Als je zegt dat je erop vertrouwt dat jouw meest particuliere belevenissen helemaal zo particulier niet zijn, dan speculeer je toch op die door jou zo verfoeide herkenning bij de lezer.
Ik gebruik het particuliere materiaal als ander materiaal van welke aard ook. Het is me nooit te doen om het weergeven van de totale belevenis of beleving. Bovendien, ik vertrouw niet op die herkenning, ik weet gewoon dat je het zo gek niet kunt bedenken. Het maakt niet uit of iemand het herkent als van zichzelf of als van een ander. Evenmin maakt het uit of het weerstand oproept, dan wel onmiddellijke sympathie. Een van beide is al mooi, toch? Ik maak regelmatig mee dat iemand met wie ik iets particuliers deelde, zijn of haar aandeel in dat particuliere niet eens als zodanig herkent wanneer het in mijn werk terechtkomt. Dat kan zelfs gaan om letterlijk zo gezegde woordjes.
Iets anders in dit verband misschien. Ik heb wel eens bij wijze van proef het rectum van een (mijn) baby in een gedicht opgevoerd, omdat ik daar vaak heel gebiologeerd m naar heb staan kijken: hoe dat krimpt en ontspant, wat ik in relatie bracht met begrippen als Vertrouwen (het volste) en Leven. Ik dacht aan het leven onder water, van zeekomkommers, poliepen en anemonen die als verweer tegen geweld van buitenaf (de prikkels die ik ze onderzoekend uitdeel) alleen maar kunnen krimpen. Nu ja, ik vond het poëtisch gezien nogal een gewaagd experiment, omdat anusje en rectum nou niet van die woorden zijn - roos wel natuurlijk, maar niet op die plaats - enfin, je snapt het wel. Het was als poging geslaagd. Maar als gedicht? Men kon mij daar met recht emotionele kitsch verwijten. ik balanceer wel vaker op het randje. Ik hoop daar wijzer van te worden.
Het valt op aan jouw gedichten dat jij een groot belang hecht aan klankeffecten. Waarom doe je zoveel moeite voor de klank van je verzen?
Omdat articuleren, de taal laten klinken, een van de meest helende zaken is die ik me kan voorstellen. Heel basaal.
Helend van welke aandoening?
Net als ademen. Het verbindt je weer met je eigen fysiek en met de ruimten van binnen, de resonans. Zoals een zanger weet heeft van al die holtetjes en holtes die zich als koepels kunnen vullen met klank. Door op die manier stem te geven, ga je vanzelf ook weer helder denken, beter zien, dat soort dingen. Net zoals zuurstof pleziert.
Sommige van jouw gedichten vind ik erg grappig en om te lachen. Is dat een belediging?