Roeping. Jaargang 30
(1954-1955)– [tijdschrift] Roeping– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 64]
| |
Georges Hugnet
| |
[pagina 65]
| |
Jacob kwam voor op hun lijst van zwarte schapen. Alleen Michel Leiris heeft voorzeker dit averechtse surrealistische credo niet tot het zijne weten te maken. Wat betreft Paul EluardGa naar voetnoot*, hij heeft gewacht tot 1942 om zich zijn bestaan te herinneren. Wanneer hij Max Jacob is gaan bezoeken in St Benoît-sur-Loire, was dat voorzien van een brief van mij. In afwachting van dit bezoek liep hij alle boekhandelaren van Parijs af en kocht van hen al de zeldzaamste werkenMAX JACOB
Een tekening van Pablo Picasso. | |
[pagina 66]
| |
van Max Jacob, om ze door de schrijver van opdrachten te doen voorzien en met gouaches te laten versieren, hetgeen deze laatste met zijn gewone hoffelijkheid deed. Zo gauw hij terug was, haastte Paul Eluard zich, ze zo duur mogelijk te verkopen. Et voilà. Men heeft veel gepraat van de trouweloosheid van Max Jacob, maar zijn trouweloosheid was altijd mondeling en oneindig geestig; bovendien leverde zij hem nooit iets op. Er heeft geen vriendschap Max Jacob - Paul Eluard bestaan. Max was enkel altijd gevleid - in schijn - met de belangstelling die men voor hem toonde, vooral als die afkomstig was van een bekend dichter, omdat hij in de hoogste mate de smaak voor de wereld bezat, waarvan hij met ironie de conventies en hiërarchieën respecteerde. Een andere samenvatting: het feit dat Eluard Max Jacob bezocht heeft en van hem enkele brieven ontving - die overigens volkomen onschuldig zijn aan alle politiek geschipper -, rechtvaardigt geenszins zijn inlijving door de communistische schrijvers [zie: Les Lettres Françaises van 26 Febr. 1953]. Max Jacob hield zich absoluut niet met politiek bezig, begreep er niets van en allen die hem goed gekend hebben zullen U, met mij, bevestigen, dat het communisme hem, zonder dat hij het verder onderzocht, een instinctieve afkeer inboezemde. Wat betreft het surrealisme, het leek hem een soort letterkundige politiek te incarneren, een satanische en verderfelijke discipline, die hem een terughoudendheid ingaven, reactie van zijn vreesachtige natuur. Boven het surrealisme verkoos hij de astrologie en boven de politiek de opera buffa. Hij was diepzinnig en luchthartig, exquis en kwaadaardig, weerloos en uitgerust met klauwen, bangelijk en onvoorzichtig. Hij geloofde niet in het Nazisme, zoals hij niet geloofde in het kwaad en dat heeft hem het leven gekost. Ik merk, dat deze brief afmetingen aanneemt die me verschrikken. Ik moet afscheid van U nemen. Terwijl ik haar overlees, zeg ik bij mezelf dat deze lange brief een nogal zeldzaam document vormt, dat U zult kunnen bewaren ter herinnering aan mij en als sympathiebetuiging. Nogmaals dank ik U, dat U aan mij gedacht hebt, en vraag ik U excuus voor de teleurstelling die ik U veroorzaak. Geheel de Uwe georges hugnet
P.S. Zoudt U zo vriendelijk willen zijn, mij te zeggen waar U Adieu Max gelezen hebt? Dat is het eerste dat ik weet! Ik wist helemaal niets van die publicatie af. Bij voorbaat dankGa naar voetnoot*. |
|