Marx, de andere
In het verhaal ‘Bruno Tirlantino of de bruiloft van prinses Ann’ van Patrizio Canaponi, gepubliceerd in De Revisor V/3, wordt door de verteller gerefereerd aan ‘de allerminst revolutionaire werken voor blokfluit en orkest, die Karl Marx ooit schijnt te hebbeb gecomponeerd’ (p. 22). Het conformistische karakter van Marx' muziek wordt door de verhaalfiguur Emily aangegrepen om er ‘extreme marxisten’ mee af te troeven. Maar... Karl Marx (1818-1883), auteur van Das Kapital, is niet dezelfde als de in 1897 in München geboren componist Karl Marx, die inderdaad, buiten veel andere muziek, ook wat voor blokfluit geschreven heeft. Mogelijk is Emily van dit feit op de hoogte en schrijft zij Marx' ‘allerminst revolutionaire’ werkjes welbewust en te kwader trouw toe aan de socialistische theoreticus. Dán is waar dat de verteller (en daarmee ook de auteur?) van ‘Bruno Tirlantino’ zich door zijn verhaalfiguur of door een beperkte muziekhistorische kennis in de luren laat leggen, - hij slikt Emily's verdachtmaking voor zoete koek.
Tonie Ehlen