De Revisor. Jaargang 30
(2003)– [tijdschrift] Revisor, De– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 2]
| |
[pagina 3]
| |
[2003/5-6]A.F.Th. van der Heijden is in de Nederlandse literatuur een uitzonderlijke schrijver die niet alleen door de redactie van De Revisor bewonderd wordt. In de allereerste plaats natuurlijk om literaire redenen: vanwege de breedte van zijn stilistische palet, zijn vermogen een moderne mythologie te creëren in een realistische romancyclus, zijn moed, vanwege de reikwijdte van zijn literaire verbeelding, zijn ambitie om het naar het hoogste te streven en zijn wil om koste wat het kost het beste uit zichzelf te halen. De Revisor voelt zich ook verwant met A.F.Th. van der Heijden: ooit is hij in dit tijdschrift gedebuteerd. Nu hij dit jaar zijn vijfentwintig jarig jubileum als schrijver viert, is dit het uitgelezen moment voor een eerbetoon, een langgekoesterde wens van de redactie. Dit meer dan dubbeldikke nummer bevat een uitvoerig vraaggesprek met A.F.Th. van der Heijden over de complexe roman De Movo Tapes, zijn filosofie van de tijd, de ambachtelijke kanten van het schrijverschap en de invloed van muziek op zijn werk. Uit de correspondentie met zijn Duitse vertaalster, Helga van Beuningen, is een uitgebreide selectie gemaakt, waarin A.F.Th. van der Heijden commentaar geeft op passages uit zijn eigen werk. De Duitse criticus Hermann Wallmann bespreekt Het Leven uit een dag en Weerborstels. Allard Schröder analyseert in een essay over goede stijl in de literatuur een sleutelpassage uit Weerborstels, die uitmondt in een hommage aan zijn collega. |
|