Den Redenrijke constliefhebbers stichtelicke recreatie
(1599)–Anoniem Redenrijker constliefhebbers stichtelicke recreatie, Der– Auteursrechtvrij
[Folio E4r]
| |
Refereyn.
ALs men wil weten hoe een Leerling waerachtigh,
Van zijn Leeraers leer recht vonnis sal wysen,
Ick segh: Hy moet oordelen door de lieften crachtigh,
Want sy moet hebben liefden tot GODT eendrachtigh,
Eer hyse recht soude connen prysen,
Eerst moet ghy sien wat Propheten tegen u op rysen,
En wat habijten sy eerst nemen sullen an,
Aen haer vrucht sult ghyse kennen daer sy u mee spysen,
Ende vrucht is de liefden in dit ghespan,
Die gheen lieft en leert wat vruchten heeft hy dan,
Een quaden Boom draeght geen vrucht, ghy sulter gheen afhalen,
Maer een goeden Boom met lieft ouergoten, can
Men alle goede vruchten der liefden af sien dalen,
Dus der liefden vruchten ist al te malen,
Soe moet een Leerling sien naerstich tot ellicken keer,
Of hy tot Godts liefden geleert wort om niet te dwalen,
En alsoo recht oordelen van zijn Leeraers leer,
Siende sy accordeert met lieft tot Godt en syn naesten eert.
PAULVS een Apostel spreeckt totten Corinthien voorwaer:
Al waert dat ick met Engelsche tonghen spraeck,
En wist alle prophetien en wetentheyt claer,
En al hat ick t'geloue dat ick bergen versetten swaer,
Sonder te lieft, ist al niet wat ick maeck,
En gaeft al den armen, en liet mijn branden aen een staeck,
Want de liefden is goedertieren en verduldigh,
Sy beyt niet, sy en doet niet qualick, sy soeckt gheen tegen wraeck,
Sy en is niet opgheblasen noch eergierich, maer eenvuldigh,
Sy en wort niet vergramt, sy soeckt niet datmen haer is schuldigh,
Eenigh tijdtlicke eere, want sy hovaerdicheyt haet,
Sy verblijt haer in gheen onrecht, maer is de waerheyt gehuldigh,
Alle dingen verdraeght sy, gelooft sy, hoopt sy delicaet,
Alle dinghen vermagh sy, de lieft niet en vergaet,
Dus segh ick vry en salt doen blycken noch meer,
Datment moet mercken oft comt uyt der liefden daet,
Dus segh ick zijn leer is recht, voor knecht of Heer,
Siende sy accordeert met lieft tot Godt en sy Naesten eer.
| |
[Folio E4v]
| |
Hoe sou yemandt segghen dat hy GODT beminde,
Ende haeten zijn Broeder die hy daeghlicx siet?
Hoe is een Leeraers leer goet, oft hyt wel versinde,
Die de verdoolde Schaepkens vast gaet binden?
Om aen te doen alle lyden, druck en verdriet,
Den Duyuel en hadde oock de liefden niet,
Doen hy CHRISTVS temteerde met temtatij,
Maer CHRISTVS sprack: Ghy sult lief hebben GODT verstaet bediet,
Stratx is hy geweken vol schandelisatij,
Soo sal oock een valsch Leeraer met zijn arguwatij,
Zijnde sonder eenighe liefde hier certeyn,
Hy sal persequeren zijn onnosele natij,
Maer een recht Leeraer sal met lieft int pleyn
Soecken, dat verloren Schaepken, dat doelden alleyn,
End' dragent als CHRISTVS dede op zijn lede teer,
Dit zijn Ledekens der liefden bouen maten reyn,
Zijn leer is recht, diet schaepken brenght weer,
Siende sy accordeert met de lieft tot Godt en syn Naesten eer.
Prince.
Vyt Princelicke lieft der Wetten Iustiti gebeurt,
En om dat sou blyuen een Landt vol vreden,
En CHRISTVS seyt: Vrede sy met u, dus niet en treurt,
En Lieft baer vree, die van een goede leer niet en wordt verscheurt,
Soo moetmen dan u leer uyt liefden kennen met reden,
Die ghy van u Leeraer ontfanckt, van steden tot steden,
Want den Leeraer en Heyligen geest blaest lieft altijt,
Soo sult ghy terstondt van u Leeraer horen mede,
Of zijn leer leert liefden, ghelijcken den Heylighen geest met vlijt,
En sonder den Geest en cant niet doghen, dit seker zijt,
Als ghy u Godt en u naesten lieft leert hoe meucht ghy dolen,
En u dan blaest den Heyligen geest gebenedijt,
En onder dees geboden so is verholen,
Prophetie en Wetten vanden Heer bevolen,
Dus leert zijn leer lieft, datse niemant en turbeert,
Dus segh ick: een leer is recht die in sulcke scholen,
Der liefden die byden Heyligen geest studeert,
Siende sy accordeert met de lieft tot Godt en syn naesten eert.
Hebt Lieft Altydt. |
|