Bob Zimmerman
‘...alleen in muzikanten kan ik wonen’
(Ramsey Nasr, ‘Uw liefhebber’)
Een componist die gevraagd wordt een stukje te schrijven in een literair tijdschrift voelt zich bedremmeld, gewend als hij is zijn zegje te doen in klank, te communiceren met muzikale middelen. Je wilt als notenbedenker toch liever niet voor schut staan als je op schrift duidelijk moet maken wat je zo bewondert aan jouw Uitverkoren Dichter, en waarom die jou geïnspireerd heeft tot de muziek die je maakt. Laat ik dus proberen in woorden te gieten hoe opwindend het was om de afgelopen weken als muzikant in de prachtige taal en de indrukwekkende ideeën van Ramsey Nasr te wonen.
De vraag komt van de opdrachtgever: met welke dichter zou je willen samenwerken? Ik denk meteen: met Ramsey Nasr natuurlijk! Maar dat zal toch zeker iedereen wel willen? (Hij was op dat moment nog niet eens gekozen tot Dichter des Vaderlands.) Het staat nog in mijn geheugen gebeiteld, zijn debuut in 1995 als auteur én acteur in zijn solovoorstelling De doorspeler. Zijn faam was hem vooruitgesneld, zijn naam gonsde al, en nog geen vijf minuten na aanvang dacht ik: wat zou ik dolgraag ooit met deze man samenwerken. Wat een ideeën, wat een persoonlijkheid, wat een acteur, wat een schrijver.
Veertien jaar later is deze samenwerking een feit geworden - zij het helaas op afstand: al snel werd de dreiging werkelijkheid dat deze drukbezette geen tijd zou kunnen vrijmaken om nieuw werk te schrijven. Dat was teleurstellend, maar plan b was ook niet slecht: een eigen keuze maken uit reeds gepubliceerd werk. Ik had allang twee bundels van hem in huis, en mij was al duidelijk geworden dat zijn taal droomvoer is voor een componist. Dit was het werk van een man die zelf weet wat het is geschreven woorden in de mond te nemen, wat het betekent als een papieren gedicht een luisterend oor verwerft. Ramsey is volbloed dichter én volbloed acteur; beide uitingsvormen zijn een voortbrengsel van dezelfde denker en doener.
Het is dan voor de componist een sensatie alsof je in een schitterend opgemaakt hemelbed stapt: de woorden staan te popelen om gezongen te worden, je hoeft ze alleen maar jouw muzikale vleugels aan te binden en ze vliegen al.