Maria Rosseels
1 Was nooit eerder bij de verfilming van een boek betrokken. Paul Collet en Pierre Drouot verfilmen momenteel Dood van een Non.
2 Ben sedert 1947 verbonden aan de redaktie van het dagblad De Standaard te Brussel, overwegend als filmcriticus.
3 Bemoei mij in geen geval met de verfilming. Jarenlange ervaring heeft mij geleerd dat, zodra de romancier medezeggingschap eist, de film een flop wordt. De media zijn té verschillend.
4 Kan nog niet beantwoorden. Ben ervan overtuigd dat er een groot verschil zal zijn tussen roman en film, ook al omdat de roman ruim tien jaar geleden werd geschreven en er intussen heel wat is veranderd.
5 idem.
6 Theoretisch maakt het geen verschil uit - het komt er op aan een goede idee te vinden, ofwel in roman, ofwel toneelstuk, ofwel onder de vorm van oorspronkelijk scenario. In de praktijk loopt men echter het gevaar de roman té zeer op de voet te willen volgen, ergo te weinig kreatief te zijn - het is zo gemakkelijk als er reeds een volgorde van scènes is aangeduid. Daarom lijkt het mij moeilijker een goede film te maken aan de hand van een roman, dan wanneer men vertrekt van een oorspronkelijk scenario.
7 Nee, hoegenaamd niet. Het is een verdraaid lastige onderneming en wordt, ook door de critici, te weinig naar waarde geschat.
8 Nee. En dat nee slaat dan eerder terug op het feit dat ik dag aan dag, via de filmkritiek, met film heb te maken.