Raster. Nieuwe reeks. Jaargang 1990 (nrs. 49-52)
(1990)– [tijdschrift] Raster– Auteursrechtelijk beschermdRaster. Nieuwe reeks. Jaargang 1990 (nrs. 49-52). De Bezige Bij, Amsterdam 1990
DBNL-TEI 1
Wijze van coderen: standaard
-
gebruikt exemplaar
eigen exemplaar dbnl
algemene opmerkingen
Dit bestand biedt, behoudens een aantal hierna te noemen ingrepen, een diplomatische weergave van Raster. Nieuwe reeks. Jaargang 1990 (nrs. 49-52) uit 1990.
De Digitale Bibliotheek voor de Nederlandse Letteren beijvert zich voor het verkrijgen van toestemming van alle rechthebbenden; eenieder die meent enig recht te kunnen doen gelden op in dit tijdschrift opgenomen bijdragen, wordt verzocht dit onverwijld aan ons te melden (dbnl.auteursrecht@kb.nl).
redactionele ingrepen
De koppen van de afleveringen zijn tussen vierkante haken toegevoegd.
Bij de omzetting van de gebruikte bron naar deze publicatie in de dbnl is een aantal delen van de tekst niet overgenomen. Hieronder volgen de tekstgedeelten die wel in het origineel voorkomen maar hier uit de lopende tekst zijn weggelaten. Ook de blanco pagina's (deel 49: binnenkant achterplat, deel 50: binnenkant voorplat, binnenkant achterplat, deel 51: binnenkant voorplat, deel 52: binnenkant voorplat, 152, achterplat) zijn niet opgenomen in de lopende tekst.
[Deel 49, voorplat]
[Deel 49, binnenkant voorplat]
[Deel 49, pagina 6]
RAS
Tijdschrift in boekvorm
[Deel 49, pagina 7]
TER 49
Driemaandelijkse uitgave van De Bezige Bij, Amsterdam
[Deel 49, pagina 8]
Redactie: Cyrille Offermans, Nicolaas Matsier, Kees Nieuwenhuijzen (vormgeving), Willem van Toorn, Jacq Firmin Vogelaar.
Redactieraad: Hans Bakx, H.C. ten Berge, J. Bernlef, Pieter de Meijer, Hans Tentije.
Redactieadres: Raster, De Bezige Bij, Van Miereveldstraat 1, 1071 DW Amsterdam.
Ongevraagde bijdragen kunnen niet worden teruggestuurd.
Raster is alleen verkrijgbaar bij de boek- en tijdschriftenhandel, of per intekening bij de uitgeverij.
Vorige nummers blijven leverbaar en kunnen worden (na)besteld.
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van de betrokken auteurs.
Copyright 1990 © De Bezige Bij, Amsterdam.
Druk Hooiberg, Epe.
Deze uitgave kwam tot stand mede dank zij subsidie van het Ministerie van wvc.
isbn 90 234 1368 7 cip
nugi 322
[Deel 49, pagina 9]
Inhoud
Raster 49/1990
Ter inleiding | 11 | |
Hans Aarsman | Pleidooi voor een realistische fotografie | 13 |
H.H. ter Balkt | 1, 2, 3, 4, 5 | 16 |
J. Bernlef | Waarom gemaakt? | 20 |
Jan Blokker | Bij wijze van partituur | 24 |
Nicolaas Matsier | Aanknopingspunten | 27 |
K. Michel | Dustbowl protocol | 32 |
Charlotte Mutsaers | Copyright werkelijkheid | 36 |
Kees Nieuwenhuijzen | De kwadratuur van de cirkel | 43 |
Cyrille Offermans | Afkeer van gezichten | 48 |
Leo Pleysier | Gestuurde foto's | 53 |
Martin Reints | Enige algemene overwegingen | 57 |
Wanda Reisel | Met scherp | 59 |
Daniël Robberechts | Wat zie ik? Noemen | 62 |
Nicolette Smabers | Glazen bollen | 67 |
Koba Swart | Proefvlucht | 72 |
Hans Tentije | Zoals nu/Hoe blinder de kaart | 78 |
[Deel 49, pagina 10]
Willem van Toorn | Dicht bij huis | 83 |
Jacq Firmin Vogelaar | De V van foto of Afbeelding van een genezen lichaamsdeel | 90 |
Dirk van Weelden | Training | 99 |
Melchior de Wolff | Het Eindeloze Tandenpoetsen, of: De blinde muur van de ontroering | 106 |
John Berger | Verhalen | 114 |
Chris Honingh | Dodekaeder | 123 |
Koba Swart | Tijdens mijn afwezigheid | 135 |
Gerard Rasch | Wie is Meneer Cogito? | 140 |
Zbigniew Herbert | Meneer Cogito | 143 |
Over de medewerkers | 157 |
[Deel 49, pagina 160]
Te verwachten in Raster 50
Raster zet een goede traditie voort met een uitgebreide presentatie van de Cubaanse romanschrijver, dichter en essayist José Lezama Lima. In zijn wervende opstel ‘Om tot Lezama Lima te komen’ rangschikt Julio Cortázar de grote roman Paradiso (1966) onder de belangrijkste romans van deze eeuw. Mooier voorbeeld van de kunst van het bewonderen is nauwelijks denkbaar. Van Lima zelf een romanfragment en een even persoonlijk als programmatisch essay.
Verder een poging om de aandacht voor Robert Pinget te hernieuwen door middel van een vertaald prozafragment met commentaar van Martijn Rus.
Voorts vertaalde Maghiel van Crevel poëzie van drie nieuwe Chineze dichters: Bei Dao, Duoduo en Bai Hua, die hij ook inleidt, en had Willem van Toorn een gesprek met Bei Dao en Duoduo.
Daarnaast poëzie van drie Zweedse dichters: Lars Gustafsson en Tomas Tranströmer, en voor het eerst in het Nederlands vertaald Lars Lundkvist.
Van de componist en denker over vormen van beeld en geluid Dick Raaijmakers een eigenzinnige observatie, aan de hand van een tiental foto's, hoe bespelers van zelfbedachte elektro-instrumenten aarzelen tussen staan en zitten.
[Deel 49, achterplat]
foto's in schrift De redactie schreef een concours uit tussen fotografie en literatuur.
Op de foto's van vijf fotografen - Hans Aarsman, Theo Baart, Henze Boekhout, Cary Markerink en André-Pierre Lamoth - reageerden negentien schrijvers in de vorm van een commentaar, een kort essay of een verhaal: de een bereidwillig ingaand op de gestuurde beelden, de ander dwars er tegenin.
Indirect antwoorden de schrijvers op de provocerende vraag van een der fotografen: ‘Wat moet het medium fotografie in combinatie met literatuur? Altijd weer die stomme dominantie van de verbeelding’
Een goed wapen tegen de verbeelding, noemt hij zijn medium. Daartegenover de schrijvers met hun teksten: de verbeelding aan het werk -in opdracht, dat blijkt ook te werken.
Wat hebben schrijvers met fotografie? Melchior de Wolff gaat op die vraag in, en John Berger vergelijkt de vertelvormen van een literair verhaal en fotoseries.
Verder: Een cyclus gedichten van Chris Honingh en een verhaal van Koba Swart. De Poolse dichter Zbigniew Herbert is andermaal in Raster present met een serie gedichten rond de intrigerende Meneer Cogito.
[Deel 50, voorplat]
[Deel 50, pagina 2]
RAS
Tijdschrift in boekvorm
[Deel 50, pagina 3]
TER 50
Driemaandelijkse uitgave van De Bezige Bij, Amsterdam
[Deel 50, pagina 4]
Redactie: Cyrille Offermans, Nicolaas Matsier, Kees Nieuwenhuijzen (vormgeving), Willem van Toorn, Jacq Firmin Vogelaar.
Redactieraad: Hans Bakx, H.C. ten Berge, J. Bernlef, Pieter de Meijer, Hans Tentije.
Redactieadres: Raster, De Bezige Bij, Van Miereveldstraat 1, 1071 DW Amsterdam.
Ongevraagde bijdragen kunnen niet worden teruggestuurd.
Raster is alleen verkrijgbaar bij de boek- en tijdschriftenhandel, of per intekening bij de uitgeverij.
Vorige nummers blijven leverbaar en kunnen worden (na)besteld.
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van de betrokken auteurs.
Copyright 1990 © De Bezige Bij, Amsterdam.
Druk Hooiberg, Epe.
Deze uitgave kwam tot stand mede dank zij subsidie van het Ministerie van wvc.
isbn 90 234 1369 5 cip
nugi 322
[Deel 50, pagina 5]
Inhoud
Raster 501/990
Dick Raaijmakers | Over het zitten voor elektrofonen | 7 |
Lars Gustafsson | Gedichten | 34 |
Tomas Transtrómer | Gedichten | 40 |
Lydia Dalmijn | Over Lars Lundkvist | 43 |
Lars Lundkvist | Gedichten | 45 |
Martijn Rus | Over Robert Pinget en Quelqu'un | 52 |
Robert Pinget | Iemand (fragment) | 54 |
J.F. Vogelaar | Over Lezama Lima | 66 |
José Lezama Lima | De Maleise kris. Fragment uit Paradiso | 69 |
Julio Cortázar | Om tot Lezama Lima te komen | 81 |
José Lezama Lima | Samenvloeiingen | 106 |
Maghiel van Crevel en Willem van Toorn | Een innerlijke culturele revolutie. Een gesprek met Bei Dao en Duoduo | 124 |
Bei Dao | Gedichten | 128 |
Duoduo | Gedichten | 138 |
Maghiel van Crevel | Over Bai Hua | 150 |
Bai Hua | Gedichten | 151 |
Over de medewerkers | 159 |
[Deel 50, pagina 6]
rectificaties
In Raster 49 - Foto's in schrift - heeft in de bijdrage van Nicolette Smabers een betreurenswaardige omwisseling plaats gevonden: het stukje ‘Romantische ziel’ dient gelezen te worden bij de foto van Henze Boekhout (‘foto 5’, gerekend naar de foto's vóór in het nummer), terwijl het stukje ‘Niet thuis’ bij de foto van Theo Baart hoort (‘foto 2’). - Onze excuses aan auteur en lezers.
Tevens is, in ‘Over de medewerkers’, foutief vermeld dat het fotoboek van Theo Baart en Cary Markerink, Nagele N.O.P., verschenen zou zijn bij De Verbeelding - dit moet zijn: Fragment.
Redactie
[Deel 50, pagina 160]
Raster 49
Foto's in schrift
De redactie schreef een concours uit tussen fotografie en literatuur.
Op de foto's van vijf fotografen - Hans Aarsman, Theo Baart, Henze Boekhout, Cary Markerink en André-Pierre Lamoth - reageerden negentien schrijvers in de vorm van een commentaar, een kort essay of een verhaal: de een bereidwillig ingaand op de gestuurde beelden, de ander dwars er tegenin.
Indirect antwoorden de schrijvers op de provocerende vraag van een der fotografen: ‘Wat moet het medium fotografie in combinatie met literatuur? Altijd weer die stomme dominantie van de verbeelding’.
Een goed wapen tegen de verbeelding, noemt hij zijn medium. Daartegenover de schrijvers met hun teksten: de verbeelding aan het werk - in opdracht, dat blijkt ook te werken.
Wat hebben schrijvers met fotografie? Melchior de Wolff gaat op die vraag in, en John Berger vergelijkt de vertelvormen van een literair verhaal en fotoseries.
Verder: Een cyclus gedichten van Chris Honingh en een verhaal van Koba Swart. De Poolse dichter Zbigniew Herbert is andermaal in Raster present met een serie gedichten rond de intrigerende Meneer Cogito.
Raster 51
Essay-nummer
Raster 51 is gewijd aan het essay.
Het nummer bevat een tiental gevraagde, kleine essays, min of meer geënt op wat Italo Calvino in zijn Six Memo's for the Next Millennium gedaan heeft. Daarin zette hij - aan de hand van zelfgemunte begrippen als ‘Lichtheid’ (zie Raster 48), ‘Snelheid’ en ‘Zichtbaar-heid’ - uiteen welke eigenschappen hem onontbeerlijk leken in de literatuur van zijn voorkeur.
Medewerkers aan dit nummer: Robert Anker, Huub Beurskens, Marja Brouwers, Kees Fens, Stefan Hertmans, Nicolaas Matsier, Charlotte Mutsaers, Cyrille Offermans, Willem van Toorn, J.F. Vogelaar, August Willemsen, Paul de Wispelaere, Michaël Zeeman.
[Deel 50, achterplat]
Raster zet een goede traditie voort met een uitgebreide presentatie van de Cubaanse romanschrijver, dichter en essayist José Lezama Lima. In zijn wervende opstel ‘Om tot Lezama Lima te komen’ rangschikt Julio Cortázar de grote roman Paradiso (1966) onder de belangrijkste romans van deze eeuw. Mooier voorbeeld van de kunst van het bewonderen is nauwelijks denkbaar. Uit Paradiso wordt een hoofdstuk vertaald, en daarnaast een even persoonlijk als programmatisch essay van Lezama Lima over de inwerking van het beeld op de natuur met als resultaat de bovennatuur van de literatuur.
Verder vertaalde Maghiel van Crevel poëzie van drie nieuwe Chinese dichters: Bei Dao, Duoduo en Bai Hua die hij ook inleidt, en had Willem van Toorn een gesprek met Bei Dao en Duoduo.
Ook poëzie van drie Zweedse dichters: de al meermalen in Raster vertegenwoordigde Lars Gustafsson en Tomas Tranströmer, en de voor het eerst in het Nederlands vertaalde Lars Lundkvist.
Van de componist en denker over vormen van beeld en geluid Dick Raaijmakers een eigenzinnige observatie, aan de hand van een tiental foto's, hoe bespelers van zelfbedachte elektro-instrumenten aarzelen tussen staan en zitten.
Martijn Rus vertaalde en becommentarieerde een fragment uit het werk van Robert Pinget.
[Deel 51, voorplat]
[Deel 51, pagina 2]
RAS
Tijdschrift in boekvorm
[Deel 51, pagina 3]
TER 51
Tijdschrift in boekvorm Driemaandelijkse uitgave van De Bezige Bij, Amsterdam
[Deel 51, pagina 4]
Redactie: Cyrille Offermans, Nicolaas Matsier, Kees Nieuwenhuijzen (vormgeving), Willem van Toorn, Jacq Firmin Vogelaar.
Redactieraad: Hans Bakx, H.C. ten Berge, J. Bernlef, Pieter de Meijer, Hans Tentije.
Redactieadres: Raster, De Bezige Bij, Van Miereveldstraat 1, 1071 DW Amsterdam.
Ongevraagde bijdragen kunnen niet worden teruggestuurd.
Raster is alleen verkrijgbaar bij de boek- en tijdschriftenhandel, of per intekening bij de uitgeverij.
Vorige nummers blijven leverbaar en kunnen worden (na)besteld.
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van de betrokken auteurs.
Copyright 1990 © De Bezige Bij, Amsterdam.
Druk Hooiberg, Epe.
Deze uitgave kwam tot stand mede dank zij subsidie van het Ministerie van wvc.
isbn 90 234 1370 9 cip
nugi 322
Raster 52
Hoezo Europa
Hans Magnus Enzensberger doet in Ach Europa! in hoofdzaak zeven Europese landen aan: Noorwegen, Zweden, Portugal, Italië, Hongarije, Polen en Spanje.
Raster vroeg schrijvers uit die landen een reactie te geven op Enzensbergers ‘portret’ van hun land. Toezeggingen zijn inmiddels ontvangen van Halvdan Freihow (Noorwegen), Agneta Pleijel (Zweden), Almeida Faria (Portugal), Edoardo Sanguineti (Italië), Péter Nádas (Hongarije) en Andrzej Szczypiorski (Polen). Tevens zijn er bijdragen te verwachten van J. Bernlef, Jan Blokker en Cyrille Offermans.
[Deel 51, pagina 5]
Inhoud
Raster 51/1990
Een uitnodiging | 1 | |
Italo Calvino | Veelvoudigheid | 6 |
Huub Beurskens | Verstrooidheid | 22 |
Stefan Hertmans | Heid-heid | 37 |
Nicolaas Matsier | Indachtigheid | 44 |
Charlotte Mutsaers | Steelsheid | 52 |
Cyrille Offermans | Enthousiasme | 64 |
Willem van Toorn | Mildheid | 78 |
J.F. Vogelaar | Duisterheid | 90 |
August Willemsen | Onontkoombaarheid | 105 |
Paul de Wispelaere | Ambivalentie | 119 |
Michaël Zeeman | Slordigheid | 133 |
[Deel 51, achterplat]
Italo Calvino zette in Six Memo's for the Next Millennium aan de hand van zelfgemunte begrippen als ‘Lichtheid’, ‘Snelheid’ en ‘Zichtbaarheid’ uiteen welke eigenschappen hem onmisbaar leken in de literatuur van zijn voorkeur. Raster vroeg een aantal schrijvers een min of meer op Calvino's aanpak geënt essay te schrijven.
Het resultaat van dat verzoek:
Huub Beurskens | : | Verstrooidheid |
Stefan Hertmans | : | Heid-heid Nicolaas |
Nicholas Matsier | : | Indachtigheid |
Charlotte Mutsaers | : | Steelsheid |
Cyrille Offermans | : | Enthousiasme |
Willem van Toorn | : | Mildheid |
J.F. Vogelaar | : | Duisterheid |
August Willemsen | : | Onontkoombaarheid |
Paul de Wispelaere | : | Ambivalentie |
Michaël Zeeman | : | Slordigheid |
Bovendien een essay van Calvino zelf, in vertaling, uit de boven genoemde bundel: Veelvoudigheid.
[Deel 52, voorplat]
[Deel 52, pagina 1]
Hoezo Europa
[Deel 52, pagina 2]
RAS
Tijdschrift in boekvorm
[Deel 52, pagina 3]
TER 52
Driemaandelijkse uitgave van De Bezige Bij, Amsterdam
[Deel 52, pagina 4]
Redactie: Cyrille Offermans, Nicolaas Matsier, Kees Nieuwenhuijzen (vormgeving), Willem van Toorn, Jacq Firmin Vogelaar.
Redactieraad: Hans Bakx, H.C. ten Berge, J. Bernlef, Pieter de Meijer, Hans Tentije.
Redactieadres: Raster, De Bezige Bij, Van Miereveldstraat 1, 1071 DW Amsterdam.
Ongevraagde bijdragen kunnen niet worden teruggestuurd.
Raster is alleen verkrijgbaar bij de boek- en tijdschriftenhandel, of per intekening bij de uitgeverij.
Vorige nummers blijven leverbaar en kunnen worden (na)besteld.
Niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder schriftelijke toestemming van de betrokken auteurs.
Copyright 1991 © De Bezige Bij, Amsterdam.
Druk Hooiberg, Epe.
Deze uitgave kwam tot stand mede dank zij subsidie van het Ministerie van wvc.
isbn 90 234 1371 7 cip
nugi 322
[Deel 52, pagina 5]
Inhoud
Raster 52/1990
Inleiding | 6 | |
Agneta Pleijel | Een wereld waarin onberekenbare en animale krachten op de loer liggen | 7 |
Peter Nádas | Passanten, passages | 20 |
Edoardo Sanguineti | Een Italiaans Europa | 27 |
Halfdan W. Freihow | Wat is ‘Noorwegen’? | 32 |
Almeida Faria | Ach Portugal! | 42 |
Hans Faverey | Gedichten in vertaling | 46 |
George Steiner | De toestand van Europa | 54 |
Lothar Baier | Europees autisme | 58 |
Peter Sloterdijk | Voorspelling in het Duits | 63 |
Danilo Kiš | Variaties op een Centraal-Europees thema | 73 |
Hans Faverey | Gedichten in vertaling | 89 |
Cyrille Offermans | Voor de deur van Lukács | 94 |
Jan Blokker | Schmieren om te leven | 115 |
Willem van Toorn | Welk Europa? | 119 |
Nicolaas Matsier en Willem van Toorn | De hond van Ritzen | 130 |
Hans Faverey | Gedichten in vertaling | 141 |
[Deel 52, pagina 150]
Raster 51
Het essay
Italo Calvino zette in Six Memo's for the Next Millennium aan de hand van zelfgemunte begrippen als ‘Lichtheid’, ‘Snelheid’ en ‘Zichtbaarheid’ uiteen welke eigenschappen hem onmisbaar leken in de literatuur van zijn voorkeur. Raster vroeg een aantal schrijvers een min of meer op Calvino's aanpak geënt essay te schrijven. Het resultaat van dat verzoek:
Huub Beurskens: Verstrooidheid |
Stefan Hertmans: Heid-heid |
Nicolaas Matsier: Indachtigheid |
Charlotte Mutsaers: Steelsheid |
Cyrille Offermans: Enthousiasme |
Willem van Toorn: Mildheid |
J.F. Vogelaar: Duisterheid |
August Willemsen: Onontkoombaarheid |
Paul de Wispelaere: Ambivalentie |
Michaël Zeeman: Slordigheid |
Bovendien een essay van Calvino zelf, in vertaling, uit de boven genoemde bundel: Veelvoudigheid.
[Deel 52, pagina 151]
Raster 53
Eten
Raster 53 is een themanummer, gewijd aan de betekenis van eten in de literatuur en de andere kunsten. Nico van Lieshout zal schrijven over Rimbaud en de honger, Nicolaas Matsier over anorexeuze schrijvers, Atte Jongstra over tuinbonen en J.F. Vogelaar wellicht over eten met de handen. Ook te verwachten: een ABC van eetlust bedervende zaken door Cyrille Offermans. En verder: Leo Geerts fecit; Willem van Toorn: Aan tafel; Manganelli: Lof van het eten; Duoduo: Eten buiten China. Ook is een aantal Nederlandse dichters uitgenodigd een gedicht over eten te schrijven.
[Deel 52, binnenkant achterplat]
Hoezo Europa
Op verzoek van Raster:
|
|
Vertaald voor Raster:
|
|
Door Raster:
|
|
Hommage:
|