Den Redenrijke constliefhebbers stichtelicke recreatie
(1599)–Anoniem Redenrijker constliefhebbers stichtelicke recreatie, Der– Auteursrechtvrij
[Folio C1r]
| |
Refereyn.
NAdien den Mensch is wt Adam erfsondigh gegenereert,
Int verstandt verdoruen, ja tot dwalinge geinclineert,
So schriftuer leer // ydel verdoruen in godtlicke saken,
Hoe langher hy leeft, hy verder van Godt passeert,
Iae soeckt, begeet // t'geen hem nader siele niet can vermaken,
Hoe soude sodanigh Leerling t'recht Oordeel kunnen raken,
Van s'Leeraers leer tot hem van Godt ghesonden,
Sal hy sulcx doen? so moet hy Godts geest eerst smaken,
Den rechten Leytsman der waerheyt altijdt bevonden,
Want lang sal Paulus planten, Apollo natten naer schrifts oorconden,
Ten sy Godt geeft den wasdom abondantelick,
Hem wederbarende door zijnen geest t' allen stonden,
Dees Leerling can recht oordeel geuen elegantelick,
Van s'Leeraers leer, t'blijck aenden Moorman tryomphantelick,
Als hy van Philippo verstont der schriftueren keest,
Lydia de purpur vercoopster voor d'andre playsantelick
Vattede t'rechte, dus is mijn solutie meest,
Recht oordelen can den Leerling geleyt synde door Godts geest.
Den Leerling die den geest Godts is deruende,
Al hoort hy de waerheyt, t'vernuft is sweruende,
D'opinien afkeurende // hem zijn de rechte judicatuere,
Maer den genen die Christi geest is beervende,
Die is verwervende // een goet oordeel t'aller ure,
Al predickt den Leeraer onsuyuer of pure,
Christi Geest sal hem leyden in des waerheyts paden,
Niemant can hem so aenprijsen licht voor duysternis suere,
Of hy en is op zijn hoede, als die volcht s'geestes raden,
Can-men den geest Godts selfs met bedroch beladen,
So can-men oock die, die door den geest zijn verlicht,
Maer neen: sulcx is onmogelick van die oyt d'aerde betraden,
Daer en geldt dan genen schonen schijn of Fabuleus gedicht,
Twert al door kent, van sodanich Leerlincx gesicht,
Hy en gelooft geen valsch Herder, die niet en geneest,
Want hy kent Satans tent, die beneffens Christi is opgericht,
Dus solueer ick naer luyt der waerheyt onbevreest,
Recht oordelen can den Leerling geleyt sijnde door Godts geest.
| |
[Folio C1v]
| |
Die den geest Christi heeft die is gelouich, wederboren,
Van dese spreeckt Paulus des Heeren Apostel vercoren,
Datse de Leere der Doctoren // connen recht onderscheyden,
Maer sulcx is verborgen voor de geestelose ooren,
Want al ist datse hooren // twoort Godts verbreyden,
Sy en verstaent doch niet, lichtelick canmense verleyden,
Maer de geestelicke onderscheyden all s'Leeraers quelen,
Want t'Prophetisch woort en dat Evangelium zijn haer beydn,
Een richt-snoer om die saken die dickwils verschelen,
Recht te accordeeren, twelck daer onbreeckt in velen,
Sulcx dat die van Berrea hoochlick zijn te prijsen,
Voor die van Thessalonica want in allen delen,
Als geestelicke mannen, sochten sy naer schrijfts onderwijsen,
Oordelende voor recht Pauli woorden met veriolijsen,
Ende dits alles door Godts geest verlichtinge geweest,
Daerom machmen met recht besluyten naer schrifts devijsen,
Elck verstandighe salt toestemmen indees feest,
Recht oordelen can een Leerling gheleydt zijnde door godts geest.
Prince.
CHRISTVS een Prince der Princen, leert seer manierich,
Dat zijn geestelicke Leerlingen, tot hem in liefde vierich,
Voor de Wolfen gierich // haer souden leeren wachten,
Paulus vermaent die van Ephesen door den geest rosierich,
Zijne leerlingen goedertierich // wt gantscher crachten,
Dat sy haer niet en souden laten verleyden door ydel gedachten,
Ioannis den Evangelist gaet haer den Antechrist ondecken,
Soude nu den Leerlingh met gemoet en sinnen trachten
Om te oordelen recht, ende ondervinden deser geesten plecken,
So moet hy Godts geest eerst hebben om de sinnen t' ontwecken,
Wt den natuerlicken verstande dat sulcx niet en can,
Want tot sodanich recht oordeel de natuerlicke sinnen niet strecken,
Maer die door Godts geest geleyt wordt, voor sulcken man
Isset een gheringe sake, want t'recht oordeel hy heeft daer van,
Te onderkennen s'Leeraers leer, daer veel voor zijn beteest,
Waert so niet, te vergeefs waert dat hyt began,
Dus segge ick recht wantmen tbewijs inder schrifture leest,
Recht oordelen can den Leerling geleyt sijnde soor Godts geest.
Eer voor Goet. D.A. Heemste. |
|