[The battle of the breeches (vervolg)]
vervolg p. 59
van de politieke organisatie van het Feminisme van de Tweede Golf in Amerika. Vanaf de tweede helft van de zestiger jaren werd de Engelstalige boekenmarkt overspoeld door vrouwenliteratuur; naast het werk van gevestigde schrijfsters verschenen huisvrouwenromans, ‘body poetry’, ‘black novels’, ‘gay novels’, toneelstukken van ‘women's theatre groups’, feministische polemiek en literatuurkritiek, heruitgaven van oudere schrijfsters door ‘feminist presses’ en memoires van vooraanstaande vrouwen. In een tweetal artikelen in ‘Maatstaf’ van januari en maart van dit jaar heb ik geprobeerd uit dit overstelpende aanbod het kaf van het koren te scheiden, en een beeld te schetsen van de ontwikkeling van de vrouwenroman van de zestiger en zeventiger jaren in Amerika en Engeland. Langzamerhand begint zich daarin een nieuw zelfbeeld van vrouwen af te tekenen, het beeld van de mondige ‘vrije’ vrouw die Mary Wollstonecraft al in 1788 in Mary, a Fiction probeerde te creëren, maar ook het beeld van een vrouw die na twee emancipatiegolven nog bar slecht uitgerust blijkt te zijn voor haar pas verworven vrijheid en onafhankelijkheid.
Martien Kappers den Hollander