| |
| |
| |
Ieremia vergadert, door Godts bevel, de Rechabiten, ende noodightse tot wijn drincken, vers 1, etc. maer sy weygeren het selve, van wegen het verbodt hares vaders Ionadabs, 6. met welck exempel Godt sijn ongehoorsaem ende onboetveerdigh volck beschaemt, ende hen het verderf voorseyt, 12. maer den Rechaten belooft hy sijnen zegen, 18.
| |
1
HEt woort, dat tot Ieremia geschiet is, van den HEERE; in de dagen Ga naar margenoot1 Iojakims, des soons Iosia: des Koninghs van Iuda, seggende:
| |
2
Gaet henen tot der Rechabiten Ga naar margenoot2 huys, ende spreeckt met hen, ende brenghtse in des HEEREN huys, in eene der Ga naar margenoot3 kameren, ende Ga naar margenoot4 geeftse wijn te drincken.
| |
3
Doe nam ick Iaazanja, den sone Ieremia, des soons Habazinia, mitsgaders sijne broederen, ende alle sijne sonen, ende het gantsche huys des Rechabiten,
| |
4
Ende brachtse in des HEEREN huys, in de kamer der sonen Hanans, des soons Iegdalia, des Ga naar margenoot5 mans Godts; Ga naar margenoot6 welcke is by der Ga naar margenoot7 Oversten kamer, die daer is boven de kamer Maaseja des soons Sallums, des dorpelbewaerders.
| |
5
Ende ick settede den kinderen van der Rechabiten huyse Ga naar margenoot8 koppen vol wijns ende bekers Ga naar margenoot9 voor: ende ick seyde tot hen, Drincket wijn.
| |
6
Maer sy seyden, Wy en Ga naar margenoot10 sullen geenen wijn drincken: want Ionadab de sone Rechabs, onse Ga naar margenoot11 vader, heeft ons Ga naar margenoot12 geboden, seggende: Ghylieden en sult geenen wijn drincken, ghy, noch uwe kinderen, tot in Ga naar margenoot13 eeuwigheyt.
| |
7
Oock en sult ghylieden geen huys bouwen, noch zaet zaeijen, noch wijngaert planten, noch Ga naar margenoot14 hebben: maer ghy sult in tenten woonen alle Ga naar margenoot15 uwe dagen; op dat ghy Ga naar margenoot16 vele dagen levet Ga naar margenoot17 in den lande, alwaer ghy als vreemdelingen verkeert.
| |
8
Soo hebben wy der stemme Ionadabs, des soons Rechabs, onses vaders, gehoorsaemt, in alles dat hy ons geboden heeft: soo dat wy geenen wijn en drincken alle onse dagen, wy, onse wijven, onse sonen, ende onse dochteren:
| |
9
Ende dat wy geene huysen en bouwen tot Ga naar margenoot18 onse wooninge: oock en hebben wy geenen wijngaert, noch velt, noch zaet: | |
| |
| |
10
Ende wy hebben in tenten gewoont: Alsoo hebben wy gehoort ende gedaen na alles dat ons onse vader Ionadab geboden heeft.
| |
11
Ga naar margenoot19 Maer het is geschiet, als Nebucadrezar, de Koningh van Babel, na dit lant optoogh, dat wy Ga naar margenoot20 seyden; Komt, ende laet ons na Ierusalem trecken Ga naar margenoot21 van wegen het heyr der Chaldeen, ende van wegen het heyr der Ga naar margenoot22 Syriers: alsoo zijn wy te Ierusalem gebleven.
| |
12
Doe geschiedde des HEEREN woort tot Ieremia, seggende:
| |
13
Soo seyt de HEERE der heyrscharen, de Godt Israëls; Gaet henen ende seght tot de Ga naar margenoot23 mannen van Iuda, ende tot de inwoonders van Ierusalem: En sult ghylieden geene tucht Ga naar margenoot24 aennemen, dat ghy hooret na mijne woorden, spreeckt de HEERE?
| |
14
De woorden Ionadabs, des soons Rechabs, die hy sijnen kinderen geboden heeft, dat sy geenen wijn en souden drincken, Ga naar margenoot25 zijn bevestight; want sy en hebben geenen gedroncken tot op desen dagh, maer het gebodt haers vaders Ga naar margenoot26 gehoort: ende ick hebbe tot u-lieden gesproken, Ga naar margenoota Ga naar margenoot27 vroegh op zijnde ende sprekende, maer ghy en hebt na my niet gehoort.
| |
15
Ende ick hebbe tot u gesonden alle mijne knechten, de Propheten, vroegh op zijnde ende sendende, om te seggen, Ga naar margenootb Bekeeret u doch, een yegelick van sijnen boosen Ga naar margenoot28 wegh, ende Ga naar margenoot29 maket uwe handelingen goet, ende wandelt andere goden niet na, om hen te dienen; Ga naar margenoot30 soo sullet ghy in den lande blijven, dat ick u ende uwen vaderen gegeven hebbe: maer ghy en hebt uwe oore niet geneyght, nochte na my gehoort.
| |
16
Dewijle [dan] de kinderen Ionadabs, des soons Rechabs, het gebodt haers vaders, dat hy hen geboden heeft, Ga naar margenoot31 bevestight hebben; maer dit volck na my niet en hooren:
| |
17
Daerom alsoo seyt de HEERE, de Godt der heyrscharen, de Godt Israëls; Siet ick sal over Iuda ende over alle inwoonders van Ierusalem brengen al het Ga naar margenoot32 quaet dat ick tegen hen gesproken hebbe: om dat ick tot hen gesproken hebbe, maer sy niet gehoort en hebben, ende ick tot hen geroepen hebbe, maer sy niet en hebben geantwoort.
| |
18
Tot het huys nu der Rechabiten seyde Ieremia; Soo seyt de HEERE der heyrscharen, de Godt Israëls; Om dat ghylieden den gebode uwes vaders Ionadabs zijt gehoorsaem geweest, ende hebt alle sijne geboden bewaert, ende gedaen na alles wat hy u-lieden geboden heeft:
| |
19
Daerom alsoo seyt de HEERE der heyrscharen, de Godt Israëls: Daer en sal Ionadab, den sone Rechabs, niet worden Ga naar margenoot33 afgesneden een man, die voor mijn aengesichte Ga naar margenoot34 stae, Ga naar margenoot35 alle de dagen.
|
-
margenoot1
- Siet boven 1.3. ende 21.1. ende 25. vers 1. ende 26. vers 1. ende 27.1, 12. ende c. 28. vers 1. ende 32. vers 1. Uyt welcker vergelijckinge blijckt, dat in het by een brengen deser Prophetien niet altijts gesien is op den order des tijts. Vergel. ond. c. 45. op vers 1. ende Ezech. 30. op vers 20.
-
margenoot2
- D. het familie, of, geslachte der Rechabiten, alsoo terstont vers 3. siet van dese 1.Chron. 2. op vers 55.
-
margenoot3
- Die aen den Tempel waren. siet 1.Reg. 6. op vers 5.
-
margenoot4
- D. presenteert, biedt, schencktse, etc.
-
margenoot5
- D. Propheten. Siet Deuter. 33. op vers 1. en Iudic. 13. op vers 6. Dese omstandigheden dienden, om der sake te meer aensiens ende geloofs te maken by de hartneckige Ioden.
-
margenoot7
- Ofte, Princen. D. Regeerders, verstaet, des Tempels ofte des heylighdoms. (siet Ies. 43. vers 28.) als daer waren de Hoofden der Priesteren ende Leviten, ende principalick de Hoogepriester ende de naeste aen hem. Sulcke Hebreeusche woorden worden gebruyckt van Kerckelijcke ende Politijcke diensten. Vergel. bov. 20. op vers 1. ende 29.26. Item, Gen. 41. op vers 45. Num. 3.32. 1.Cor. 12.28, etc.
-
margenoot8
- Of, schalen. Het Hebr. woort komt seer na over een met een ander, dat eenen heuvel beteeckent, ende kan derhalven hebben de beteeckeninge van eenen verhevenen kop, schale, of, beker, etc. siet Genes. 44. op vers 2. Het volgende woort beteeckent oock bekers, ofte diergelijcke drinckvaten, welcker onderscheyt nu onseker is.
-
margenoot9
- Hebr. voor ’t aengesichte der, etc. als Gen. 18.8, etc.
-
margenoot11
- D. voorvader. Dewijle vele het daer voor houden, dat hy deselve is, die 2.Reg. 10.15, 23. vermelt wort; zijnde geweest een seer Godtvruchtigh, aensienlick, ende seer vermogent personagie, soo dat oock Iehu sich in sijnen yver, ende nieuwen staet door des selven geselschap ende tegenwoordigheyt heeft willen stercken. Dese Ionadab, na sommiger gevoelen, wijslick overdenckende, sijne afkomste, ende de verdorventheyt die al te dier tijt in swange gingh, misschien oock door eenen Prophetischen geest voorsiende de toekomstige straffen ende verwoestingen, heeft sijne nakomelingen door dese particuliere, ofte bysondere bevelen willen inscherpen, dat sy, te vreden zijnde met dese genade, dat sy tot de gemeenschap Godts ende sijner Kercke waren aengenomen, voor de reste haer soo ingetogen, nedrigh ende slecht souden dragen, dat sy (als vreemdelingen in Israël, afkomstigh van Iethro, Mosis schoonvader) den Israëliten niet mochten onaengenaem ofte aenstootelick worden, gelijck het dan vreemdelingen somtijts haest (als men seyt) plegen te verkerven: Item, dat sy oock niet door gierigheyt, ofte wellust ende weelde met andere verdorven ende gestraft mochten worden, of, door besit van huysen ende erffenissen vervallen in vertrouwen op tijdelick goet, ende belett worden ten tijde van ballinghschap, beroovinge van goederen, etc. Wat Godt wijders met dit exempel der Rechabiten hebbe voor gehadt, blijckt uyt desen gantschen handel, dien Ieremia, door sijnen last, met hen gehadt heeft.
-
margenoot12
- Of, heeft het ons verboden. siet Levit. 4. op vers 2.
-
margenoot15
- D. de dagen uwes levens, alsoo in’t volgende vers.
-
margenoot19
- Hier geven sy reden, waerom sy in dese eene sake (namelick datse nu niet in hutten en woonden, maer haer binnen Ierusalem hadden begeven) haers voorvaders bevel, voor desen tijt, niet zijn na gekomen: toonende daer mede, dat het een menschelicke ordinantie was, die sy ter noot ende na gelegentheyt der saken, sonder tegen haren plicht te doen, wel mochten verlaten, om Godts wet niet te overtreden, sulcks oock Ionadabs intentie, ende Gode aengenaem was.
-
margenoot21
- Hebr. van, ofte, voor het aengesichte, D. om haer t’ontgaen, uyt vreese van haren overlast ende tyrannie.
-
margenoot25
- Hebr. is bevestigt, D. elck een sijner woorden is volbracht ofte gehouden, niet tegenstaende dat sy door noot in een eenigh stuck nu anders hadden gedaen, waer in sy geëxcuseert zijn. alsoo vers 16. Vergel. wijders Deuter. 27. vers 26. met de aent. ende onder vers 18. Item, bov. 34.18. ende ond. 44.25.
-
margenoota
- Ierem. 11.7. ende 25.3. ende 26.5. ende 29.19. ende 32.33.
-
margenoot27
- Siet bov. 7. op vers 13. en 2.Chron. cap. 36. op vers 15.
-
margenoot30
- Hebr. ende blijvet, of, woonet in het lant, D. soo sult ghy sekerlick daer in blyven woonen. Siet Psalm 37. op vers 3.
-
margenoot33
- Vergelijckt de maniere van spreken met bov. 33.17.
-
margenoot34
- D. dien ick dese genade doe, dat hy in mijn huys, D. onder mijn volck, ofte in mijn kercke, plaetse hebbe, ende my na mijn woort diene. De maniere van spreken schijnt genomen te zijn van de Priesters ende Leviten, die in den Tabernakel ende Tempel voor den Heere stonden te dienen, ende voorts in het gemeyn van dienaers ende dienaressen, die steeds ontrent ende onder de oogen harer heeren moesten zijn, ende op passen. Siet Deut. 10. op vers 8. ende cap. 1. op vers 38. ende 1.Reg. cap. 1. op vers 2. Sommige verstaen dit slechtelick van de onderhoudinge, ende continuatie deses geslachtes der Rechabiten onder Israël, soo lange als de Ioodsche Politie soude duren, uyt vergelijckinge van boven vers 7. Van den Priesterlicken ofte Levitischen stant en kan het niet worden verstaen, dewijle sy uyt den stam Levi niet en waren, selfs geen Israëliten, maer vreemdelingen, als boven verhaelt is, ende Heydenen van afkomste, waerom sy oock by sommige aengemerckt worden, als een voorteecken van de beroepinge der Heydenen, ende als een geestelick Priesterdom door den geloove.
|