danks de oorspronkelijkheid van hun kunst en haar verschil in waarde, dat hen niet nevens maar achter elkander stelt, zeer veel met elkander gemeen. Marie Koenen's ‘De Moeder’ en ‘De Korrel in de Voor’ behoren bij ‘De Loteling’, ‘De Vlaschaard’, ‘Kinderen van ons Volk’ en ‘Maria, mijn Kind’ - ‘De wilde Jager’ en ‘Het Koninkje’ bij ‘De Boerenkrijg’, ‘Genoveva van Brabant’, ‘Zegen der Goedheid’ en ‘De cleyne Keyser’.
De wereld waarover Marie Koenen schrijft bezit niet veel afwisseling, maar eng is zij niet. Zij lijkt wat schoner en zinrijker dan zij in werkelijkheid is en doet denken aan een beeld, dat enigszins bijgewerkt werd om ontgoochelingen te voorkomen. Zo zijn de barmhartige christenen altijd geneigd geweest Gods schepping te verbeteren, omdat het velen moeilijk valt haar te aanvaarden, met de beangstigende onvolmaaktheid, waarin God ze, althans volgens ons bekrompen inzicht, heeft gelaten.
Marie Koenen denkt er nooit aan op een handige manier proselieten te maken, maar doordien zij alle dingen met een tijdeloos licht omgeeft, oefent zij op haar lezers een onontkoombare godsdienstige invloed uit. Haar psychologie vereenvoudigt de karakters van haar helden en beeldt ze gaarne met verstrakte en synthetische lijnen uit. Mannen en vrouwen uit één stuk, beter of slechter dan het normale mensentype is, genieten haar voorkeur. Eigenlijk laat zij ons eerder de indruk van een opvoedkundige, die meer aan opmerking, overweging en kennis hecht, dan van een dichteres, die uit verbeelding, droom en bezieling schept. Haar schoonste werk is gul en eenvoudig, maar nimmer simplistisch; het is uit een edele bedoeling en liefde gegroeid en boeit derhalve voor alles de lezers die zich niet over de ontvankelijkheid van hun hart willen schamen. Zo behoort het tot die eerlijke en ontroerende kunst, die door intellectuelen én minder ontwikkelden kan genoten worden.
De meeste critici gaan thans aan zulke verhalen geringschattend voorbij; er is nooit een tijd geweest dat er zoveel aanmatiging en cynisme uitgestald werd, om zich boven het grauw te verheffen. Daardoor worden de romans van Marie