Efficiency’ volgens hun folder), om inlichtingen gevraagd, kan niet meer vertellen dan dat zij inderdaad in deze periode actief waren aan deze kant van Euston Road.
Mark Lewisohn (fax van 4 augustus 1989, 14.47 uur): ‘In the 222 Euston Road photos, the Beatles' trousers are very creased, in a way typical of a long train journey (Lime Street, Liverpool to Euston Station?). And they are carrying their coats. If they had a van or car nearby, they would have left the coats there.’
Inderdaad: in de loop van 1963 werd het voor de Beatles steeds vaker nodig tussen Liverpool en Londen heen en weer te reizen. Eerst logeerden ze nog in hotels, maar tegen het eind van het jaar woonden ze alle vier in hun eigen Londense flats, in chique buurten. Voor de Britse pers bleven het lange tijd kwajongens die uit ‘het noorden’ kwamen. Aardige jongens - maar wel uit het noorden.
Het was voor de pers aantrekkelijk om dit imago zo lang mogelijk in stand te houden. Het was weer eens iets anders. Het armoedige, industriële noorden, zwaar gehavend door de oorlog, kon daar iets goeds vandaan komen? Ja: een frisse, jonge sound, die een nieuw tijdperk inluidde. Het geluid van de straat, brutaal, recht op de man af, compromisloos. Fotoredacteuren probeerden dit imago over te brengen door de Beatles bij voorkeur af te beelden in achterafstraatjes, stegen, tegen de achtergrond van slooppanden of zelfs letterlijk tussen de puinhopen. De vraag die een fotograaf met een Beatles-opdracht zich dus diende te stellen, was: zijn er ergens in de buurt sloopwerkzaamheden aan de gang?
De emi-fotograaf die op 1 juli 1963 een paar minuten de tijd had om de Beatles buiten de platenstudio te fotograferen, koos een krakkemikkig stenen muurtje aan de zijkant van Abbey Road Studios als achtergrond. Daardoor kon zijn foto later worden afgedrukt met het onderschrift: ‘Back Street Boys’.
Dezo Hoffmann had de hele volgende dag, 2 juli, uitgetrokken voor een fotoreportage over een dag uit het leven van de Beatles. Om de hoek van zijn studio op 29 Wardour Street, letterlijk op enkele meters afstand, bevindt zich een morsige steeg genaamd Rupert Court. Hij fotografeerde de Beatles daar ‘to catch the sordidness of Liverpool’, zoals hij later verklaarde.
Ook de Boyfriend-fotograaf hoefde in de omgeving van Euston Station niet lang te zoeken naar fotogenieke puinhopen en slooppanden. Het tijdschrift drukte de puinsprongfoto af in het nummer van 13 juli 1963 - de releasedatum van Twist and Shout - onder de kop ‘The Day They Took Off’: de dag dat ze loskwamen van de grond.