alleen, ofte met nadeel ende ontstichtinge sijnes naesten, Rom. 15.2.
-
margenoot49
- D. soecke oock dat des anderen is, want wy moeten onsen naesten lief hebben als ons selven: wy mogen dan ons selven oock wel lief hebben, maer niet tegen de liefde onses naesten.
-
margenoot50
- D. allerley. Hier laet dan den Apostel voor eerst toe, dat alles wat ter merckt komt, van ons mach worden gebruyckt tot spijse, hoe wel het nochtans menighmael geschiedde, dat een deel van het gene den afgoden geoffert was, daer oock wiert verkocht, wanneer het in maeltijden ofte offeranden niet en wiert verbesicht. Doch wanneer het ter merckt ofte in de vleeschhuysen wiert gebracht, soo en wiert den afgodt daer niet meer mede ge-eert, maer wiert voor gemeyne spijse gehouden.
-
margenoot51
- Ofte, geen onderscheyt makende, Nam. of het te voren geoffert was ofte niet: want beyde beteeckent het Griecksch woort.
-
margenoott
- Exod. cap. 19. vers 5. Psalm 24.1. ende 50.12.
-
margenoot52
- Dat is, al is ’t dat het te voren van de afgodendienaers was misbruyckt, nochtans en laet het niet te blijven een schepsel des Heeren, die het geschapen heeft om met dancksegginge te gebruycken, 1.Timoth. cap. 4. vers 4.
-
margenoot53
- Namelick, t’sijnen huyse, sonder dat de maeltijt ter eeren van den afgodt zy toegericht, gelijck de Heydenen het overschot van alsulcke geofferde beesten ofte spijsen tot bysondere ende burgerlicke maeltijden dickmael gebruyckten.
-
margenoot54
- Dat is, oorbaer acht te gaen, om burgerlicke gemeenschap ofte gebuerschap te onderhouden. Waer door d’Apostel te kennen geeft, datmen oock, eer men daer gaet, wel moet overwegen waer toe men daer genoodt wort.
-
margenoot57
- Namelick, van de swacke geloovige, die daer door aenstoot soude mogen lijden: ofte oock der ongeloovige, die met u aensit, ende daer door u soude mogen aensien voor een mensche, die sonder religie, ofte van hare Heydensche religie soude zijn, soo ghy vermaent zijnde evenwel daer van soudt eten.
-
margenoot58
- Dese selve plaetse genomen uyt den 24 Psalm, brenght den Apostel hier wederom voort, om te bewijsen dat men sulcke spijse wel kan laten, dewijle daer meer spijsen zijn, die Godt op der aerden geschapen heeft tot ons gebruyck.
-
margenoot59
- Namelick, die u sulcks vermaent, ende daer door aenstoot lijdt, om de reden te voren verhaelt.
-
margenoot60
- D. waerom sal ick met het ergerlick gebruyck van vryheyt oorsake geven dat eens anders conscientie mijn doen veroordeele, ofte het selve lastere. Ofte, dewijle ick weet uyt Godts woort, dat my dit nu vry staet, waerom sal ick het oordeel van mijne conscientie het oordeel van eenes anderen conscientie, die noch swack is, onderworpen, ofte my van sulcke laten lasteren: het is my genoegh dat ick het eten van sulcke spijse voor dien tijt om harent wille nalate, ende evenwel in mijn gemoedt de vryheyt behoude, om op een ander tijt sonder aenstoot sulcks te doen, ende Godt daer voor te dancken.
-
margenoot61
- Namelick, des Euangeliums, in het welcke ons Christus van het jock der ceremonien ende het onderscheyt der spijsen heeft vry gestelt.
-
margenoot62
- Onder dese drie soorten begrijpt den Apostel alle menschen, die of Ioden waren, of Heydenen, ofte Christenen, van welcke geene by ons en moeten ge-ergert worden door het gebruyck van onse vryheyt: wel verstaende indien het soodanige persoonen zijn daer men hope van heeft dat sy daer door van ons konnen gewonnen worden.
-
margenoot63
- D. soecke te behagen. Dit moet verstaen worden gelijck het voorgaende, namelick ten aensien van het gebruyck ofte nalaten der Christelicke vryheyt, niet ten aensien van de leere, ofte andere saken, die van Godt geboden ofte verboden zijn. Siet Gal. 1. versen 8, 10.
|