goede overtuiging, die men om twee redenen wel met een zadel mag vergelijken.
Ten eerste geeft het zadel een zekere steun, die men absoluut nodig heeft om goed te kunnen rijden. Zo verleent uw overtuiging u de zekerheid dat al uw daden verdienstelijk zijn. De tweede gelijkenis is dat een wijs ridder zijn zadel altijd bedekt onder zich heeft. Zo zal een wijs geestelijk ridder zijn zadel - dat wil zeggen: zijn overtuiging - niet voor iedereen openbaar maken. Gregorius schrijft: ook al ziet men alle daden, de overtuiging moet verborgen blijven opdat een ieder zijn hemelse beloning zal ontvangen van Christus, die alle harten kent. Maar de hypocrieten zullen slechts hier op aarde beloond worden.
U moet het niet bezwaarlijk vinden dat ik u zelf uw paard laat opzadelen want dat hoort nu eenmaal zo in onze geestelijke orde. Iedereen die met onze koning ten strijde wil trekken, moet zelf toebereidselen treffen. Want er staat geschreven: een ieder zal beloond worden naar zijn eigen arbeid.
Als uw paard gezadeld is en u zich van al het nodige voorzien hebt, dan bid ik u, mijn goede vriend, dat u de koning getrouw wilt zijn en zonder omzien de koninklijke weg wilt gaan. Sla niet af naar rechts of naar links, want dit schijnen aanvankelijk mooie wegen, die uiteindelijk echter naar het verderf leiden. Salomo zegt: ‘De weg die ik de koninklijke noem, is voortgaan volgens de geboden van God.’ Want zo lang u de geboden houdt, bent u in Gods genade en dan kunnen u geen vijanden deren. Maar als u omziet, bent u in gevaar. De vijand zit u op de hielen. Daarom zegt Bernardus: ‘Niet voortgaan op de weg van Gods gebod is hetzelfde als terugkeren.’
U weet zelf wel dat het moeilijk is om terug te keren als u opgejaagd wordt door de vijand, maar ik zal u uitleggen waarom u ook niet naar rechts of links moet afslaan. Enerzijds moet u zich niet al te zeer verheugen in wereldse of geestelijke voor-