Spiegel der Letteren. Jaargang 15
(1973)– [tijdschrift] Spiegel der Letteren– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 161]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[Nummer 3]De benamingen voor ‘bedrijf’ en ‘scene’ in het Nederlandse drama tussen 1575-1625In de Aantekeningen bij zijn editie van Rodd'rick ende Alphonsus wijst dr. C. Kruyskamp erop, dat Bredero in het gebruik van benamingen voor de onderdelen van het drama zeer verward en inconsequent is, niet alleen in de stukken onderling, maar ook in een zelfde stuk. Hij staaft dat met een reeks voorbeelden en besluit: ‘Een nader onderzoek naar het gebruik van deze termen in de 17de eeuw is gewenst’ (203). Als ‘nevenproduct’ van de eigenlijke studie van het toneel is dit onderzoek thans ondernomen door het Centrum voor de studie van het Renaissancedrama, in het Departement Taal- en Letterkunde bij de Universitaire Faculteiten St.-Ignatius te AntwerpenGa naar voetnoot1. Dit Centrum beschikt over een (bijna) volledige verzameling van de nog bestaande ernstige renaissancistische spelen uit de Nederlanden voor de periode 1575-1625. Het onderzoek werd gevoerd op basis van dit materiaal, waaraan ook nog de drama's van D.V. Coornhert werden toegevoegd die van voor 1575 dateren. Blijspelen, kluchten of tafelspelen zijn er dus niet bij betrokken. Bij onze mededelingen omtrent de verschillende spelen zullen wij als volgt te werk gaan. Eerst worden de gevonden benamingen voor ‘bedrijf’ voorgesteld, in de volgorde van hun historisch optreden. Voor iedere benaming worden, eventueel in een tabel, alle stukken vermeld waarin ze voorkomt. Die stukken staan op hun beurt chronologisch gerangschiktGa naar voetnoot2. Voor de titelopgave gebruiken we zoveel mogelijk een | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 162]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
verstaanbare afkorting. Daarna wordt in de eerste kolom van elke tabel het aantal der ‘bedrijven’ aangegeven; in de volgende kolommen tenslotte - voor zover er een uitdrukkelijke indeling in scènes is - de benaming(-en) die de auteur in dat bepaalde stuk voor de ‘scènes’ aanwendt. Bij ieder overzicht wordt, zo nodig, een korte commentaar gevoegd. In het tweede deel van het onderzoek worden de gevonden omschrijvingen voor ‘scène’ onder de loupe genomen, afzonderlijk en in eventuele correlatie met de ‘bedrijfs’-benaming. Aparte tabellen worden hiervoor niet meer opgemaakt: we verwijzen terug naar de vorige voor ‘bedrijf’, en maken van de daar gedane bevindingen zo nodig nog een synthese. De lezer zal begrijpen, dat wij in dit synthetisch overzicht geen rekening konden houden met spellingeigenaardigheden en -verschillen. Indien hij toch in details wenst te treden, kan hij op eenvoudige aanvraag bij het Centrum de concrete gegevens voor welbepaalde stukken (en auteurs) bekomen. Vooraf moge nog gaan dat de indeling zelf in het renaissance-drama gebeurde naar het model van het Latijnse schooldrama, dat reeds in 1529 (Gnapheus' Acolastus) de benamingen ‘actus’ en ‘scena’ kende, waarschijnlijk omdat de auteurs van deze schooldrama's ze hadden aangetroffen in de Terentius- en Plautusteksten. In 1555 laat Cornelis van Ghistele zijn vertaling van Terentius Comedien voorafgaan door de bekende passus over ‘Het ondersceyt van Tragedien ende Comedien’, die als volgt besluit: ‘Terentius heeft zijn Comedien altoos in vijf actus ghedeylt dat zijn wercken te segghen / al daer die duytsche rhetorisinen pausen in haer spelen af maken. Ende elck Actus oft pause wort ghedeelt in dry / oft vier / oft vijf scenen elck scena / dat is een nieuwe wt-comen / oft alsser veranderinghe van personagien comen / alsoe ghy int lesen wel bevroeyen sult’. Zoals dr. P. van der Meulen er in zijn studie over De Comedies van Coornhert op wijst, is van Ghistele ‘De eerste (rederijker geweest) die de klassieke indeling ter sprake bracht’Ga naar voetnoot3. Zoals dat vaak het geval is, was ook bij ons de periode van vernieuwing er aanvankelijk een van deels zoeken en experimenteren op het gebied van het toneel; een periode die, ten minste in sommige opzichten, nog te weinig vastheid en systematiek scheen te kunnen bieden. Meest opvallend op het gebied van de benaming voor ‘bedrijf’ en ‘scène’ is in dit verband, de grote verscheidenheid in de terminologie die hiervoor gebruikt werd in de jaren 1575-1625. Tegelijkertijd ook de verwar- | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 163]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ring die er dan omtrent de inhoud en de bedoeling van sommige van deze begrippen nog schijnt te heersen bij een aantal auteurs. Dit alles moge echter veel duidelijker blijken uit hetgeen hierna volgt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. ‘Bedrijf’1.1. Voorkomende benamingen.1.1.1. Deel
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 164]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Voor zover bekend is Coornhert de eerste, die oorspronkelijk-Nederlandse stukken in ‘bedrijven’ indeeltGa naar voetnoot8. De kans is groot dat de term ‘deel’, die eigenlijk voor de hand ligt, maar geen verwantschap met ‘actus’ vertoont, aan hem is te danken. Daarnaast dienen we deze tabel mogelijk zo te interpreteren, dat hier vooral Hoofts invloed doorspeelt. Want vele van die dichters behoren tot de kring van de Amsterdamse burgemeesterszoon, of staan duidelijk onder zijn invloed, ook in ander opzicht. Merken we echter op dat ‘deel’, in het drama der onderzochte periode, nog iets anders kan betekenen dan ‘bedrijf’. Zo verdeelt I. Dwinglo zijn loterijspel Der geholpen weesen schuldige dancksegginghe (Schiedam 1604) in slechts twee ‘deelen’, die op hun beurt door ‘pausa's’ onderbroken worden. De titelpagina gewaagt van een ‘Spel van Sinnen ende Figuerlicke Verthoninge’. Toch mag het stuk wel als een eenheid worden beschouwd: de optredende figuren van de beide delen worden na mekaar in één en dezelfde lijst van ‘Personagien vant navolgende Spel’ opgesomd en in de ‘Conclusie’ treden zowel personages van het eerste als van het tweede deel samen op, zodat we hier met een overgangsverschijnsel te maken hebben. P. Bor daarentegen schreef wel degelijk ‘Twee Tragi-comedien In proza / D'eene van Appolonius Prince van Tyro. Ende d'ander Van den zelven / ende van Tarsia syn Dochter’ (1617); de benaming ‘deel’ staat hier dus in feite telkens voor een geheel spel. Hetzelfde is o.i. het geval voor Rodenburgs trilogieën Keyser Otto den Derden en Galdrada (1616, 1617 en 1618 gedrukt) en Melibea (1617-1618 gedrukt) en voor zijn Hertoginne van Savoye en Don Juan (1619 G): de verschillende ‘delen’ vormen weliswaar één geheel en hebben voornamelijk dezelfde hoofdpersonen, maar wij menen te mogen veronderstellen dat Rodenburg in deze spelen niet plots op een andere manier heeft willen te werk gaan dan in zijn andere stukken, waarin hij altijd ‘bedrijf’ zonder scènebenaming gebruikt. Dit alles slechts ter verklaring waarom we het stuk van Dwinglo wél, daarentegen de spelen van Bor en Rodenburg niet in bovenstaande tabel hebben opgenomen: zij volgen dus later. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 165]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Opmerkelijk is ook dat S. Coster in het voorwoord ‘Den Rymer tot de Lezers’ van Ithys 1618 (by Nic. Biestkens) en in de druk van 1619 (nochtans eveneens door vander Plasse verzorgd) zich van de editie 1615 gedistantieerd heeft en in tegenstelling tot deze laatste door de drukker bezorgde uitgave de benamingen ‘Bedrijf’ en ‘Toneel’ heeft aangenomen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.2. Handeling
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 166]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ook voor deze term lijkt de oorsprong bij Coornhert te moeten worden gezocht. Duidelijk is hier een vertaling van het Latijnse actus bedoeld. Gezien de twijfelachtige chronologie van Coornherts werken is het niet duidelijk of de auteur in zijn overgang van ‘deel’ naar ‘handelinghe’ consequent is geweest. Het lijkt ons evenwel niet uitgesloten. Naast de overgang van ‘deel’ naar ‘handeling’ bestaat ook die van ‘handeling’ naar ‘deel’, zoals blijkt uit Hoofts Achilles ende Polyxena enerzijds, Ariadne en Granida anderzijds. Het is niet zeker of daaruit veel besloten kan worden, daar de beide eerstgenoemde stukken als piraatedities uitgegeven werden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.3. PoosSpiegel, H.L. Wel merkwaardig dat Spiegel hier zijn vriend Coornhert niet volgt, maar een eigen benaming schept. Deze knoopt aan bij de term ‘pausa’, die in rederijkersspelen courant is om een onderbreking van het spel aan te duiden. Bij Spiegel staat het woord niet na het bedrijf als term voor de onderbreking, maar ervoor als bedrijfsbenamingGa naar voetnoot10. Zie ook verder Pausa. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.4. TractaetGa naar voetnoot11X Wat het ontstaan van deze term betreft komen we op dit ogenblik nog niet veel verder dan het vermoeden dat hij, via het Latijn tractatio, door betekenisverwantschap met ‘handelinghe’ in de lexicografie van die tijd (cf. Woordenboek van Kiliaen), in dezelfde zin als deze laatste term werd aangewend voor het aanduiden van een onderdeel van een toneelstuk. Met de toepassing van deze titulatuur staat de anonieme auteur van het stuk echter zo te zien alleen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 167]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.5. Actus
De auteurs van de eerste vijf spelen hebben zonder meer de Latijnse benamingen voor ‘bedrijf’ en ‘toneel’ overgenomen. Dit is niet zo verwonderlijk voor het Nederlandse schooldrama van de Alkmaarse predikant, noch voor de vertaling van Th. Kirchmeyers Mercator seu Judicium door van Amsweer; het is echter des te opvallender dat dit ook nog gebeurt in overigens zeer traditionele zinnespelen. Deze gemakkelijke oplossing heeft trouwens in de creatieve eerste periode van de Gouden Eeuw geen eigenlijke navolging gevonden: in de twee laatstvermelde stukken van bovenstaande tabel vinden we bij beide auteurs de omschrijving ‘actus’ slechts één keer terug. Er mag terloops op gewezen worden dat het Spel van sinne te Haarlem verschillende foutieve tellingen vertoont: b.v. op actus 3 volgt onmiddellijk actus 5. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.6. Uytcomen
Een vreemd geval dat tot vragen aanleiding geeft, want normaal is ‘uytcomen’ een term voor ‘scène’. En het is zeker mogelijk deze spelen als éénakters te beschouwen. Raar is in dat geval evenwel, dat in het Loterijspel de laatste scène, en alleen die, nog eens pausa's vertoont. Een andere mogelijke interpretatie is dus, dat dit stuk als een kort drama in vijf bedrijven is gedacht, waarvan alleen sommige door pausa's in scènes zijn onderverdeeldGa naar voetnoot12. We beperken ons ertoe beide mogelijkheden hier te vermelden. Dat deze laatste zienswijze echter niet zo onwaarschijnlijk is als aanvankelijk wel zou kunnen lijken bewijst het volgende. In verschillende van de Vlaardingse spelen wordt het begin van de eigenlijke handeling aangekondigd met de mededeling ‘Eerste vvtcomen van 't Spel’. Vaak gebeurt dit zonder dat verder nog omschrijvingen voor bedrijf of scène worden gebruikt, bijvoorbeeld in de | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 168]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
spelen van sinne geschreven voor 's-Gravensande, Delft (door G. van Hogendorp)Ga naar voetnoot13, Zoetemeer (door H. van Adrichem), Ketel (door J. Schout) en Dordrecht. Soms krijgen we echter na deze uitdrukking nog wél aanwijzingen. O.a. bij I.I. van Wassenburgh die het spel voor de Rotterdamse kamer schreef (vijfmaal ‘uyt-komst’ naast de tekst); bij I.L. Sasch van Gouda (plots ‘Actus. 4’), G. van der Eembd van Nootdorp (een tweede en derde ‘uytkomst’) en A. Kemp van de Gorinchemse kamer (een tweede en derde ‘Handelinghe’ met verder pausaaanduidingen). Op laatstgenoemde stukken wordt dus nog teruggekomen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.7. Uytcomst
Te vergelijken met Uytcomen hierboven. Ook deze term is meer gebruikt voor ‘scène’. Van der Eembd heeft zijn spel misschien toch als een éénakter gedacht, omdat ‘Het eerste uytkomen’ en de ‘Derde uytkomst’ bijzonder kort werden gehouden. Maar van Wassenburgh kan evengoed bedrijven hebben bedoeld: na de eerste, derde en vierde ‘uytkomst’ en in de tweede komt telkens een Pavsa voor. Voor het stuk van H. Smout bestaat er eigenlijk geen twijfel. Volledigheidshalve vermelden we nog dat ook het Maegden-spel (1616?) van A. de Koning en twee Spelen van sinne te Haarlem (1606) beginnen met de aankondiging ‘d'Eerste uytcomste (wtcomste)’, evenwel zonder verdere aanduidingen daarna. We bedoelen het stuk geschreven door Dwinglo en dat voor de kamer van KatwijkGa naar voetnoot14. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.8. Pausa
Te vergelijken met Poos hierboven. Ook bij Fries komt de term vóór de nog te vertonen gedeelten van de handeling en vervangt hij duidelijk | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 169]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
als benaming ons ‘bedrijf’. Fries vernederlandst evenwel niet zoals Spiegel het wel doet. Enige toekomst is aan geen van beide termen beschoren geweest. Herinnerden zij teveel aan het rederijkersspel, of was men zich te goed van de oorspronkelijke betekenis ‘onderbreking’ bewust? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.9. Geschiedenis
Het vrij veelvuldig voorkomen is hoofdzakelijk te danken aan de vruchtbaarheid enerzijds en de invloed anderzijds van Jacob Duym. De term is van hem en typeert al zijn werken. Het is moeilijk hem op dit ogenblik nog beter te situerenGa naar voetnoot17. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 170]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.10. Bedrijf
Opnieuw een vernederlandsing van actus en een die (of is dat maar voor het huidige taalgevoel?) beter voldoet. De tabel kan de indruk | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 171]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
geven dat Rodenburg, die de term zeer consequent gebruikt, ook de vinder ervan is. Dit is nochtans weinig waarschijnlijk. Hoofts Geeraerdt van Velsen is in feite het eerste gedrukte dramatische werk met ernstige inhoud, waarin we ‘Bedrijf’ aantreffen; van dan af komt deze titulatuur vaak voor. Hoogstwaarschijnlijk komt ook deze omschrijving van de grote baanbreker, en hebben Bredero en Rodenburg er later gebruik van gemaakt, toen ze hun (oudere) werken lieten uitgeven. Of de benaming kan dan ook door de drukker zijn toegevoegd, of gewijzigd. Wanneer we deze tabel met die voor Deel en Handeling vergelijken, dan stellen we vast dat Bedrijf de laatstgekomene van de drie populaire termen is; dat hij in het begin weliswaar zijn plaats handhaaft, maar de andere nog geenszins kan verdringen. In de periode 1613-1625 is de distributie nauwelijks grondig verschillend. Toch is het duidelijk dat, wel in het spoor van Hooft, heel wat auteurs van een vroegere benaming naar ‘Bedrijf’ overschakelen. Zo Bredero, al is hij gezien zijn verbijsterende inconsequentie een slecht voorbeeld. Zo vooral Coster, maar ook Vanden Bergh, die ‘Handelinghe’ opgeeft. We weten uit de verdere geschiedenis van het drama, dat ‘Bedrijf’ uiteindelijk de overwinning behaalt. Maar dit gebeurt zeker na de hier behandelde periode. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.11. Verthooninghe
Zoals in het geval van uytcomen wordt hier een term gebruikt, die eerder verwant is met de benamingen voor de scène, of voor de stomme scène. De twijfel t.a.v. de betekenis ‘bedrijf’ bestaat hier echter geenszins. Op te merken valt dat De Behouden Onnooselheyt uit het Frans werd vertaald. Ook deze term heeft geen verder succes gekend; dat immers ook ‘De een en dertichste verthooningh’ van d'Alckmaersche kerkelicke gheschillen (1611 gedrukt) nog als een bedrijf kan beschouwd worden, valt moeilijk aan te nemen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.12. Deeling
Alleen Bredero heeft deze term één keer gebruikt. Maar hij is in de Lvcelle zo verward in zijn voorstelling van het bedrijf en de scène, dat wij hieraan voorlopig nauwelijks enige verdere aandacht hoeven te besteden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 172]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.13. Handel
Een variante van ‘Handeling’, die ondanks het gebruik door Vondel een curiosum blijft. Zie ook blz. 175, noot 19. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.14. Verschoninge
Heyns begint het tweede bedrijf met de mededeling ‘2. Verschoninge, 1. uytkomst’, terwijl hij elders overal ‘Handelinge’ heeft. Wellicht is dit echter niet meer dan een verschrijving van de auteur (of de drukker?), zoals wij even verder in het vierde bedrijf ook eens ‘Nandeling’ lezen i.p.v. ‘Handeling’. Bij de Koning staan we ongeveer voor een gelijkaardige situatie. Ook hij gebruikt meestal ‘handelinge’ voor bedrijf en zeer vaak ‘verschooninge’ als scène-aanduiding. Toch krijgen we in II plots ‘Tweede verschooninge, tweede uytkomste’. Eveneens een verschrijving? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
11.15. Acte
Nauwelijks een vernederlandsing van actus, die niet vreemd aandoet in dit stuk, een min of meer vrije bewerking van D. Heinsius' Auriacus. Intussen zijn zoveel passende Nederlandse termen gevonden, dat ook deze benaming voorlopig geen navolging kent. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.16. Werk
Vrij laat in deze periode en op een ogenblik dat reeds zovele andere benamingen in zwang zijn, komt ook deze omschrijving (nog) twee keer voor. De hierboven aangehaalde passus uit de vertaling van Terentius Comedien bewijst dat C. van Ghistele deze benaming kende. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 173]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.1.17. TooneelWael, J. van de Schiedams Rood Roosjens Spel * 1619 D 4 Geen Ook deze term komt, evenals Deeling, slechts occasioneel voor. Hierbij kan worden opgemerkt, dat hij (zoals uytcomen, uytcomst en vertooninge) eigenlijk geen bedrijf, maar een scène pleegt aan fce duiden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2. Combinaties.Hiermee bedoelen we niet de overgang van de ene term naar de andere, een vrij courant verschijnsel, maar wel het gebruik binnen één en hetzelfde stuk van verschillende benamingen door elkaar, waardoor een verwarde indruk ontstaat. Dit verschijnsel komt frequent voor. Het wijst ofwel op een zekere onverschilligheid vanwege de auteurs t.a.v. die termen, ofwel op een onbeslistheid. Juist deze mengingen suggereren mooi het onvaste, wordende van de hele periode. Wij geven systematisch deze gevallen weer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2.1. Met DeelDeel en Handeling:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 174]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Deel en Bedrijf:
Deel, handeling, bedrijf:
Deel, (handeling), bedrijf, deeling...:
Deel, handeling, bedrijf, tooneel:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 175]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2.2. Met Handeling.Handeling en Actus:
Handeling en Handel:
Handeling en Gheschiedenisse:
Handeling en uytcomen:
Handeling en Verschooninge: Zie 1.1.14. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2.3. Met Uytcomen.Uytcomen en Uytcomst:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 176]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uytcomen en actus:
Zie 1.1.6. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.2.4. Met Geschiedenis.Geschiedenis en vertooninge: Caudron, G. Sr. Rosimunda (1622). Meestal heeft hij Geschiedenisse; maar het tweede bedrijf heet ‘Tweede vertooninge’.
Uit dit overzicht blijkt reeds dat met name het verschil tussen bedrijf en scène niet geheel vaststond of tot het bewustzijn van de auteurs behoorde. Dit zal straks nog duidelijker worden bij het overzicht van de scène-benamingen. Er blijkt anderzijds uit dat, met Job van de Wael en in mindere mate A. de Koning, Bredero de onbetwistbare kampioen van de verwarring is. Is dit aan zijn persoonlijke slordigheid te wijten of aan die van zijn drukkers? | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1.3. ConclusieSamengevat kunnen we i.v.m. de benamingen die tussen 1575-1625 in het drama der Nederlanden gebruikt werden voor ‘bedrijf’ tot het volgende besluiten: van de door ons hierop geraadpleegde stukken zijn er
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 177]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tenslotte bestaat er ook een hele reeks van spelen, waarin elke omschrijvende aankondiging ontbreekt. Wij hebben er in dit verband 114 dergelijke in handen gehad. Het zijn praktisch alle typisch rederijkersspelen, die dus geen eigenlijke indeling kennen in bedrijven noch in scènes, maar die wel vaak naar rederijkers trant pausa-aanduidingen hebben. Vele zijn korte eenakters: proloogspelen, Welkomspelen enz. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. ‘Scène’2.1. Voorkomende benamingen.Het beeld dat de scènebenamingen ons geven is bijna even bont. Om niet een tweede maal alle stukken in tabellen te moeten onderbrengen, verwijzen wij naar de hierboven opgegeven lijsten per bedrijfsbenaming. Wel zullen we die gegevens telkens per term synthetisch bijeenbrengen. Slechts enkele stukken worden hier méér opgenomen: spelen nl. die geen indeling in bedrijven kenden, maar toch wel in scènes werden verdeeld. Het meest opvallende in verband met de titulatuur voor de scène is wel, dat ook daar, waar het stuk in bedrijven is verdeeld en waar dit bedrijf uitdrukkelijk wordt aangegeven, de scène-aanduiding toch vaak geheel kan onbreken. Dit is het geval in niet minder dan 61 van de behandelde stukken! Van de 31 stukken uit de tabel bij Deel zijn er negen zonder scène-benoeming, w.o. die van Hooft en Vondel. Van de 36 onder Handeling ontbreekt de scène-bepaling in slechts vijf stukken: in het Nederlands Treur-spel van Kolm, het Vlaardings zinnespel van Kemp, bij J. van de Wael, in het tweede spel van vander Eembd, en in dat van Biens. De verhouding wordt daarentegen omgekeerd bij de dramatische werken die Bedrijf hebben: in 29 van de 38 ontbreekt de scène-vermelding, en wel opnieuw bij Hooft en overal bij Rodenburg; niet echter bij Coster. Daar we voor de periode na 1625 nog niet over een volledige verzameling beschikken, kunnen we op dit ogenblik nog niets zeggen over de verdere evolutie, maar het is toch opvallend dat | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 178]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vondel, de grootste en vruchtbaarste dramaturg, nergens een scènebenaming toepast; hij beperkt zich ertoe, de in de scène optredende personages bovenaan te vermelden. Op die manier gebeurt de scèneindicatie meestal ook bij anderen, daar waar de benaming ontbreekt. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.1. UytcomenGa naar voetnoot22In de tabel Deel komt dit op 31 stukken 13 maal voor; vooral bij Coornhert en van Nieuwelandt, ook nog bij Jansen, Roelandt, Thieullier en Bredero, in veel mindere mate bij de Koning en Herckmans. Bij de eerste twee is de term constant, daarentegen bij de laatste twee occasioneel. De gevallen van menging zullen verder worden besproken. Voor de door ons onderzochte periode vinden we ook deze term voor het eerst bij Coornhert. Maar hij is duidelijk veel ouder (cf. C. van Ghistele). Het gaat om de eenvoudigste uitdrukking van wat zich op het theater afspeelde, waar de personages uit de mansiones kwamen om hun rol te spelen, en er weer binnen gingen als ze klaar waren. In de tabel Handeling komt het op 36 stukken zes maal alleen voor, maar het deelt de plaats met andere benamingen in nog tien stukken. Het onvermengd optreden blijft beperkt tot de stukken van Coornhert en die van Bor. In de tabel Bedrijf ontbreekt ‘uytcomen’ helemaal, behalve voor een paar gevallen van menging. De term wordt verder nog gebruikt in samenhang met Poos door Spiegel (Numa), met Gheschiedenisse door Lookefier (Spel van sinne Vlaardingen), met Actus door Heyns (Devchden-schole), met Deeling door Bredero (Lvcelle), en met Verschoninge door de Koning (Hagars vluchte). Altijd naast andere benamingen evenwel. Alles samen is deze oudste benaming ook een vrij archaïsche, die in latere jaren alleen nog in de provincie gebruikt schijnt te worden. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.2. Tsamen sprekinge.Slechts in één spel, nl. dat vanden bekeerden Coopman. Hier is wel duidelijk een vertaling van het Latijnse Dialogus bedoeld. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 179]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.3. ScenaIn ons materiaal komt hij voor het eerst voor in het speel van Suzanna (1582), daarna ook nog in Van den loep jegenwordiges Tijdts (1593). A.T. Venator bedient zich van de volledige Latijnse terminologie in Reden-vrevcht der wijsen in hoer wel-lust (1603); hetzelfde doet D. van Amsweer in die Coopman ofte dat Oordeel (1613). Een variante maar nauwelijks een vernederlandsing van het Latijnse scena komt voor, eveneens met actus, in het Vlaardingse zinnespel voor Haarlem (1606). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.4. UytcomstEen eigenaardig geval! het komt niet voor 1600 (in druk) voor, en dan nog meestal samen met andere termen, die straks besproken worden. Monopolie heeft hij bij Deel in twee gevallen: van Wassenburghs Koning Reynier (waarin de ‘vyt-komsten’ doorlopend geteld worden, zij het dan met een onderbreking tussen de ‘vyftiende’ en ‘seventiende vyt-komste’, waar wel een Pausa voorkomt) en Costers Ithys in de uitgave van 1615; bij Handeling in vijf gevallen: van der Eembds Getrouwen Herder, vanden Berghs Ieronimo en bij Starter (ook in diens deel van Angeniet); bovendien ook nog in de Diana van Krul, maar hier zeer onvolledig (slechts tweemaal nl. ‘Tweede Handelingh. Eerste Uytkomst’ en boven het begin van het derde bedrijf foutief ‘Derde Handelingh. Derde Uytkomst’!); bij Bedrijf in twee gevallen: Costers Rijcke-man en de Baudous' Edipus; bij Gheschiedenisse in elf gevallen: bij Duym behalve in drie stukken uit het Spiegelboeck (Getrouwicheyt, Reynicheyt en Hoochmoet) en bij de Leidse anonymus van het zinnespel voor Haarlem 1606. Typisch voor deze term, die in ons materiaal bij Duym voor het eerst optreedt (als variante van het oudere uytcomen door hem gesmeed?), is de frequente vermenging met andere termen, en anderzijds de leefbaarheid, die tot in de jaren '20 blijft bestaan, zij het dan bij eerder secundaire figuren. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.5. VertoogOok dit woord vinden we eerst in Duyms Spiegelboeck en wel bij de Getrouwicheyt en de Reynicheit (1600). Overigens wordt het alleen nog gebruikt door R.O. van Zonhoven in 't Gevecht der dry Horatien ende Curiatien (D 1616). Het treedt dus alleen op bij Geschiedenisse en Handel, al is deze samenhang eerder toevallig. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 180]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.6. VerschooningDeze term komt voor het eerst voor in 1602 bij Z. Heyns. Nergens heeft hij het monopolie. Overal moet hij de plaats delen met uytcomen of uytcomst, soms ook nog met Verthooninge of Bedrijf. We vinden hem alleen onder Handeling, Deel en Actus. Opvallend is ook dat hij nagenoeg enkel door auteurs van de Brabantse Kamer en uit het zuiden wordt gebruikt: Z. Heyns, A. de Koning, J.S. Kolm, G. Smit en G. van Nieuwelandt (behalve van Mildert?). Etymologisch plaatst hij ons voor een raadsel. Althans in zekere gevallen heeft deze term een speciale functie, waardoor hij niet zomaar met b.v. uytcomen gelijkgesteld mag worden: hij komt als aanduiding niet alleen na of in de plaats van andere bepalingen voor, maar ook nog als afzonderlijke benaming binnen sommige scènes! Volgens schriftelijke mededeling van Prof. W.M.H. Hummelen uit Nijmegen wordt b.v. bij de Koning als ‘regel’ de term ‘uytkomst’ gebruikt voor wat hij noemt de metascène (‘een gedeelte van een toneelstuk, begrensd door twee momenten waarop er niemand op het toneel aanwezig is’) en de term ‘verschooning’ voor de scène (‘een gedeelte van een toneelstuk, met voorgeschreven tekst, begrensd door een opkomst en/of een afgang) binnen de metascène, ‘met dien verstande dat scènegrenzen die door afgang van personages tot stand komen dikwijls niet gemarkeerd zijn’. Maar zelfs dit wordt, ook volgens Hummelen, door de Koning niet altijd met doorgedreven consequentie toegepast.Ga naar voetnoot23 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.7. HutteWat zijn vertaling van de uitdrukking scena betreft staat Venator alleen. Ze komt voor onmiddellijk na de eerste aanwijzing door de Alkmaarsche predikant vóór de aanvang van het spel, en wel op de volgende manier: ‘Actus I. Scena I (dat is) // D'eerste handelingh. D'eerste hutte’. Kiliaen heeft in zijn woordenboek bij ‘hutte’ o.a. ook scena genoteerd. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.8. VerthooningheVan deze term bedient de auteur zich voor de eenendertig taferelen van d'Alckmaersche kerkelicke gheschillen (1608 gesp.; 1611 gedr.). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 181]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Daarnaast komt deze omschrijving als scènebenaming alleen nog voor in Z. Heyns' Devchden-schole, dat in 1625 gedrukt werd maar waarschijnlijk (veel) ouder is. Bij Heyns gaat hij samen met ‘uytcomen’, ‘uytcomst’ en met ‘verschooning’, onder de bedrijfsterm ‘Handelinghe’. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.9. HandelinghEen nieuwe bewijs voor de onduidelijke scheiding tussen de begrippen ‘bedrijf’ en ‘toneel’ vinden we in het gebruik van deze term voor ‘scène’. Dit gebruik, dat misschien berust op een misverstand, komt alleen voor in samenhang met de bedrijfsbenamingen ‘deel’ (Deeling), ‘handeling’ en ‘bedrijf’, en wel bij Bredero, de Koning en Scabaelje. Het gaat ook meestal met andere omschrijvingen gepaard. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.10. BedrijfZelfs deze bepaling wordt door Bredero op zeer verwarrende wijze als scènebenaming aangewend in de Lvcelle, naast andere uitdrukkingen. Ze wordt verder ook nog, en wel systematisch, gebruikt door G. Smit in Absoloms Treur-spel. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.11. ToneelSamuel Coster gebruikt de term, steeds bij ‘bedrijf’, in al zijn stukken van 1617 en later: Iphigenia, Isabella, de latere drukken van Ithys, en Polyxena; ook in de gelegenheidsstukken Duytsche Academi (1619 O) en Niemant ghenoemt/niemant gheblameert (1620), die enkel uit scènes bestaan. In de door ons onderzochte periode wordt hij, behalve eenmaal voor ‘bedrijf’ door J. van de Wael, door niemand anders gebruikt. Van wanneer hij zich begint door te zetten, is voor ons vooralsnog niet te bepalen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.12. SchijnHet gaat samen met ‘werk’ als bedrijfsbenaming in twee anonieme stukken uit 1618. We vermoeden dat het hier een geval van volksetymologie betreft, uit scena ontstaan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.1.13. VergrootingGa naar voetnoot24Een nieuwigheid van S. Coster in Gezelschap der Goden vergaert op de ghewenste Bruyloft van Apollo (1618). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 182]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2. CombinatiesDeze zijn voor de scènebenamingen misschien nog aanzienlijker dan voor de bedrijfsbenamingen. We geven hieronder kort alle voorkomende combinaties weer. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2.1. Met uytcomenIncompleetGa naar voetnoot25:
Uytcomen en Uytcomst:
Uytcomen en verschooning:
Uytcomen, Uytcomst en verschooning:
Uytcomen, uytcomst, verschooning, verthooning:
Uytcomen, uytcomst, handeling:
Uytcomen, uytcomst, handeling, bedrijf:
De meeste van deze combinaties doen zich voor onder de bedrijfsbenaming ‘Handeling’. Ze blijven ook vaak beperkt tot een relatief klein aantal auteurs, typische overgangsfiguren, voor wie de Renaissance-vormen nog moeizame verworvenheden waren. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 183]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2.2. Met uytcomstIncompleet:
Uytcomst en Verschooning:
Uytcomst, handeling:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2.3. Met HandelingIncompleet:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.2.4. Met Schena: incompleet(Vlaardingen) spel van sinne in Haarlem | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2.3. ConclusieSamengevat komt dit voor de scène-omschrijving op het volgende neer:
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 184]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Uit ons materiaal blijkt onbetwistbaar dat men in de Nederlanden in de periode tussen 1575-1625 wel belang hechtte aan het begrip en de functie van het bedrijf. Ten aanzien van de scène is dat veel minder overtuigend. Ten eerste zien vele auteurs, en daaronder niet de minste, ook niet de minst renaissancistisch-bewuste, er duidelijk van af de scène anders af te bakenen dan door eenvoudige vermelding van de daarin optredende personages. Ze gebruiken dus geen speciale benaming voor de scène. Misschien mag hier even geopperd worden dat dit zou kunnen samenhangen met het wellicht aangevoelde verschil tussen metascène en scène: A. de Koning voelt niet alleen vaag aan, hij gebruikt voor beide entiteiten soms ook een verschillende benaming. Maar juist die onzekerheid in het scènebegrip is er wellicht verantwoordelijk voor, dat termen vaak naast elkaar gebruikt worden. T.a.v. het onvaste van een wordingsperiode enerzijds, van de taalcreativiteit in deze tijd anderzijds, bevestigen onze bevindingen inzake de scène wat we inzake het bedrijf reeds hebben mogen vaststellen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Algemeen besluitDit alles zou de indruk kunnen wekken van het bijna uitzichtloze in deze grote warboel van mogelijkheden en ‘gewoontes’. Toch zijn er wel enkele interessante besluiten te formuleren vanuit het voorafgaande. Sommige auteurs zijn zeer consequent: Rodenburg bijvoorbeeld gebruikt overal ‘Bedrijf’, zonder verdere scène-benaming. Maar al deze stukken werden na 1613 gedrukt! Het blijft dus een open vraag of hij deze omschrijving reeds kende voor Hooft (Geeraerdt van Velsen). J. Duym wijkt niet af van ‘Gheschiedenisse’, wel tweemaal van ‘uytcomste’, behoudens een paar uitzonderingen hebben anderen hem niet gevolgd. G. van Nieuwelandt heeft overal ‘Deel’ en ‘wtcomen’, in de Aegyptica en Sophonisba ook nog ‘verschooning’; waren in het zuiden toen misschien nog geen andere benamingen doorgedrongen? Z. Heyns heeft wel altijd ‘handeling’ (slechts voor één bedrijf ‘actus’), maar zijn titulatuur voor de scène is minder constant. Anderen hebben blijkbaar een evolutie gekend. Hooft b.v. bediende zich eerst van ‘Handelinghe’ en ‘wtcomen/wtcoompst’, daarna van | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 185]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
‘Deel’, zonder scènevermelding, en tenslotte neemt hij ‘Bedrijf’ in gebruik. Na de Achilles ende Polyxena oordeelde hij waarschijnlijk, dat de terminologie voor de scène evengoed achterwege kon gelaten worden. Coster stapt van ‘Deel’ (Tiisken, Ithys 1615, zonder medewerking van de auteur gedrukt!) over op ‘Bedrijf’ (Ithys 1619, Rijcke-Man, Iphigenia, Isabella, Polyxena): aanvankelijk zonder scène-benaming, dan toch even met ‘uytcomst’-en, maar daarna houdt hij consequent ‘Toneel’ vol. Van den Bergh had eerst ‘Handelinghe’ in Ieronimo (1621); één jaar later toch ook reeds ‘Bedrijf’ in Polidoor. Starter neemt als regel ‘Handeling’ en ‘wtkomst’: twee keer grijpt hij in het voorbijgaan ook naar ‘Handel’. Dit laatste wordt na Het Pascha (‘Deel’) vooral door Vondel gebruikt: pas na 1625 houdt hij het bij ‘Bedrijf’; een toneelomschrijving heeft Vondel nooit benut. Men stapt van ‘Handeling’ gemakkelijk over op ‘Deel’, maar ook omgekeerd van ‘Deel’ op ‘Handeling’ (cf. D.V. Coornhert). Een evolutie is hieruit derhalve niet af te lezen. ‘Bedrijf’ daarentegen is pas later opgekomen: zodra een bepaalde auteur de laatste benaming heeft aangenomen schijnt deze hem voortaan het best te bevallen. Zo wint deze uitdrukking stilaan meer veld. Gebeurde dit op stilzwijgendaanvaard of op uitdrukkelijk gezag van Hooft? I.v.m. Bredero hebben we reeds gewezen op de grote chaos en de inconsequentie wat zijn voorstelling betreft. Deze beschouwing bewijst nochtans dat hij de verschillende termen wel kende. Anderzijds bevestigt het misschien juist een zekere slordigheid van deze auteur voor het uiterlijk aspect van zijn toneelspelen. Opmerkelijk tenslotte is het veelal ontbreken van anoniem-geschreven werk in de verschillende tabellen of bij de informatie tussendoor. Te verwonderen is dit echter ook weer niet: juist de anonimiteit is op zichzelf meestal reeds een teken van het blijven bij het oude, zowel naar inhoud als naar vorm; vooral in deze stukken zijn de kenmerken van enige vernieuwing over het algemeen zeer schaars. Zoals we bij de aanvang reeds zegden is de periode van de vroegrenaissance in de Nederlanden voor verschillende sectoren er een geweest van zoeken en experimenteren op het gebied van toneel. Dit komt ook tot uiting in de studie van de benamingen voor ‘bedrijf’ en ‘scène’: er is in de jaren tussen 1575-1625 nog een grote verscheidenheid in de terminologie die hiervoor gebruikt wordt. Er schijnt een strekking te bestaan om stilaan te neigen naar vereenvoudiging en sommige - minder geschikte? - benamingen achterwege te laten. Vermoedelijk komt men (toch pas) na 1625 tot meer gelijknamigheid op dit gebied. In elk | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
[pagina 186]
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
geval is die andere tendens belangrijk, dat men nl. langzamerhand komt tot een min of meer vaste indeling voor zekere fragmenten uit een drama, met daarbij een onderscheid tussen een grotere en kleinere samenhangGa naar voetnoot28.
g. van eemeren |
|