Biblia, dat is: De gantsche H. Schrifture, vervattende alle de canonijcke Boecken des Ouden en des Nieuwen Testaments
(1657)–Anoniem Statenbijbel– Auteursrechtvrij
[Folio 64r]
| |
De Propheet EZECHIEL. | |
Inhoudt deses Boecks. | |
AL hoewel Godt de Heere den Coninck Iechonia ofte Iojachin met vele Joden (waer onder Ezechiel mede was) gevanckelick hadde laten wech voeren na Babel, soo en heeft hy haer nochtans daer mede niet teenemael verlaten, maer, om te toonen dat hy sijne kercke noch onder haer, selfs in Babel, wilde behouden, ende naderhant genadelick verlossen ende herstellen, heeft hy tot haren dienst verweckt desen voortreffelicken Propheet, door den welcken hy desen gevangenen in Babel even het selve, in verscheydene gesichten, Prophetien ende Predicatien, heeft voorgestelt, dat hy door den Propheet Ieremiam, haren broederen, die in ’t lant ende te Jerusalem onder den Koningh Zedekia waren gebleven, dagelicks liet voordragen, hoewel by beyden (soo wel die te Jerusalem, als die in Babel waren) gelijcke ongeloovigheyt ende hartneckige onboetveerdigheyt gevonden wiert. Te Jerusalem en geloofden sy den Propheet Ieremia niet, maer spotteden met de gene, die haer aen den Koningh van Babel hadden over gegeven, ende gevangelick laten wech voeren, meynende dat sy nu alleen erfgenamen des lants souden zijn, ende hare wechgevoerde broeders daer van versteken blijven. In Babel en geloofdense den Prophete Ezechiel niet, maer murmureerden tegen Godt, ende hielden haer veel ongeluckiger als hare broeders die in ’t lant gebleven waren, den welcken Godt nochtans soo door Ezechiel als door Ieremia veel swaerdere plagen, beneffens de uyterste ruïne van de stadt, den tempel ende het lant voorseyde, doch allesins met byvoegingen van seer schoone beloften ende vertroostingen, voor den boetveerdigen ende geloovigen, van sijne toekomstige gewisse genade, soo in ’t lichamelicke als insonderheyt in ’t geestelicke, ende sijne strenge oordeelen over alle hare vyanden, ende verdruckers. Hier op slaet principalick dit gantsche boeck van Ezechiel, waer in hy in de eerste drie Capittelen beschrijft een seer uytnemend’ende wonderbaer gesichte, door ’t welcke hem Godt in sijn Propheetlick-ampt heeft bevestight, onderwesen ende gesterckt. In het volgende, tot aen het 25 Cap. toe, worden de grouwelicke sonden, principalick der Joden, die te Jerusalem ende in Juda waren, mitsgaders hare nakende straffen, door verscheydene Godtlicke teeckenen, gesichten, gelijckenissen, ende Prophetische straf-predicatien seer levendigh afgemaelt. Daer na tot aen het 33 Capittel, voorseyt Godt de naburige vyantlicke Heydenen, als Ammoniten, Moabiten, Edomiten, (van dewelcke oock gehandelt wort Cap. 35.) Philistijnen, Tyriers, Zidoniers ende Egyptenaren, haren ondergangh. Voorts van het 33 tot aen het 40 Capittel, worden heftighlick van Godt bestraft de sonden, murmureeringen ende huychelerijen der Joden, die in Babel gevangen waren, met vermaningen tot ware bekeeringe, ende geloovige verwachtinge der toekomstige verlossinge, vergaderinge, ende zegeninge sijner Kercke, niet alleen door de verlossinge uyt de Babylonische gevangenisse, maer oock voornemelick door het groot genaden-werck dat Godt aen sijne algemeyne Kercke der Joden ende Heydenen soude bewijsen door haren eenigen Heylant ende Koningh JESUM CHRISTUM, met waerschouwinge van den swaren strijt ende vyantschap, die haer van Gog, ende Magog, met haren gantschen aenhangh, soude bejegenen, ende met belofte van eene eyndelicke blijde uytkomste. In de 9 laetste Capittelen besluyt ende verzegelt Godt dese Prophetien, in Babylonien, met een seer groot gesichte van ’t gebouw eens nieuwen Tempels, nieuwen Godtsdienst, nieuwe regeeringe van Godts volck, nieuw erflant, ende eene nieuwe stadt, alles voor Israël ende de vreemdelingen: afbeeldende onder figuren, na den eysch van dien tijt, den toekomstigen begenadighden ende gezegenden staet der strijdende ende triumpheerende Kercke onder haren Koningh den MESSIA JESU CHRISTO, die met den Vader ende den Heyligen Geest, als de eenige ware Godt Israëls, gelooft moet zijn in alle eeuwigheyt. Amen. |
|