Spektator. Jaargang 4
(1974-1975)– [tijdschrift] Spektator. Tijdschrift voor Neerlandistiek– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 142]
| |||||||
Tijdsverloop en vorm in Het Spel vanden heilighen Sacramente vander Nyeuwervaert
| |||||||
[pagina 143]
| |||||||
GRAFIEK I
Vs. 180½-200: tocht naar Jan Bautoen van Vrouw II, Prochiaen en anderen. De tocht naar het veen wordt verteld in 20 versregels. Dit zou betekenen, dat de tocht, bij een gelijk opgaan van beide tijden, in 2 x 45 sek. = 1,5 min. zou worden afgelegd. Hier is echter van een versnelling van de TbhW sprake, want:
| |||||||
[pagina 144]
| |||||||
GRAFIEK II
GRAFIEK III
Vs. 606-830: strijd tussen Christenen en Heidenen. De strijd in Pruisen is to verdelen in vijf fasen:
| |||||||
[pagina 145]
| |||||||
We gaan nu na of de bijzonderheden die de grafiek tot uitdrukking brengt, vervat zijn in de tekst. Vs. 180é-201 (zie boven): de schrijver wil zo snel mogelijk het sacrament in Oe belangstelling zetten. Hij geeft daarom één gesprek weer, natuurlijk met de Prochiaen als hoofdpersoon, waarmee hij tegelijk de stemming van het volk weergeeft. Wat we al in de grafiek zagen, blijkt nu uit het aantal regels dat de schrijver overheeft voor de beschrijving van de tocht. In vs. 606-620 staan de beide legers tegenover elkaar. Bij vs. 621 stormen de legers op elkaar in. De tegenstelling tussen ‘rust’ en ‘aktie’ geeft de grafiek weer door een 1:1 tegenover een zeer grote steilheid. De strijd en zijn nasleep heeft de schrijver alleen nodig om de werking van het sacrament te laten zien. Voor de lange, maar voor zijn doel onbelangrijke strijd, kiest de schrijver de vorm van het rondeel. Het rondeel is door zijn herhalingen bij uitstek geschikt om de veelvuldig geuite strijdkreten en daarmee de gehele strijd weer te geven. Na het rondeel wordt de aandacht langzamerhand op Heer Wouter toegespitst. De vermindering in steilheid in de grafiek loopt hiermee parallel (vs. 629-704). Wanneer de schrijver bij zijn doel, het sacrament, is aangekomen, besteedt hij hieraan naar verhouding zeer veel aandacht (vs. 704-830). De hele konfrontatie tussen heidenen en christenen wordt verteld in 99 regels (vs. 606- 703) en de redding van Heer Wouter door het sacrament in 126 regels. Veranderingen in het tijdsverloop blijken voor de 15de- en 16de eeuwse schrijver aanleiding te zijn voor een aksent in de vormgeving. Het voor zulke formele aspekten veel gevoeliger publiek werd op deze wijze bewust gemaakt van deze veranderingen.
Leiden. |
|