Die Gemeinschaft Dokumente der Geistigen Weltwende; herausg. von L. Rubiner. Kiepenheuer, Potsdam; 1920.
Vult Pinthus' Menschheitsdämmerung als overblik en in-zicht aan. Al grijpt het niet alleen in de toekomstwil van heden in, maar ook in die van het verleden terug. De gemeenschap zoals ze ervaren - gedroomd - of gewild wordt, door enkele representative men, Europeërs van nationaliteit; die van het revoluerende west-Europa; die van het gerevolueerde oosten: Sovjet-Europa. Rubiner, meer kunstbeschouwer, kultuurbeschouwer dan scheppend kunstenaar, heeft hier getuigenissen van mensen verzameld die in de verandering der wereld hun levensdoel zagen. Daar zijn vertwijfelden; goedige skeptici; Trondeurs; - dan de oproerenden des geestes, die de bewustzijnstoestand der wereld omdolven; psychiese voorbereiders van de werkelikheidskrisis onzer dagen; de Dichters, Schilders, Musici; de scheppers van nieuwe gevoelsbeelden; - eindelik de sociale Revolutionnairen, de denkers der volksbeweging, gestalters en historici der massenakties: de scheppers der nieuwe socialistiese kultuur.
‘Het gaat om de arbeid, die een wereldgemeenschapszin heeft. En deze geesteskentering van
ontzaglike, etiese aardbolbeslissingvoor komende generaties vond haar eerste uitdrukking door de realiteit in de Novemberdagen van 1917 en 1918 waar de menselike spraak de Ideeën “Sovjet” en “Raden” als nieuwe, machtige vanzelfsprekendheden over de landen wierp.’
Er is verscheidenheid in dit boek: doch immer verwantschap. Een kamer van volksvertegenwoordigers. Enkelen wezen genoemd: Hölderlin; Hugo; Marat; Marx, H. Roland Holst (De leider en de massa); Rousseau; Barbusse; Flaubert, Pol, Guilbeaux, Jouve, Becher, Martinet; Tolstoï; Kaiser; Landauer; Einstein; Busoni; Voltaire, enz.; openbarend verschijnen de denkers der Russiese Sovjet-beschaving: Lunatsjarski; een naamloze. Het manifest der kommunistiese Internationale (1919) werd ook opgenomen. -
K.C.