Redactie
Bij dit nummer
Wie goed leeft, zal ook weten te sterven. En ‘goed’ betekent dan niet: lekker
wijn drinken, worst eten en lollige seks, maar iets veel onthechters, een leven
in overeenstemming met de goddelijke voorschriften, hoe die ook luiden.
In de late middeleeuwen had men heel precieze opvattingen over hoe het moest,
sterven. En leven. Maar speciaal voor het sterven bestonden nauwkeurige
aanwijzingen, vervat in de zogenaamde Ars moriendi, die
aanstaande doden precies voorschreven hoe de laatste adem uitgeblazen moest
worden zodanig dat niet de duivel er onverhoopt met de ziel vandoor zou gaan,
maar dat die onbekommerd zou kunnen opstijgen tot God.
De tips voor het juiste sterven die daarin gegeven werden, waren niet overmatig
subtiel, maar ze gaven wel een zeker houvast. Men wist precies wat een ‘goede
dood’ was: een manier van sterven die het zielenheil niet in gevaar bracht. Ook
over wat het heil van de ziel wel of niet bedreigde was men blijkbaar uitstekend
geïnformeerd.
In verschillende tijden en culturen zijn er verschillende opvattingen
gepropageerd en uitgeprobeerd om het sterven ‘goed’ te laten zijn - opmerkelijk
vaak komen die aanwijzingen erop neer dat men er niet te veel gedoe van moet
maken. Niet klagen, niet huilen, niet steunen, weggaan zonder omkijken, een snel
afscheid. Een voorbeeldig sterfbed wordt bijvoorbeeld dat van Socrates gevonden
zoals beschreven door Plato. Net zoals later voor de christenen is ook voor
Socrates de dood een overgang naar een ander leven, niet het einde van alles.
Dat lag, en ligt, voor velen anders.
In dit nummer van
Raster
komt aan de orde hoe er over het sterven, en vooral het goede sterven,
gedacht is en nog gedacht wordt. Waarbij als vanzelf het leven meedoet. Wat is
een mooie dood? Moet men, zoals Dylan Thomas zegt, niet al te willig sterven
(‘Do not go gentle into that good night’) of berusten of zelfs uitzien naar de
dood? De door Wim Hofman ontworpen Wijnand heeft er echt zin in, Shakespeare
laat, zoals David Rijser schrijft, zien hoe zinloos die hele kunst van het
sterven is, omdat er geen goede dood is.