onder de asbestplaten van mijn zolderkamer bleef hangen, en zette snel, bijna in paniek, de radio uit.
Ik kom er nog wel eens, op familiebezoek of in de villa's waar de omroepen wonen. Het is nooit alsof ik thuiskom. Het oude Hilversum, waar de geluiden van de nacht om negen uur voor mijn raam verzamelden, is er niet meer.
Van Morrison is nu een nurkse vijftiger, maar al in 1967, toen hij de oceaan net had overgestoken, keek hij terug op Ierland als een oude man die zijn jeugd ver achter zich heeft. Hij sprak de namen van de straten in Dublin uit alsof hij ze op de tast te voorschijn wilde halen uit de mist van de herinnering: Saint Dominic's Preview, Hyndeford Street, Cyprus Avenue.
Toen hij klein was, in the days before rock 'n roll, had hij ook een Teleunken. Vorig jaar arrangeerde hij een piano, een mondharmonica die langs de horizon gleed als een zeiltje in de wind en een mompelende basgitaar. Zelf ging hij aan de kant staan om te vertellen wat hij destijds hoorde, met zijn oor tegen het apparaat gedrukt. ‘Sidney Bechet on Sunday afternoons in winter. Sidney Bechet on Sunday afternoons in winter and the tuning into stations in Europe on the wireless. Luxemburg. Athlone. Budapest. Helvetia.’ Iedere plaatsnaam een verdwenen vorstendom. En ook de laatste zender die hij noemde, Hiel Verr Soemm, klonk geheimzinnig en ver weg, als een straat met zwarte oleanders en lage rode huizen waar niemand meer in woont.
Dat Europa is verdwenen. In het venster van de radio staan digitale cijfers. De zoekknop kiest alleen voor duidelijk verstaanbare zenders; de mijlen van ruis die ertussen liggen slaat hij over. De oude steden zijn opengesteld en op televisie te bezichtigen. Ze hebben niet meer het bleke gezicht van een man die probeert te spreken en niet verder komt dan gefluister en gepiep in de nacht.
En toen ik Van Morrison hoorde zingen begreep ik dat ook de naam van mijn eigen geboorteplaats diep is weggezakt in de herinnering van mensen daar buiten. Hilversum is een stad die niet meer bestaat, een fossiele naam, net als Prag, Osnabrück, Budapest.
(Chris Keulemans)