de alle pijn en ellende van de wereld en de hel op zich hadden genomen. Om de grote ernst van de zonde aan te geven, staat in de bijbel dat het eenvoudiger was hemel en aarde uit het niets te scheppen dan dat een zondaar na het begaan van een doodzonde weer in genade wordt aangenomen. En dit is waar: om hemel en aarde te scheppen hoefde Gods zoon niet mens te worden, maar dit was wel noodzakelijk om de mens van zijn zonden te verlossen en tot het eeuwige leven te brengen.
Om vele redenen is de zonde te haten. De eerste is dat onze koning Jezus Christus de zonde het meest van alles haat, zoals wel blijkt uit Zijn haat voor Lucifer en diens gezellen. Hij haat hen niet om henzelf want de profeet zegt: ‘Alle werken van God zijn volmaakt.’ Maar Hij haat deze schepsels vanwege de zonden die zij bedreven hebben. De tweede reden is dat alle ellende en verdriet op aarde, in de hemel en in de hel veroorzaakt is door de zonde. Dood, kou, hitte, honger en dorst en alle verdriet van de mens komen voort uit zonde en daarom staat in de Schrift: als de zonde niet regeert, kan geen tegenslag ons deren. De derde reden: de zonde doet onze lieve vrouwe verdriet, verheugt de duivel en berokkent ons grote schade. Want Gods rechtvaardigheid heeft bepaald dat aan de ongeregeldheid en blindheid van de zonden een ongeregelde, eerloze en blinde levenswijze beantwoordt, zoals u hierna nog wel zult zien. En daarom zegt Augustinus: ‘Heer, u hebt bevolen dat elke ongeregelde kwaadwilligheid, hartstocht en gedachte zichzelf straft.’
Dit is de waarheid. Op aarde worden de zondaars vaak zo in beslag genomen door hun lusten dat zij de ellende van de zonden niet bemerken. Later zullen zij zien welke grote vrede de goede, verdraagzame mensen ten deel valt terwijl de zondaars grote pijn, angst, kwellingen en verdriet zullen ondergaan. Dan zullen zij zich afvragen hoe zij ooit behagen hebben kunnen scheppen in hun slechte, valse en vreugdeloze gedrag. Dan zal men hen niet zwaarder kunnen straffen dan hen nog een zonde