| |
XXI
Int capitel laetst voor desen,
Daer hebbic ghestelt te lesen
Die rechte waerheit, als ic las,
Hoe cristus ghegheyselt was.
In dit capitel dat hier na
Volcht, scrivic, elc wel versta,
Hoe die jueden met scaerpen doornen
Gode croonden te zinen toorne.
Pylatus die rechter dat beval,
Also ic zeide, den rudders al,
Dat zij gode zouden slaen
Met gheyselen ./ nu doet mi verstaen
Tlatijn, dattie juedsche lieden
Desen rudders ghaven mieden,
| |
| |
Dat zine te meer hebben gheslaghen
Dan zij iement te slane plaghen,
Updat vervult zoude zijn in desen
Die prophecye, die wij lesen:
"O ghi, die biden weghe lijt,
Merct een lettel ende ontbijt,
Of ghi nu enighe rouwe ziet,
Die minen rouwe gheliket yet."
Nu en was gheen pine zijns ghelijc,
Want cristus also bitterlijc
Ghedogheden menighen slach
Meer dan men iement te slaen plach.
Die hystorie mi ghewouch,
Dat menne niet met gheyselen slouch
Niet boven elleven slaghen,
Dese costume de iueden plaghen.
Nu comen de iueden /. zeicht ghescrift
Met haren mieden, met haren ghiften,
Ende procureerden onsen here
Met gheyselen te slaen zo zere,
Zo grote slaghe ende zo onzoete,
Dat van den hoofde toten voeten
Niet en was een inkel deel,
Dat van slaghen was gheheel.
Noch en waest hem niet ghenouch,
Dat menne boven costumen slouch
Meer dant sculdich was te zine,
Maer zij visierden ene niewe pine
Ende zettene up thooft onscone
Ene scaerpe doornine crone,
Ende deden onsen here dan
Een cleet al van purpur an.
Doe ghaven hem die quade tyrant
Enen sceptre in zijn hant,
Als quansijs wi willen desen
Wisen. hoe hi coninc zal wesen;
Dit daden zij hem te verwite.
Doe groeten zine in despite
Ende zeiden in valscher dinc:
Wes ghegroet der iueden coninc.
Costumen ende ghewuenten waren,
Dat men dickent toveraren
Plach met gheyselen te slane
Maer wet / ne dede niet te verstane,
| |
| |
Noch ooc niet ghebieden woude,
Dat mense met dornen cronen zoude.
O jueden, quaet ende ombekent.
Waer vondi dit nieuwe torment?
Hoe nieuwe tormente ende hoe groot
Zuldi noch liden na dese doot,
Want die niewe pinen visieren
Hets recht dat men ze met niewer manieren
Ende met niewen visierden pinen
Zal tormenten ende trahinen.
Metter maten daer zi mede meten,
Also ons scrifture doet weten,
Die wij in den latine lesen,
Zo zullen zij ghemeten wesen.
Ende hets recht, dat men hem doe
Meerre pine. ende hebben toe
Ooc mede alzulken torment,
Die hem zal bliven zonder hent.
Als die iuede dus over zere
Hebben ghegheeselt onsen here,
Zine cleeddene niet, es mi bekent,
Maer zij sloughen hem omtrent
Eenen mantel, als ict las,
Die purperin of zidin was.
Dit purper in waerre woor[de]
Was een laken, dat toebehoorde
Eenen coninc zelve te draghen
Ende grote heren te draghen plaghen,
Ende daer om ment gode andede,
Om hem te bespottene mede.
Was ooc eens coninx teikin scone,
Dat zij droughen, ende in die stede
Vander crone men hem dede
Ene dornine crone up thooft wringhen
In sceerne ende in spottinghen.
Een darde teikin, dat ooc plaghen
Grote coninghen te draghen,
Dat was een septer van goude,
Ende doe gaven zij hem also houde
In zijn hand, es mi bediet,
Ende dat in zine rechter hant.
Ende enen coninc in elk lant
| |
| |
Behoort wel, dat men voor dien
Kniele up deerde metten knien,
Ende in sceren ende in spot
Knielden zij vor onsen here god
Ende hebbene in sceerne ghegroet.
Ene costume men pleghen moet
Voor enen coninc, dat men dien
Gheift grote ghifte. die quade partien
Spuwen over die hoghe ghichte
Gode met spuwen in zijn ansichte
Ende gaven hem onder die cake.
Mi orcond die latijnsche sprake,
Dat zij sloughen ende blouwen
Zijn hoofd met riede ende douwen
Die scaerpe doornen in zijn hooft
Van dier [crone,] des ghelooft.
Datter tbloet [huut woet] ghereet.
O quade iueden ende wreet,
Bi wat redenen of waer bi
Hantiert dus uwen coninc ghi
Zo wredelike ende zo onzochte,
Ende niet ne peinst in u ghedochte
Die beneficien, die u ghegheven
Van hem zijn in dit erdsche leven.
Hi heift dickent, es u bekant,
Ghewapende coninghen ende haer volc mede,
Ende nu comdi met uwer quaethede
Ende gaet zijn helighe hooft dorboren
Met ere crone van scaerpen doren.
Ende hi gaf grote goedertierheit
Uwen voetstappen, dats waerheit,
Ende ghi gheift pine ende aercheit mede
Zinen hoofde, dat es waerhede.
Hi behoedde ooc over waer
Uwe cleedren veertich jaer
Wileneer bi ziere gracie weert,
Dat zij niet ne woorden ghecorrumpeert,
Ende ghi heden hebtene naect
Van al zinen cleedren ghemaect,
Dewelke u here es ende u zot
Ja, in u sceren ende in u spot.
Die scrifture zeicht also,
| |
| |
Ende die van egypten mede
Dor u lieden sterven dede
Ende ghi gheyselt onsen here
Met scaerpen gheyselen ende slaet
Zonder redene of mesdaet,
Ende hi dede, alst voorseid es,
Breken bi den kinde moyses
Des coninx van egypten crone
Om uwen wille, dit was u scone,
Ende ghi comt te zinen toorne
Met ere crone van scaerpen doorne
Ende zette hem in groter pine
Die crone up dat hovet zine.
God vernederde in allen dinghen
Jeghen u vele groter coninghen
Also dat zij u al zonder waen
Nu merkic uwe ondankelichede
Ende uwe grote onwetenthede,
Dat ghine anebeed als coninc
Ja in spotte. in waerre dinc.
Hi heift u bi ziere gracien
Gheeert boven alle den nacien
Ende boven al den lieden mede,
Die wonen in der wereld stede.
Ende ghi hebt hem wel zere
Bespot ende ghedaen onnere,
Ende onnere zo menigherhande,
Meer dan yemen in enighen lande.
Hi heift u dickent, wilt verzinnen,
Bi eenen man doen verwinnen
Dusent lieden in een punguust
Ende bi tween lieden tienduust,
Ende ghi comt jeghen hem alleene
Met menichten van volke ghemeene.
Ghi brocht daer .ij. manieren van lieden,
Dat waren die onghelovighe dieden
Ende die vander synagoghen.
Hoe zoude dat wel wesen moghen,
Dat een man in een punguust
Zoude verwinnen lieden duust
Ende zij .ij. tienduust verwinnen zouden,
Ne ware allene dat god woude?
| |
| |
Ende hoe zouden der jueden scaren,
Al waert datter zo vele waren,
Als in de werelt mochten gaen,
Den almoghende god ghevaen,
Ne ware alleene, dat hi woude
Ghedoghen, dat menne vanghen zoude
Ende dat hi hem selven dede
Al inder jueden moghenthede?
Dit weet elc, die wel es bedacht,
Want aldie stercheit entie macht,
Die yement heift in dit leven,
Die es hem van gode ghegheven.
Dus moet hi emmer sterker wesen
Die de stercheit ghevet desen,
Wien zulke stercheit clevet aen,
Dan hi diet van hem heift ontfaen;
Want sterker es hi diese gheift,
Dan diet van hem ontfanghen heift.
Dese folinghe ende dit spot,
Twelke ghedaen was onsen here god
Int up setten der doorniner crone,
Was wilen wel beteikent scone
In een wijf ende wel bediet
Die yponiem bi name hiet,
Dewelke was skoninx shertse vrouwe,
Also ic in scrifturen scouwe.
Die coninc hadde, ic zeker bem,
| |
| |
Dat altemale dat zij hem doet,
Wat het was, het dochtem goet,
Om dat hi minde zo die scone.
Aponiem nam des coninx crone,
Die up zijn hooft was ghestaen,
Ende zetteze up zijn hooft weder zaen,
Daer die coninc zelve zat
Present ende anezach dat.
Ende daer bi es ons bediet,
Dat dat quade juedsche diet
Onsen here heift gherooft
Der crone, die stont up zijn hooft;
Dat es dat men hem niet ne dede
Eere ende daer toe werdichede,
Ghelike dat wel zoude betamen
Maer onnere heeft men hem ghetoont
Ende met scaerpen doornen ghecroont
In manieren van ere crone
Te ziere onwerdicheit onscone.
Aponiem, daer ic of zeide,
Gaf den coninc smeten mede
Onder zine cake in waerre tale,
Ende hi verdrouch dit altemale
Van hare gherne ende vriendelike
Ende ne sprac selfs onwerdelike.
Ende in deser gheliken aldus
Ghedoghede onse behoudre ihesus
Quade woorden ende slaghen,
Dat hi minlijc heift verdraghen,
Ende van hem ne was niet ghehoort
Spreken selfs een onwert woort.
Dese coninc, als ghi moocht horen,
Minde, also ic zeide te voren,
Zo wat dinghe hem dede zye,
In folen / spotten ende smeten,
Also mi tlatijn doet weten,
Verdrouch hi vriendelike wel
Ende rekendet al over spel.
Ende god die minde harde zere
Die synagoghe ende vele mere,
Want altemale wat zij hem dede,
Spotten / folen / onwerdichede,
| |
| |
Ja, dat zoene stac ende slouch,
Dat hi minlijc van hare verdrouch.
Met rechte waest wel zine vriendinne,
Te wien hi drouch zo grote minne,
Dat hi al die tormenten zware
Zo wel verdrouch ./ ende ooc daer nare
Hem liet hanghen ende doden mede
Over hem, diene sterven dede.
Dusghedane ghedoochsamicheit,
Die god leet, alst es voorseit,
Van zulker pinen, van zulker onweerde,
David ons wel figureerde,
Ghedoghede also vele aercheden
Met groter ghedoochsamicheden.
Dese semei, verstaet wel dit,
Waerp up den goeden coninc davit
Grote steenen, dats waerhede,
Hout ende vule wase mede;
Maer die jueden worpen zere
Cristuse onsen lieven here.
Met handen, met speecsele menne waerp
Ende croondene met doornen scaerp.
Hiet david enen quaden man
Ende belial dat hine hiet;
Die synagoge niet ne liet
Gode te slane ende te bespreken.
David die coninc zout wel wreken
| |
| |
Met enen manne stont daer bi
Ende was gheheeten abisay,
Die hadde semei gherne versleghen
Maer coninc david wasser jeghen.
Dat hine niet ne sloughe doot.
Ende aldus, in deser ghelike,
Hadden wel ghesleghen dood
Gods bespotters cleen ende groot,
Die hem scande daden ende verdriet,
Maer god ne wouds ghehinghen niet.
Die scrifture wille ons toghen,
God quam ter werelt om te doghen
Die dood /. ende ontfanghen wonden
Ende al dat leet om smenschen zonden,
Om dat hi den pays zoude maken
Ende vander mesdaet algader
Tusschen ons ende zinen vader.
Hine quam hier niet omdat hi woude
Yement te dodene ./ de[s] zo zoude
Hi harde node die mesdaet wreken
Den jueden. diene slaen ende steken.
Ende hi, die hier quam om die zaken,
Also ic zeide, den pays te maken,
Was zere qualeke, zonder waen,
In de werelt van ons ontfaen,
Denwelken ghelijc eenen zotte
Met sulke scerne, met zulken spotte,
In zo onwerdigher manieren
Die jueden ontfanghen ende hantieren.
| |
| |
Dat onse lieve behoudre weert
Hier aldus was ghetracteert,
Die boden vanden coninc davit,
Harde zere arghelijc ontfinc,
Ende heift den boden met groter ghere
Zelven ghedaen grote onneere.
David die coninc, es mi bekent,
Hadde dese boden ute ghesent
Tot amon om duechdelike zaken
Ende was om goeden pays te maken.
Ende amon die dede hem leet,
Hare cleedren hi te sticken sneet
Alte male in groter onwaerde
Ende thare ooc mede ute haren baerde.
Om dese redene dan algader
Zo zende god de hemelsche vader,
Die in den hemel spannet crone,
In de werelt zinen enighen zone,
Om pays te makene, dat verstaet,
Jegen hem van onser mesdaet.
Nu comen die jueden ongheraect
Ende maken dien edelen bode naect,
Ende met spuwe zinen helighen baert
Hebben besmet die iueden onwaert.
Onse lieve behoudre jhesus
Es in de werelt comen dus,
Also ic hier te boven zeide,
Om te maken pays ende vrede
Tusschen gode ende smenschen zonden
Dat in zo langhen stonden,
Als twee ende vichtich hondert jaren,
Dat niemen tot smenschen orbaren
Den pays mochte maken ons te vromen.
Ende nu was dese paysemaker comen,
Die beterde dat wij hadden verburt,
Die mede hebben zijn bloet ghesturt,
Int weder maken vanden vrede.
Tlatijn zeicht voor waerhede
Dat de jueden te sturten plaghen
Water altoos up die daghen,
Wanneer dat paysen ghemaect waren;
Ende cristus sturte openbare /
Zelve up den vrydach goet
Ende daer bi zullen wij poghen
Te bet te houden, daer wij moghen,
Den pays ende vele te meere,
Daer zijn bloet om sturte de here.
Die onghelovighe, als ic verstoet,
Te sturten plaghen ere beesten bloet
Ende die iueden, dats waerhede,
Water, also ic te voren zeide;
Maer water ende daer toe bloet
Gode ute ziere proper ziden woet.
O goede jhesus, lieve here,
Doe ons bi diere heligher lere
Desen pays zo vaste houden
Ende niet verbueren bi onser scouden,
Dat wij verdienen na dit leven,
Dat ons werde vandi ghegheven
Metti in dat zoete solaes
Te wonen inden eweghen paes.
|
|