17
Ghy Ga naar margenoot61 vermoeyt den HEERE met uwe woorden: Ga naar margenoot62 noch seght ghy, Waer mede Ga naar margenoot63 vermoeijen wy [hem ?] Daer mede, dat ghy seght, al wie quaet doet, Ga naar margenoot64 is goet in de oogen des HEEREN, ende hy heeft lust Ga naar margenoot65 aen soodanige, ofte waer is Ga naar margenoot66 de Godt des oordeels? [kolom]
|
-
margenoot1
- T.w. het gebodt van den Godtsdienst in eere te houden, ende de misbruycken te verbeteren die daer in gekropen waren, daer van Cap. 1. gesproken is.
-
margenoot2
- Dit woort is hier bygevoeght uyt vers 4. om den sin te volmaken.
-
margenoot5
- D. de goederen die ghy door mijnen zegen verkregen hebt: Of, den zegen dien de Priesters over het volck uytspreken.
-
margenoot7
- D. ick sal het zaet het welck ghy in den acker werpt, verderven ende te schande maken. siet breeder van de beteeckenisse des Hebreeuschen woorts Psalm 9. d’aenteeckeninge op vers 6. Eenige verstaen hier door het zaet, de nakomelingen, in desen sin, Ick sal uwe nakomelingen vervloecken.
-
margenoot8
- Dat is, ick sal u gantsch verachtsaem ende onweert maken, alsoo dat een yeder eenen afkeer van u-lieden hebben sal.
-
margenoot9
- D. den dreck der beesten die ghy ter offerhande brenght op uwe feest-offeren. Siet Psalm 118. de aenteeck. op vers 27. daer oock feesten voor feest-offeren staet. Siet oock Exod. c. 23. vers 18. Ies. 29.1.
-
margenoot10
- De sin is, Ghy sult soo met dreck als overdeckt worden, dat de mist-raper, u-lieden op sijnen mistwagen sal laden, ende als een vuyl aes wech voeren. And. [de straffe] sal u tot haer nemen.
-
margenoot11
- D. met der daet bevinden: ende gewaer worden, dat ghy dese straffe draeght van wegen de overtredinge mijnes gebodts. Siet bov. vers 1.
-
margenoot12
- D. op dat mijne genade ende de Priesterlicke weerdigheyt, die ick der stamme Levi (uyt de welcke ghylieden, ô Priesters, gesproten zijt) door eene bysondere belofte ende verbont gegeven hebbe, by u-lieden blijven moge, ende ghylieden der selver, van wegen uwe ontrouwe ende boosheyt, niet berooft en wort.
-
margenoot13
- T.w. met Levi, D. met de stamme Levi. Of, met hem, T.w. met Aaron, ende sijne nakomelingen.
-
margenoot14
- D. ick hebbe der stamme Levi, met het Priesterdom, alle welvaert, tijdelicke ende eeuwige belooft. Of, des levens ende des vredes, of, [ten] leven, etc.
-
margenoot15
- T.w. het leven ende vrede, D. alle welvaert.
-
margenoot16
- D. op dat hy my vreesen soude, gelijck hy oock gedaen heeft.
-
margenoot17
- Siet een exempel des yvers der Leviten Exod. 32.26, etc. Numer. 25.7, 8, 12. Andere verstaen dit alsoo, dat de Leviten den Heere in alle nedrigheyt ende ootmoedigheyt gedient hebben. And. hy [T.w. Levi] wert om mijnes naems wille vermorselt, D. hy heeft alle perijckelen ende swarigheden uytgestaen om mijnes naems wille.
-
margenoot18
- D. geen valsche leere, ofte onrechtveerdigh oordeel. Verstaet dit alsoo, namelick soo veel menschelicker wijse te doen hem mogelick was: want eygentlick te spreken, soo komt desen lof, datter geen bedrogh in sijnen monde gevonden en is, alleen onsen Heere Christo Iesu toe, Iesa. 53.9.
-
margenoot20
- D. gehoorsaemlick, sonder wederspannigheyt, soo dat wy wel eens bleven met malkanderen.
-
margenoot21
- T.w. Aaron, of Levi, vers 4. D. de geheele stamme der Leviten.
-
margenoot22
- Een goet leeraer behoorde te zijn als de schatkamer van Godes huys, ende hy en moet de schatten of verborgentheden Godes niet behouden voor hemselven, maer hy moetse sijnen toehoorderen rijckelick ende trouwelick uytdeylen. Siet Levit. 10. vers 11. Deut. 33.10. Hagg. 2.12.
-
margenoot23
- D. Gesant, Ambassadeur. siet Hagg. 1.3, 13. 2.Cor. 5.20.
-
margenoot24
- T.w. van den wegh der rechte wetenschap ende Godtsaligheyt, in welcken uwe voorsaten, de heylige mannen Godes, gewandelt hebben.
-
margenoot25
- Ghy zijt velen eenen steen des aenstoots geweest, ende hebter vele doen struyckelen door u quaet exempel ende voorgangh.
-
margenoot26
- D. het verbont met de stamme Levi ende alle Priesteren opgerichtt. Siet boven vers 5.
-
margenoot28
- Hebr. na den mont dat ghylieden niet en zijt onderhoudende mijne wegen, D. de maniere van leven die ick u-lieden in mijne wet hebbe voorgeschreven, ende die alle Godtsalige betaemt.
-
margenoot29
- D. in saken der wet, in de verklaringe der wet: Ofte, tegen de wet, D. daer ghy behoordet te richten na de wet, soo richtt ghy na het aensien des persoons, na dat ghy hem gunstigh zijt, ofte ongunstigh. Siet Ezech. cap. 22. vers 26. Zephan. cap. 3. vers 4. Siet van dese maniere van spreken, Gen. 19. op vers 21. ende Levit. 19. op vers 15. Andre nemen de woorden des texts aldus, Ghy verheft het aengesichte tegen de wet, Dat is, als ghy den rechten sin der wet verdraeyt, soo gaet ghy noch stoutelick daer henen met opgehevenen hoofde.
-
margenoot30
- Eenige verstaen dit te zijn de woorden Malachiae, ende nemense in desen sin, Zijn wy niet het volck ’t welck de Heere uyt alle natien heeft uytverkoren, ende allegaer van Abraham afkomstigh? waerom verbreken dan eenige onder ons de wet Godes, mits trouwende afgodische vrouwen? ’t welck Abraham, Isaac, Iacob, etc. niet gedaen en hebben. Andre nemen dese woorden, als zijnde de woorden der gener, die de houwelicken met vreemde vrouwen wouden verdedigen, als of sy seyden, Zijn wy niet allegaer van Adam afkomstigh? ende en is’t niet een ende deselve Godt die ons alle geschapen heeft? Hoe, of om wat reden sullen wy dan die gene die eener nature met ons zijn, ende van eenen vader afkomstigh, verachten, of verstooten de vrouwen der natien die wy tot ons genomen hebben?
-
margenoot31
- Voor, Waerom handelt dan ghylieden troouwlooslick d’een tegen d’ander, D. ghy Ioden onder malkanderen, trouwende boven de wettelicke Ioodsche vrouwen, noch Heydensche vrouwen. Als men het in desen sin neemt, soo zijn het de woorden des Propheten.
-
margenoot33
- Door het welcke sich het Ioodsche volck verbonden hadde, dat het een heyligh volck wesen soude.
-
margenoot34
- D. het heyligh houwelick van Godt ingestelt.
-
margenoot35
- T.w. de Heere. And. die hy (T.w. Iuda) behoorde lief te hebben.
-
margenoot36
- Daer mede ontheylight hy de heyligheyt des Heeren, mits trouwende een dochter eenes vreemden Godts, D. een uytlandische vrouwe, die eenen vreemden Godt dient. siet Ezra capp. 9. 10. Nehem. 13.23, etc. Ende merckt hier, dat gelijck de Godtsalige genoemt worden kinderen Godes: alsoo oock de godtloose afgodendienaers, genoemt worden sonen ende dochters der afgoden, ofte, der vreemder goden.
-
margenoot37
- Sulcken, ofte dien grouwel, daer van vers 11. gesproken is.
-
margenoot38
- Dewijle men dit verstaet tot de Priesters ende Leviten gesproken te zijn, die haer oock besmetteden met vreemde vrouwen te trouwen, soo is uytroeijen hier soo veel te seggen, als uyt den tempel, ofte van den altaer stooten, dat sy den Heere niet meer dienen en souden.
-
margenoot39
- Of, verantwoort, D. niet alleen dien die sulcks met vlijt ende wackerheyt, ofte neerstigheyt doet, maer oock den genen die sulcks wil verantwoorden ende verdedigen. Doch andere verstaen hier door de wakende, de deurwachters des tempels, ende door de antwoordende, de Priesters, die gestelt waren om het volck te leeren, ende van de Godtsdienst gevraeght zijnde, te antwoorden. Siet boven vers 7. Andere de sangers in den tempel, die by beurten songen, ende malkanderen als antwoordden, willende de Propheet te verstaen geven, dat alle standen der Kerckelicke persoonen oock met dese sonden besmett waren.
-
margenoot40
- T.w. om Godt te versoenen, wetende dat hy op hem vertoornt is, om dat hy een uytheemsche vrouwe getrouwt heeft.
-
margenoot42
- Niet met uwe eygene tranen der boetveerdigheyt, maer met de tranen uwer wijven, door dien ghy uwe echte wijven oorsake geeft den Heere te klagen het ongelijck het welck ghy haer aendoet, mits nevens haer andere, of uytlantsche wijven trouwende. siet Levit. 18.18. 1.Sam. 1.6.
-
margenoot45
- T.w. en mach, ofte en wil de Heere ons spijs-offer niet aenschouwen?
-
margenoot46
- T.w. een getuyge der belofte die ghy uwe eerste huysvrouwe in het trouwen gedaen hebt, van u daer toe versocht zijnde.
-
margenoot47
- D. die ghy in uwe jeught getrouwt hebt. Anders, uwe jonge huysvrouwe.
-
margenoot48
- D. aen dewelcke ghy door het solemneele verbont, ende bant des houwelicks, ende door aenroepinge des naems Godes, vaste verknoopt ende verbonden zijt. Siet Prov. cap. 2. op vers 17.
-
margenoot50
- T.w. mensche, namelick Adam, uyt welcken hy Evam gemaeckt heeft. Hy wil seggen, dat het tegen d’eerste instellinge des houwelicks is, dat een man meer dan eene vrouwe hebben soude, want Godt heeft gewilt dat een man, ende eene vrouwe, een vleesch souden zijn. Siet Genes. 1.27. ende 2.24. Matth. 19.4, 5. Marc. 10.6, 7, etc. 1.Cor. 6.16. Ephes. 5.31.
-
margenoot51
- Godt hadde wel, indien het hem belieft hadde, meer vrouwelicke lichamen konnen scheppen, ende den selven eenen levendigen adem inblasen, het en ontbrack hem aen de macht niet, Adam meer als eene vrouwe te scheppen: Maer dewijle hy dat niet gedaen en heeft, soo blijckt daer uyt, dat hy niet gewilt en heeft, dat een man meer dan eene vrouwe hebben soude.
-
margenoot53
- Ofte, hy socht een Goddelick zaet, D. een wettelick houwelick eenes mans ende eener vrouwe. Sommige setten dit aldus over: Maer heeft de eenige (T.w. Abraham) [dat] niet gedaen, ende hy hadde eenen uytnemenden geest? wat [heeft gedaen] de eenige? hy socht het zaet Godts. Als zijnde eerst een tegenwerpinge van de Ioden; heeft Abraham onse vader dat niet gedaen, dewijle hy eenigh sonder kinderen zijnde, beneven Sara de huysvrouwe sijner jeught, oock Hagar tot sijn wijf genomen heeft? nochtans hadde hy eene treffelicken geest. De antwoorde is, Hy en heeft dat niet gedaen. Maer wat heeft die eenige, dat is, Abraham gedaen? hy heeft het zaet Godts, dat hem belooft was, gesocht, ende Hagar die Godt kende, getrouwt, niet om Sara leet ende spijt aen te doen, etc.
-
margenoot54
- D. met u sinnen ende verstant, wacht u uwe echte vrouwe te verachten, ofte te verstooten, ofte noch andere, behalven deselve, tot u te nemen, toomt uwe vleeschelicke lusten. Vergelijckt Matth. 19. vers 4.
-
margenoot56
- T.w. het verlaten der wettelicker vrouwen met eenen scheydbrief. Siet Matth. cap. 5. vers 31. hoewelder eenige zijn die het aldus nemen: wanneer hy (T.w. de man sijne vrouwe) haet, hy verlatese: niet gebodts wijse, maer by maniere van toelatinge, als door de vinger siende, van wegen de hardigheyt des volcks, gelijck Godt door Mosen te voren soo toegelaten hadde, Matth. 19.8.
-
margenoot58
- Dat is, het gewelt aen sijne huysvrouwe begaen, haer wech sendende sonder wettelicke oorsake.
-
margenoot59
- D. met die excusen ofte deckmantel, dat Moses den mannen heeft toegelaten hare wijven met eenen scheydbrief te verlaten, (siet Deuter. 24. vers 1.) ofte met eenige andere schijnredenen tot sijner onschuldinge dienende.
-
margenoot60
- T.w. aen uwe wettelicke huysvrouwen, deselve met eenen scheydbrief wech sendende.
-
margenoot61
- Ofte, maeckt den Heere moede, De sin is, Ghy murmureerdet tegens Godt, om dat hy u niet stracks en verhoorde, soo haest als ghy hem aenriept. Het is menschelicker wijse gesproken. Siet Iesa. 43. op vers 24.
-
margenoot64
- D. die behaeght den Heere, ende hy is hem aengenaem. Dit besloten sy daer uyt, om dat het velen godtloosen wel gingh op aerden, ende velen vromen qualick. Siet Psalm 37. vers 1.
-
margenoot66
- Ofte, de Godt die straft? Als of sy seyden, Hy is verre van ons, men siet niet dat hy lichtelick straft de gene die tegen hem misdoen: Derhalven is het te vergeefs dat ghy ons met hem dreyght, willen sy seggen.
|