Albert Servaes.
De vermaardheid van Servaes is op een even eigenaardige wijze ontstaan als zijn werk zelf. Opgevoed in een kruidenierszaak te Gent, ontvluchtte Servaes het ouderlijke huis om zich geheel te geven aan zijn scheppingsdrang, al mocht hem dit ook lange bittere jaren van ontberingen kosten; en toen hij zijn eerste groote werken klaar had, werd Servaes in het eigen Vlaamsche land op heftige wijze aangevallen; pas bij zijn overkomst naar Holland behaalden zijn vereerders de bovenhand.
Servaes' zoo veel omstreden werk bestaat hoofdzakelijk in een geteekenden en een geschilderden kruisweg, waarvan de eerste plastisch bedoeld is en de laatste aanschouwend gedacht, mitsgaders uit een geschilderden boerencyclus van twaalf tafereelen, waarin de groote levensmomenten der katholieke boeren van Vlaanderen gemodelleerd zijn naar de vier jaargetijden, zóó dat de doop bij de lente begint en de begrafenis in den winter voltrokken wordt. Voor een goed begrip van Servaes' beteekenis is dit van vroeger dateerend werk ongetwijfeld onmisbaar, maar, vergeleken bij de kruiswegen, niettemin van ondergeschikt belang.
◽ ◽ ◽
Naar het uiterlijk bezien, geven de doeken van Servaes gemakkelijk een verrassenden en tegelijk banalen indruk. De - in de kruiswegen zeer schaarsche - figuren lijken onbeholpen en ruw afgewerkt, zoo maar vluchtig geteekend, in strijd met de meeste wetten van eene voor ons begrip harmonische compositie; en de kleuren - dit voornamelijk bij den boerencyclus - vertoonen vaak de hardheid of de eenvoudigheid van een beginneling. In verrassende tegenstelling met deze aspecten wordt men dadelijk in de ziel getroffen, door een intense sterkte, welke men onwillekeurig achter de bijna vormelooze gelaatsuitdrukkingen weet of zoekt, door een geweldige plastiek, die ver over de soberheid van de lijnen heen reikt, of door levend licht van getemperd wit of geel, dat denken doet aan Rembrandt. En het kan lang duren, vóór de tweestrijd in het gemoed van den toeschouwer is beslecht tusschen afkeer en toegenegenheid; vooral wanneer men niet den persoon van den kunstenaar kent, en aldus diens bedoelingen, en men deze moet opmaken uit het werk, waarvan de vorm niet adaequaat is aan het normale waarnemingsvermogen.
◽ ◽ ◽
Het is dan ook begrijpelijk dat Servaes spoedig werd aangevochten. Het is verder heel gewoon dat er een botsing kwam tusschen hen bij