van aankomst: de doelstelling. Alle wegen kunnen er aankomen, maar ze moeten er aankomen. Als het doelpunt eenmaal vastgesteld is, dan zal elke goede kunstrichting, van waar ze ook komt, doelmatig zijn, als ze er maar recht naar toe loopt, evenals een oneindig aantal stralen uit elke richting, elkander in het middelpunt van een cirkel ontmoet.
Alleen een zuivere doelstelling kan de kern voor een steekhoudende aesthetica wezen. Zonder doel geen doelmatigheid, zonder doelmatigheid geen schoonheid. Derhalve moet elke kunstenaar, elke componist zich vóór alles afvragen: waarvoor moet mijn kunst dienen, wat wil ik met mijn muziek bereiken?
Strauss bijvoorbeeld, maakt 'n hoop geluid, en zegt vooraf tegen de menschen: kijk eens, hierin moeten jullie ‘Also sprach Zarathustra’ van Nietzsche hooren, of liever: de emotie die deze klanken jullie geeft, is volgens mij gelijk aan de emotie die dat boek mij gegeven heeft.
Franck daarentegen zegi: luister, dit zijn de klanken die mijn fantasie tezamen hoorde. Ik ben een vredig mensch. Hoor je de weemoed van den vrede daarin?
De doelstelling van Strauss past niet op de muziek van Franck, die van Franck deugt niet voor Strauss. Nu gaat het er alleen maar om, welke doelstelling de juiste is, en dàn pas: op welke wijze dat doel het beste bereikt wordt.
De eene wil een idee uitdrukken, de ander een gevoel; een derde wil zijn fantasie realiseeren, een vierde wil kleuren in klanken omzetten, een vijfde wil de menschen ethisch beter maken, een zesde wil ze alleen maar interesseeren en een oogenblikje bezig houden. Sommigen weer willen hun muziek gebruiken, om energie en kracht aan anderen mee te deelen; er zijn ook, die betooveren willen met muziek, of fysiek genezen. Welk standpunt is juist? Wie heeft het aan 't rechte eind?
Daar bestaat niets op de wereld, of het heeft zijn functie, direct of indirect tot iets goeds. Zelfs het ethisch slechte wordt door een hoogere macht toegelaten, omdat het langs een andere weg iets goeds helpt bevorderen. Zoo geloof ik ook in het bestaansrecht en in de opportuniteit van al deze doelstellingen naast elkander. Het onaantastbare hoofddoel ligt immers toch ergens anders: het uiteindelijke van 's menschen leven, het doel van geheel zijn bestaan, zijn verhouding tot z'n Schepper. Daar spreken we nu niet over; elk weet voor zich, hoe die is.
Toch lijkt mij van al de doelstellingen die ik daarnet noemde, deze de ruimste: de realiseering van de fantasie. Welke oorzaken onze fantasie tot werking aanzetten, komt er op het oogenblik van de scheppingsdaad niet meer op aan; alleen het verwerkelijken van hetgeen onze fantasie zich voorstelt, is belangrijk. Die verwerkelijking behoort tot het materieele van de kunst, tot haar techniek. De aesthetica kan zich hoogstens bemoeien met de techniek.
De hoedanigheid van de conceptie, de wil om die in een daad om te zetten, de ethische doelstelling derhalve, is alleen door de ethiek te regelen. In laatste