Moderne muziek
Veel wordt er geklaagd, dat men de moderne muziek niet ‘begrijpen’ kan.
Degenen, die zich zóó uitdrukken, verspreken zich natuurlijk, want de meest onstoffelijke der zinnelijke kunsten is niet te begrijpen, ze wordt gewaardeerd, ‘mooi-gevonden’ al of niet en nu doet zich aan den leek-hoorder dit eigenaardige geval voor: hij hoort op een goeden keer een of ander beroemd orkest of een solist van allereerste reputatie muziek uitvoeren, welke hem afschuwelijk, hard, onaangenaam, ja soms belachelijk voorkomt en nu redeneert hij aldus: ‘Dat orkest of die solist zouden toch zulk een onverstaanbaren klankenwirwar niet uitvoeren, indien zulks geen beteekenis had; daarvoor is hun naam mij borg, ik begrijp niet, dat zij ze toch uitvoeren of ik begrijp die muziek niet.’ Tweemaal: begrijpen. Den eersten keer juist gebruikt, den tweeden keer niet.
Want wat ‘begrijpen van muziek’ zeggen wil, ligt buiten hun bedoeling. Het is toch mogelijk om aan iemand op duidelijke wijze den vorm eener sonate of symphonie van Beethoven uit te leggen; ten slotte begrijpt men dan den bouw, den gang der thema's en motieven, waarom het thema hier zus en daar zoo opduikt, hoe de eene zin door variatie uit den anderen voortvloeit enz enz. Maar zulk ‘begrijpen’ kan ook een werk gelden, dat eveneens den sonaten-vorm van Beethoven ten grondslag heeft, doch zóó weinig van ‘geestelijken inhoud is voorzien’ door een talentloos componist, dat bij alle begrijpen toch alle waardeeren uitblijft.
De intense schoonheid der muziek ligt juist on-grijpbaar, niet in de noten, maar in het mysterie, dat achter noten leeft, dat niet in noten of woorden uitgedrukt kan worden; het is de sfeer van de muziek, die in waarheid on-grijpbaar, dus niet te begrijpen is.
Neen, de leek-hoorder bedoelt het dan ook anders; hij vindt die moderne muziek rechtuit gesproken leelijk, een uitdrukking, die aan duidelijkheid niets te wenschen overlaat, en die nu euphemistisch wordt geparafraseerd als: ‘ik begrijp die muziek niet’.
◽ ◽ ◽
Uit het bovenstaande zal volgen, dat muziek dan ook niet begrijpelijk gemaakt kàn worden: Stel: iemand ziet de logica van een of andere wiskundige formule niet in; nu is het mogelijk, dat een mathematicus klaar en duidelijk den niet-begrijpende alle verhoudingen uitlegt, zoodat deze ten slotte beaamt, dat hij wèl begrijpt. Ieder voelt en weet en ondervindt, dat zulk een verklaring bij muziek niets baat.