weest is, so wel in voorspoet (t'sy in Triumphen, blyde incomsten, of Huldinghe, van Coninghen en Princen, om die te vereeren, en hun Ghemeenten te vermaecken) als in teghenspoet, om die te beschermen, ende (het heromnes) te bevredighen. So ist Edel. Heeren, dat wy (volghende den aert ende stijle aller Poeten,) ons ghedraghen ende ghevoecht hebben, int uytsenden onses Chaerts, nae de ghelegentheyt des tijdts, ende standt deses Lants, bevindende de selue teghenwoordich in so veel verscheyden Religien ofte Godts-diensten, verdeelt ende verschoert, dat veel eenvoudighe herten door de diversche opinien ende leeringhe der Leeraren twijffelmoedich verstrickt, en in werringhe gehouden werden. Daerom heuet ons Blauwe Acoleykens goet oorbaerlick, ende ons naesten dienstlick, ghedocht, tot versekerheyt alles eenvoudigher menschen, die gaeren saeten, als ghetrouwe en ghehoorsame Leerlingen (om recht onderwesen te werden) aende voeten haers eenighen Leermeesters Christo Iesv, om daer door een ghesont ende oprecht oordeel (tusschen de ware ende valsche kercke) te becomen, te vraghen allen Camerbroederen ende liefhebbers der Rethorijcken.
Hoe sal den Leerling recht oordeelen, van zijns Leeraers leer.
Niet om dit te solueren nae haer selfs goet-duncken, noch nae d'opinie der geener die hier in een gheloof ende ghevoelen hebben, maer naert ware Richt-snoer der heyligher Schriftueren, vande geenen die meest int gheloue diuersseren, ende in opinie malcander contrarij zijn, twelck ten deele mede oorsaeck is geweest, dat ons Chaerte niet alleen aen alle Camers, maer oock generalick aen alle liefhebbers der Rethorijcken is ghepresenteert geweest, die haer int solueren dese questien also gequeten hebben, datter niet een Passage (ter materij dienende) versweghen, noch te te vergeefs gealigeert en is. Soo dat den onpertidighen leser niet alleen volcomen vernoeghen, maer het merch ende keern der gantscher heyliger Schriftuere alhier (als in een mande by een vergaert) voorgedraghen wert, ende also onsen hoochgeleerden ende wijt vermaerden Doctor ERASMUS (wiens ontsterffelicke Fama, door zijn uytnemende wijsheyt, niet alleen gantsch Europa, maer ouer den gehelen aertboden, onder de Heydenen ende Barbaren, wijt bekent is, waer door oock dese zijne gheboort Stadt, die GODT noch dagelicx met Traffique ende Nauitatie meer ende meer segent, ende toe laet nemen, verre vermaert, ende beneffens de fama ERASMI in Oost en West Indien wijtruchtigh bekent wert) in zyn Adagia de daden ende t'lof der Bataviers beschreuen, ende niet sonder redene verre bouen de Romeynen ghepresen heeft. Soo heeftet ons oock (tot Confirmatij van de schriften ERASMI) goet, ende nae den tegenwoordighen stant deses lants niet onbequaem ghedocht, een Politique Vraghe, Reghel, ende Liedeken, den constlieuenden voor te stellen.
Waer in ons daden bouen de Romeynsche zijn te prysen.
Twelck by den Comparanten (als die nu noch veel meerder stof ende ma-