bliek te versterken en ook vanwege mijn liefde voor het medium. Sinds mijn kinderjaren ben ik gelijkelijk geboeid door film en literatuur. In de loop van mijn leven heb ik een tiental boeken ‘filmatiek’ geschreven, dat is de naam die ik koos voor mijn essayistische filmkritiek. Voorts zegt men sinds jaar en dag dat ik, in mijn literaire werk dan, een ‘cinematografisch’ auteur ben. Als dat iets betekent, mag het wel waar zijn. Het wetenschappelijke werk van mijn leven dat thans verschijnend is (met name mijn driedelig en viertalig Filmografisch Lexicon der Wereldliteratuur), bewijst inderdaad dat ik een bestaan lang met de film heb meegeleefd. Dat kan op mijn literatuur een stempel hebben gedrukt, zodat het speciaal geschikt was voor verfilming - hoewel ik meen dat men alles kan verfilmen, je moet maar de cineast vinden.
4 Ik meen dat Delvaux telkens erin geslaagd is mijn werk trouw weer te geven en er toch een persoonlijk én cinematografisch werk van heeft gemaakt. Door ‘trouw’ bedoel ik dat de essentie van mijn boeken sterk aanwezig is in zijn verfilmingen, en waar hij afwijkt van mijn verhaal blijft het in mijn geest en sfeer. Ik blijf me dan ook gelukkig voelen met deze prenten.
6 Of men naar een boek of naar een oorspronkelijk scenario een film maakt, komt voor mij op hetzelfde neer. Een scenario is immers ook een boek en dat thans courant als zodanig wordt uitgegeven, naar het voorbeeld van René Clair (die trouwens ook niet de eerste was). In beide gevallen is het een literaire schepping, verwant met de cinematografische schepping door het verhalende element en al het picturale dat de literatuur suggereert. De grote Russische regisseur Alexander Zarchi heeft terecht gezegd: Allereerst is er het boek, wat niet belet dat de film een oorspronkelijke (her)schepping kan zijn. In mijn genoemd Lexicon staan enkele tienduizenden films, allemaal gedraaid naar literair werk...
7 Ja, in mijn jeugd heb ik ervan gedroomd zelf films te maken. Leven en werk hebben er anders over beslist. Ik heb er geen spijt van. Intussen heb ik mijn boeken geschreven, die toch de aanleiding zijn geweest dat er twee films bestaan die reeds in het geschiedboek van de film staan. Ik dank Delvaux.