Ik gaf mijn ogen goed de kost. Het leek wel een jongleeract, filmtrucage! Pardoes propellerde de stok voor een tijdje in de lucht, waarna ie, aan de punt, beheerst door mijn muze werd opgevangen. Ik zag het scherp, ondanks het invallende duister, de stok bengelde nu met het handvat als de hengelende voet van een koevoet naar beneden... Toen harkte mijn muze ermee door de grauwe berg vuil, pookte het boeltje nog wat op om uiteindelijk volleerd, uit zomaar een belt, met een toch tamelijk ordinaire wandelprothese, een juweel van een victoriaans poppenhuis aan de haak te slaan. Ernstig gehavend, o god....
DE KLOS NOG VOOR JE STOPT
Halsoverkop overwoog ik de meest verveloze poppenkamer als werkvertrek in te richten. Ik was geheid al aan het strippen en schuren geslagen, vreesde ik niet met dat stuiterend enthousiasme mijn broodheer prompt al het gras voor de voeten weg te maaien.
Hij was zichtbaar net zo onder de indruk als ik. Het poppenhuis, in abominabele staat, had de sluimerende doe-het-zelver in ons manifest op scherp gezet. Mijn held leek ter plekke wortel te willen schieten waar ik, als zijn - onmogelijk nog bescheiden (laat staan transparant) te noemen - denkwolkje, van plannen overliep. Als totaalplaatje leek het nog het meest op een pressure-cooker. Met een fluitende uitstoot in multi-color. Zo'n stapelende emissie die maar geen witte rook wil worden.
Het huis was te klein. À la Virginia, een kamer voor mezelf opeisen leek een onzalig plan. En als je één ding niet moet doen, is het wel een muze aan de kop lopen zeuren. Als die niet spontaan warm draait voor whatever, sta je pas echt op straat.
Ik dook onder in het reservaat. Geraffineerd ontfutselde ik mijn muzeman zijn stoutste dromen. Ontwerp op ontwerp (al meende ik er verdacht vaak één en dezelfde Amerikaanse koelkast in te herkennen). Mezelf hield ik urenlang zoet met het samplen van behangcitaten.
Regelmatig verhuisde ik van studio naar loft. De loft had een schuin dak, waardoor ik me nog totaler in een victoriaanse meidenmansarde in kon leven. De stacaravan reserveerde ik voor een blauwe maandag. Totdat de bundel af was. Het droomhuis stond.
Sinds kort werk ik samen met een componist. De stacaravan glimt nog als nieuw, maar de studio, de loft en zelfs de krasvaste portocab' heb ik intussen finaal uitgewoond. En nu het beloofde te gaan zomeren, was de caravan, die als een magneet werkt op recreanten, gettoblasters, geen optie.