De spieghel der menscheliker behoudenesse
(1949)–Anoniem Spieghel der menscheliker behoudenisse– Auteursrecht onbekend
[Folio 62a]
| |
Zinen hemelschen vader bat.
Maer hier zulwi vinden dat,
Also ict vinde in scrifturen,
Bi wat teikinen ende figuren
God onse here wel al bloot
Vormaels heift bediet zijn doot.
Scrifture die doet mi bekant,
Dat een coninc die was ghenant
Nabugodonosor ./ ende die zach
In enen slape daer hi lach,
Also hem docht in zinen droom
Enen groten hoghen boom,
Ja, zo hoghe, verstaet de dinc,
Dat hi toten hemel ghinc;
Ende zine telghen, groot ende breet,
Heift hi dor die werelt ghespreet.
Dese droom, also men ons leert,
Daer bi was hi ghecompareert,
Maer hi beteikent zekerlike
Den gods zone van hemelrike,
De welke tote smenschen vromen
Daer na in de werelt zoude comen,
Wiens heerscepye ende moghenthede,
Ghebod ende gheweldichede
Was ende es. als wij gheloven,
Altemale den hemel boven
| |
[Folio 62b]
| |
Ende voort, des zeker zijt,
Over al de werelt wijt,
In allen houken lanc ende breit,
Zo es ghespreet zine moghentheit,
Also die telghen vanden bome,
Daer hem of dochte in zinen drome.
Alle de beesten cleen ende groot,
Laghen onder, verstaet albloot,
Ende altemale die voghelkine
Daer in wuende, docht hem anschine,
Cleen ende groot van alder lucht,
Ende alle waer zij vander vrucht
Vanden bome, die daer stoet,
Te haerre behoeften wel ghevoet.
Aldus hijt in drome ziet
Ende daer es ons wel bediet
Ende gheift ons goede figure,
Dat alrehande creature
Bider gracien ons heren weert
Ghevoet es ende ghesustineert,
Also dese diere bi desen bome.
Nu docht hem voort in zinen drome,
Also ic in scrifturen vernam,
Dat een inghel daer toe quam
Ende gheboot ten selven tiden,
Dat men den boom al zoude sciden
Ende ter erden neder vellen.
Ende dit wil ons wel spellen,
Dat god ghedood zoude zijn
Metter crucen bitter ghepijn.
Ooc sprac die inghel zonder waen,
Dat men die telghen of zoude slaen;
Ende daer bi gaf hi ons leere,
Dat sceeden zouden van onsen here
Der appostelen conroot
In zine alre meeste noot.
Voort sprac die inghel met staden,
Dat men altemale die bladen
Vanden bome of zoude slaen;
Ende daer bi moghen wi verstaen
Dat altemale die helighe leere,
De welke predicte onse here,
Vanden iueden zoude zijn versmaet
Ende gherekent over quaet.
| |
[Folio 62c]
| |
Voort sprac die inghel also houde.
Dat men al die vruchten zoude
Stroyen ende menze sculdich ware
Alte striewene hier ende dare;
Ende daer mede die inghel vroet
Ons allen wel verstaen doet,
Dat ons heren ghewerken al,
Die hi dede groot ende smal,
Zouden noch te male van desen
Jueden al veronwaert wesen.
Voort zeide die inghel <dat> vanden bome,
Also hem dochte in zinen drome,
Dat beesten ende voglen van dien
Bome zouden lopen ende vlien;
Ende dat beteikent, dats waerhede,
Dat inglen noch menschen mede
Zouden gode soccours gheven
Noch hulpe ./ te behouden tleven.
Die inghel voort aldus vertelt:
Al waer die boom also ghevelt,
Dat hi nochtan emmer woude,
Dat men die wertelen laten zoude
In deerde ./ die noch zoude doen bloeyen
Dien boom ende weder groeyen;
Ende daer bi hi bedieden woude,
Al waest dat god sterven zoude
Ende zijn gherooft van den live,
Dat hi daer bi niet ne blive
Dood ./ maer dat hi zoude verrisen,
Dit wilde dinghel dan bewisen,
Ende dat bi der godlichede,
Also die boom bi den wertelen dede.
Al was hi dood. nochtan ne sciet
Die godlichede van hem niet,
Also ic hier te voren screef,
Maer altoos zoe bi hem bleef,
Diene met haerre moghenthede,
Alst haer gheliefde, verrisen dede.
Doe sprac die inghel echt na desen,
Dat die boom noch zoude wesen
Met yserine ketenen ghebonden
Ende met metalinen teenen stonden.
Ende hier es ons beteikent bi,
Dat cristus, die ghelovet sij
| |
[Folio 62d]
| |
Tallen stonden ./ zoude na dien
Up de werelt also gheschien,
Dat zinen lechame die ioden domme
Zoude binden an ene colomme,
Ende dat hi ooc na desen
Met yserine naglen zoude wesen
Van den iueden ongheraect
An ene cruce vast ghemaect.
Die inghel zeide voort na dat,
Dat noch zoude werden nat
Nabugodonosor die coninc
Van shemels dauwe in waerre dinc.
Dat was als hi zecghen woude,
Dat nabugodonosor zoude
Naect wonen buten allen lieden.
Te godewaert machmen dit bedieden,
Daer wel es beteekent mede,
Dat buten jherusalem der stede
Onse here zoude zijn gheleet
Ende daer ghecruust ende eerst ontcleet;
Ende dat zijn lijf na dat
Van shemels dauwe zoude wesen nat,
Was datten nat maecte zijn bloet,
Dat ute zinen wonden woet.
Voort zeide de inghel dese dinc,
Dat nabugodonosor die coninc
Zoude noch in den foreeste
Zijn ghespijst als een beeste.
Tbediet merkic wel hier af:
Dat was, als men onsen here gaf
Enen onmenscheliken dranc,
Ende was aysijn met gallen ghemanc.
Voort sprac dinghel, verstaet den sijn,
Dat des coninx herte noch zoude zijn
Van menscheliken herte ghemuteert
Ende vander menscheit of ghekeert,
Ende dat hem zoude zijn ghegheven
Een beestelijc herte bin zinen leven.
Ende daer bi es wel bediet,
Dat die iueden onsen here niet
Als enen mensche wilden antieren,
Maer als een beeste in alre manieren
Ghinghen zine handelen ende verduwen
Ende in zijn helighe ansicht spuwen.
| |
[Folio 63a]
| |
Voort zeide die inghel, dats waerheit,
Dat up desen coninc voorseit
Zeven tiden zouden muteren;
Ende dat bediet, dattie pine ons heren
Zoude namaels ghedoocht wesen
Bi zeven ghetiden ./ ente verlesen,
Die men in taenziene hout
Ende houden zal van rechter scout.
Voort zo zeide die inghel weert,
Dat dat zoude zijn begheert
Vanden beesten, dats waerhede,
Ende ooc vanden voglen mede.
Dit was die eesch ende die tale
Van den helighen altemale,
Ende daer zo es beteekent bi,
Dat gods dood nootsakelijc zij
Altemale der menschelichede
Ende den inghelen ooc mede.
Dat seicht scrifture in waren dinghen,
Want dinglen daer bi ontfinghen
Dat verlies, dat zij te voren
Bi lucifere hadden verloren.
Ende die goede helighe vadre,
Die in de helle waren algadre,
Waren bi ziere dood vertroost
Ende uter hellen ooc verloost.
Ende hier ute zo blijct albloot,
Dat cristus ons behouders doot
Nootsakelijc was der menschelichede
Ende den inglen ooc mede,
Alsoe die redene doet horen,
Die ghescreven staet hier voren.
Voort sprac die inghel dese dinc,
Dat noch bi den zelven coninc
Die boom zoude wassen moghen
Boven allen berghen hoghe,
Ende dats te zecghene, zeidmen mie,
Dat cristus heift heerscepie
Boven hem allen, die inder tijt
Heerscip houden ter werelt wijt.
Ende dat bediet, dat bi onsen here
Ende bi ziere discipelen lere
God warachtich, omnipotent
Noch zoude zijn wel bekent,
| |
[Folio 63b]
| |
Ende dat in toecomender tijt
Van alte male der werelt wijt;
Ende dat hi heift in ziere ghewout
Aldat de werelt binnen hout.
Voort sprac die inghel zekerlike,
Dat god mochte gheven trike,
Zo wat menschen dat hi woude.
Voort hi zeide, dat god zoude
Gheven den omoedighen man,
Die men up erden vinden can.
Ende daer bi versta ic das,
Dat cristus die omoedichste was
Ende goedertierste in alre dinc,
Die noyt ter werelt lijf ontfinc.
Ende god zoude hem om dese zaken
Van al here ende coninc maken.
Aldus dan blijct bi desen bome,
Den welken zach in zinen drome
Nabugodonosor teenen stonde,
Daer ic te voren of begonde,
Hoe men in die latijnsche lere
Biden bome merct onsen here.
Ende die dit leist, hi wel anziet
Hoe cristus daer bi es bediet,
Die uter ordinanche zijns vader
Om ons lieden allegader,
Ja, om onser zonden scout,
Die dood leet ander crucen hout.
Ende al waest, dats waerheit fijn,
Dat gods passie ende zine pijn
Van zinen helighen vader weert
Te voren was gheordineert,
Ende dat menne ant cruce dode,
Hine ontfinct nochtan niet node,
Maer willende hi ons weder cochte,
Die ons na zinen beelde wrochte,
Ende al dat hi dor ons leet
Ghedoochde hi minlike, godweet!
| |
[Folio 63c]
| |
Ende dat god dese pine groot
Leet ende staerf dor onse noot
Es bi den coninc wel bediet,
Die codrus bi namen hiet,
De welke, dat es waerhede,
Om die poorters van ziere stede
Te verlossene uter noot,
Liet hem slaen al willens doot.
Waer of dit aldus quam toe,
Zal ic u zecghen waer ende hoe.
Ene stede, daer ic of las,
Die Athenen gheheten was,
Die was met ghewapender hant
Eens beleghen van haren viant.
Ende wat rade zij daer toe sochten,
Die stede zij niet lossen mochten,
Bin langhen tiden, bin langhen daghen,
Noch hare vianden verjaghen.
Dese coninc ghinc te rade
Met zinen afgod wat hi best dade.
Nu ghelovede die coninc
An apolius in waerre dinc,
Ende al was hi een paghaen
Ende onghelovich ./ hi heift ontfaen,
Alsoot god wille ./ andwoorde vorwaer
Van zinen afgod die stont daer,
Welc afgod up menighen dach
Ware andwoorde te gheven plach
Ende dat was al bi toveryen.
Doe sprac dese mametterye,
| |
[Folio 63d]
| |
Dat men die stede niet lossen mochte
Bi alden rade die mer toe zochte,
Voor dat zelve ghedoot zij
Van zinen vianden daer buten hi;
Anders ne mochtmen vizieren
Die stede te lossen in ghere manieren.
Codrus dese grote coninc dan,
Daer ic te voren af began,
Hadde die poorters vander stede
In zo groter werdichede,
Dat hi zelve codrus dese coninc
Stappans buter stede ghinc,
Daer hi willens sterven woude,
Om dat hi daer mede lossen zoude
Zine poorters ./ van haren viant.
Nu was dit ooc wel bekant
Van haren afgod, dats waerhede,
Hem die laghen vor die stede,
Want hi hem zeide in waerre dinc:
Waert dat storve die coninc,
Gheene victorie mocht hem ghescien,
Maer zij moesten van danen vlien.
Dit wisten zij wel al te voren.
Met desen zij aldaer verhoren
Den coninc ende hebben vernomen,
Die daer tot hem also was comen,
Entie vianden wisten wel waer bi
Die coninc al daer zo comen sij,
Ende ne wilden den coninc niet slaen doot,
Ende ne ghaven hem slach noch stoot,
Ende hadden liever die stat ghecreghen
Dan zij den coninc hadden ghesleghen.
Ende als die coninc dit anzach,
Dat men hem gaf stoot no slach,
Ter stede waert es hi ghekeert.
Die materie mi voort leert,
Dat hi hem ontcleedde dan
Ende dede eens cnapen cleder an
Om die redene dat hi woude,
Dat menne also niet kennen zoude.
Als hi dese cledre dus heift aen
Es hi weder ute ghegaen
Ende als die vianden hebben verzien
Uter stede also comen dien
...
...
|
|