Biblia, dat is: De gantsche H. Schrifture, vervattende alle de canonijcke Boecken des Ouden en des Nieuwen Testaments
(1657)–Anoniem Statenbijbel– Auteursrechtvrij
[Folio 204v\Cores. Verlossinge--uyt Babel.]
| |
Het Boeck EZRA. | |
Inhoudt deses Boecks. | |
OM aen te wijsen het vervolgh der historie van Godes Kercke, soo heeft het den Heyligen Geest belieft het voorgaende tweede boeck der Chroniken te eyndigen met deselve woorden, met dewelcke dit boeck begint, waer in de Heylige Geest door den Priester ende Schriftgeleerde Ezra ons heeft doen beschrijven, hoe Godt sijn volck uyt de seventighjarige Babylonische gevangenisse, volgens sijne beloften, wonderbaerlick verlost heeft door den Persischen Koningh Cores, (gemeenlick genaemt Cyrus) die, de Babylonische Monarchie onder sich gebracht hebbende, door Godts ingeven, vryheyt voor de Joden publiceert, om na haer lant weder te keeren, ende den tempel te bouwen, met allerleije gunstige bevorderinge daer toe dienende: waer op vele van den volcke, welcker geest Godt verweckt heeft, onder ’t beleyt van den Vorst Zerubbabel, ende den Hoogenpriester Iesua, zijn opgetogen, ende hebben des Heeren altaer gebouwt, Gode geoffert, ende het Loofhuttenfeest gehouden, etc. Daer na oock den gront des tempels geleyt, maer het gebouw voor dien tijt niet konnen voltrecken, om dat hare omliggende vyanden, in het arghlistigh versoeck, van t’samen met hen te bouwen ende gemeynen Godtsdienst te hebben, afgeslagen zijnde, door quade practijcken te hove soo veel hebben te wege gebracht, dat het bouwen verhindert is in de volgende jaren der regeeringe van Cores, Ahasueros, ende Arthasastha (gemeenlick genaemt Artaxerxes) tot in het tweede jaer des Koninghs Darij, wanneer sy, door de Propheten, Haggai ende Zacharja, opgeweckt ende gesterckt zijnde, het bouwen des tempels hebben hervatt, ende door een seer gunstigh ende ernstigh bevel van Darius, die van sijnen Lantvooght hier van was verwittight, eyndelick hebben voltrocken, den tempel ingewijt, ende haren Godtsdienst daer in gepleeght. Eenen tijt langh daer na, als de saken onder Godts volck weder vervallen waren, is de Priester Ezra, door Godts sonderlinge beschickinge, op sijn versoeck, van den Koningh Arthasastha, in ’t sevende jaer sijns Koninckrijcks, met een goet aental volcks, na Jerusalem gesonden, met seer liberale vergunninge van alle behoeften, ende volkomen last om alles te herstellen ende te ordineeren na Godts wet, het welcke Ezra met grooten yver ende getrouwigheyt heeft volbracht: Daerom oock dit boeck (als mede om dat hy ’t beschreven heeft) den name van hem draeght. Aengaende de tijt-reeckeninge, daer over is geen eenderley gevoelen by de geleerde, die haer werck daer van gemaeckt hebben, door dien dat de Koningen ende jaren der Persische Monarchie niet op eene wijse worden gereeckent, ende verscheyden gevoelen onder hen is over dese vier Koningen, die na Cores, ofte Cyrus, gevolght zijn, naemlick, Ahasueros, ende d’eerste Arthasastha, onder welcker regeeringe het gebouw des tempels verhindert is: daer na wie die Darius geweest zy, onder welcken de tempel is volbouwt, ende voorts welcke de tweede Arthasastha zy, die Ezra gesonden heeft om alles te herstellen, ende oock naderhant Nehemia, om de mueren, poorten ende stadt van Jerusalem op te bouwen: waer van te sijner plaetse yets is aengeteeckent, op dat de verstandige leser verkiese ’t gene hem best dunckt. Dit blijft altoos seker ende vast, dat dese saken alle geschiet zijn onder de Persische Monarchie, die haren aenvangh genomen heeft van desen Cores, ofte Cyrus, van wiens eerste jaer sijner regeeringe te Babel, dese historie begint, haer uytstreckende tot in het sevende jaer des Koninghs Arthasastha des tweeden, ende voorts eenigen tijt daer na: gelijck de volgende historie van Nehemia van het twintighste jaer des selven Koninghs begint. [kolom] |
|