| |
| |
| |
Willem Breuker
Oltre Tomba
Personen:
oltre tomba - Willem Breuker - sax 1 |
temet, onafscheidelijke partner van |
Oltre - Herman de Wit - sax 2 |
kalibbe, trombonevirtuoos - Willem van Manen - trombone |
bertha, verloofde en toekomstige vrouw |
van Kalibbe - Lyda Polak |
hitse beuk, de eeuwige concourswinnaar en |
machtige, dure, goed gesitueerde |
muzikant - Han Bennink - slagwerk |
oel, vaste begeleider van Hitse Beuk - Mischa Mengelberg - piano of orgel |
jonker leo, piano wonderkind en protégé |
van Hitse Beuk - Leo Cuypers - piano of orgel |
horno, eeuwige schildwacht op de |
kastelen van Bertha en Hitse Beuk - Jan Wolff - hoorn |
konraad, werknemer van Hitse Beuk en sleutelbewaarder - Maarten van Regteren Altena - contrabas |
bisschop - Peter Bennink - sax 3 |
Hoofdstuk i
Muziek 1: Ouverture: sax 1, sax 11, sax 21, hoorn, trombone, piano, orgel, bas, slagwerk.
Oltre Tomba, Temet en Kalibbe komen uit de kroeg en zijn op weg naar een muziek-concours. Door het slechte weer dat op komst is (donder en bliksemflitsen) en de enorme nadorst, besluiten zij hun tocht te wijzigen en een andere kroeg op te zoeken om er ook nog te kunnen schuilen.
| |
| |
Hebben jullie het ook zo heet?
Als een jong speenvarkentje aan het braadspit Kalibbe. Ik ben uitgedroogd. Van mijn tong kan je wel parket leggen.
We hebben 'm trouwens behoorlijk geraakt toenet.
Ik denk dat ik nog wel twee kopstoten nodig heb om weer een beetje bij m'n qui-vive te komen.
En nog eentje om af te koelen.
We moeten trouwens voortmaken, want er hangt een behoorlijk schip met zure appelen boven ons hoofd.
Laten we die kant van die boshut opgaan, zover is dat niet om. We kunnen er schuilen en er nog eentje nemen want 't valt er best te betalen. Het eerste rondje is voor mij.
Ja, prima, voor z'n roodkoperen, uitstekend, dik voor de bakker, enz.
Dan horen zij plotseling gegil
Hoor eens wat een prachtige stem, zo lyrisch en gevoelig.
Hoe kom je daar nou bij man, daar verkeert iemand in nood.
Kom mee, snel er op af, laten we onze plicht doen.
Kalibbe en Temet rennen naar het podium waar de boshut staat en gaan naar binnen. Op hetzelfde moment klimt iemand uit het raam van de boshut en probeert te ontsnappen. Dit alles
| |
| |
gepaard gaande met theatrale bliksemflitsen.
Oltre Tomba trekt zijn zwaard, achtervolgt de onbekende. Deze weet echter te ontkomen maar krijgt toch nog een oplawaaier met het zwaard. Dan komen Kalibbe en Temet naar buiten, vergezeld van Bertha.
Maar mijn lieve Bertha, hoe kom jij hier zo verzeild geraakt en wat is er gebeurd?
Jullie bleven zo lang weg en m'n verlangen je te zien was zo onstuitbaar, dat ik mij op weg begaf om jullie tegemoet te komen.
Ja, bij ons kwam er ook het een en ander tussen in die herberg met die lekkere t....
Kalibbe geeft Temet een por in z'n rug, om hem z'n mond te snoeren.
Toen ik hier school voor de regen kwam plotseling iemand binnen. Hij wilde mij aanranden en bestelen van mijn juwelen en sieraden.
Waarom gaf je je dan niet gewillig over?
Foei verloofde, ik mij gewillig overgeven aan een schurk? Nee Kalibbe, daarvoor stroomt er teveel muzikaal bloed door mijn aderen.
Jonkvrouwe Bertha, ik heb uw belager nog een aandenken met mijn zwaard gegeven op zijn krullebol, hahaha.
| |
| |
Laat ik een lied voor u zingen, zodat u van de schok kunt bekomen en fris als een hoertje/hoentje op het concours zult verschijnen.
Dank je Oltre, mijn taak als jury-voorzitster zal inderdaad niet eenvoudig zijn, maar nu ik mij weer in Kalibbe's gezelschap bevind, voel ik mij alweer een stuk beter en sterker.
Muziek 2: Oltre Tomba zingt een lied begeleid door Temet (ukelele en theekist-bas); een lied met veel ‘I need you, I love you, You are in my heart, I can't forget you, I'm a singer of love’ enz. Als het lied beëindigd is:
Dit lied bevat veel waarheid Oltre, laten we op pad gaan.
oltre tomba: (Ramses Shaffy imiterend; zelfde brallerige stem) Wij zullen doorgaan.
Muziek 3: sax 3, hoorn, piano, orgel, bas, slagwerk.
Hoofdstuk ii
Oltre Tomba zit ukelele te spelen, Horno reikt hem een ukelele lesboek aan. Oltre Tomba breekt onder het studeren en zingen de ukelele in stukken en gaat rustig door tot er alleen nog maar splinters over zijn.
Goeje dag ouwe pik, ouwe reus, hoe laat begint de match(concours)?
Ik hoop maar dat Hitse Beuk niet meedoet, want dan kan je het hele concours wel weer op je buik schrijven. Die goser wint alles.
| |
| |
Op dat moment verschijnen Hitse Beuk en zijn begeleider, Oel.
Als je over de duivel spreekt dan trap je op zijn staart.
Die patjepejer die ernaast loopt lijkt me ook niet veel soeps.
Zo'n potje, zo'n dekseltje.
Soort zoekt soort. Zo kreuk, zo deuk.
Muziek 4: Hitse Beuk en Oel spelen gedurende tien seconden.
Oltre en Temet sommen nog een aantal vergelijkingen op
De akoustiek is niet slecht.
Hitse Beuk verdwijnt via de zijuitgang en Temet gaat kennis maken met Oel.
Hé hallo, ik ben Temet, ben jij de nieuwe begeleider van Hitse Beuk? Hoe heet je?
Kijk Flip, lees het programma er maar op na en je zult mijn naam Oel diverse malen tegenkomen. Verder heb ik geen enkele boodschap aan jouw bemoeienissen, je zoekt het maar uit, je ziet maar.
Oel gaat af zonder verder nog iets te zeggen
Wat een kloteklapper (lacht). Die heeft zeker een beetje last van de warmte.
oltre tomba: Wat een boterlul. Niet lachen, denkt zeker dat ie indruk maakt met z'n beroemde baas. Heb jij trouwens niets bijzonders opge- | |
| |
merkt?
Nee, ik niet, wat wat wat wat wat (enz.) dan wel.
Het is hier zo heet als de pleuris en die knakker hield de hele tijd z'n hoed op z'n treiter(kanus) en die hoed is nog hersteld ook(gerepareerd).
Nou, wat zou dat man? Het is gewoon een armoedige viezerik, punt uit, basta, okay.
Temet doet met z'n mond een scheet na, klapt in z'n handen om de uitdrukking ‘punt uit’ met gebaren te illustreren.
Hij ziet trouwens zo bleek als de hel.
Volgens mij is die knakker degene die jonkvrouwe Bertha heeft aangerand. Ik zal hem vandaag nog wel pakken.
Daar is Kalibbe. Wie heeft hij nu bij zich?
Kalibbe komt aangewandeld met de bisschop, eveneens jurylid.
U zit toch al heel wat jaren in de jury, niet eerwaarde?
Ja, je zou bijna kunnen zeggen, het is een traditie geworden en je weet, wij houden daarvan en tevens moeten wij toch een bepaalde stempel drukken/uitoefenen op dergelijke concoursen. Met al die inspraak en demokratisering wordt het ware woord teveel in twijfel getrokken en allerlei laag allooi meent aanspraak te mogen maken op prijzen en diverse funkties, waardoor de waarde van het oude vakmanschap in gevaar dreigt te komen en als wij er niet voor waken, zal moeten wijken voor allerlei modieuze moderniteiten, welke de hechte basis waarop onze gemeenschap, rustend op het enige woord,
| |
| |
sinds mensenheugenis voortbouwt aan het uiteindelijke verlossende en eeuwige rijk waar wij de voorbereidingen voor treffen en ons ook terdege voor moeten inzetten met al onze krachten en kunnen, zodat wij niet beschaamd en met berouw eens voor hem zullen verschijnen.
Ja eerwaarde, maar met vertrouwen in de jury zullen alle kandidaten tenslotte weten waar hun plaats is.
Inderdaad. Wij huldigen dan ook nog steeds het ijzersterke standpunt met het eeuwige recht aan onze kant van de sterkste, als je wat kunt verdienen moet je het niet nalaten en waar je brood is, is je vaderland. Laat uw toekomstige huwelijk ook in dit teken staan, jonkvrouwe Bertha is het waard.
Eerwaarde, ik blijf altijd aan uw kant en de goede kant van het kruis staan.
Muziek 5: overgang Bisschop en Kalibbe naar concours. sax 2, piano, bas en slagwerk.
Tijdens een kort muziekje nemen de juryleden plaats achter de jurytafel. Oltre Tomba kondigt de kandidaten aan: Horno, Temet, Konraad en vertelt de reglementen.
Bertha zegt steeds ‘laisser aller’.
Muziek 6: Hitse Beuk plus Oel plus Horno.
Muziek 7: Hitse Beuk plus Oel plus Temet.
Muziek 8: Hitse Beuk plus Oel plus Konraad.
Hitse Beuk neemt het op tegen al deze kandidaten begeleid door Oel. De een na de ander verliest, mede doordat Hitse Beuk zich op plotselinge momenten bedient van een plastieken hamertje waarmee hij zijn konkurrent uitschakelt.
Na de derde kandidaat:
Wie durst het tegen mij op te nemen (loopt schreeuwend de zaal in): ik ben de onoverwinnelijke, jullie zijn nog te maf om les van mij te krijgen. Ik ben de onoverwinnelijke, jullie zijn
| |
| |
nog te maf om les van mij te krijgen.
Plotseling biedt zich iemand aan die gesluierd is. Door zijn witte lappenmasker zijn gaten aangebracht, waardoor hij kan kijken en waardoor hij zijn trombone kan steken.
Ik, de onbekende witte muzikant, daag u uit ter ere van jonkvrouwe Bertha.
Kom maar op. Ik lust je rauw!
Muziek 9: Hitse Beuk plus Oel plus Kalibbe
Door het bijzondere, lyrische spel van de onbekende, gaat de jury direkt plat. Zij is unaniem van mening dat de onbekende muzikant gewonnen heeft en vraagt hem zich bekend te maken.
Onbekende, u hebt ons overtuigd met uw buitengewoon virtuoos musiceren, maak u nu bekend, zodat wij nu aan u de hoofdprijs kunnen uitreiken.
Kalibbe licht nu zijn masker en allen roepen: oh, Kalibbe! Bertha staat verrukt op en geeft Kalibbe de hoofdprijs.
Oh lieveling, wat is dit een geweldig geschenk voor mij zo kort voor ons huwelijk. Ik zal verzekerd zijn van een goede en zekere toekomst. Je muzikale gave zal tot ver over onze grenzen een genot voor alle muziekliefhebbers zijn. (Bertha pakt de schuif van de trombone en maakt pijpachtige bewegingen.) Dank je, en speel nog iets.
Hitse Beuk gaat mokkend af
| |
| |
Hoofdstuk iii
Muziek 10: Koor: Konraad en Jonker Leo.
Sax 1, sax 2, hoorn en slagwerk, orgels
Een koor plus orkest en een orgel spelen de bruiloftsmars van Mendelssohn en de bruiloft kan beginnen. (Messiah van Händel er doorheen).
Kalibbe en Bertha in trouwkledij naar voren. Ze worden gezegend door de bisschop met een vaatwaskwast en wat onverstaanbare onzin latijnse teksten.
Muziek 11: overgang naar feestmuziek voor party.
De ringen worden aangedaan en direkt daarna begint het bruiloftsfeest. Diverse dranken staan op tafel en er wordt flink gezopen. Aanwezig zijn: Kalibbe, Bertha, Bisschop, Oltre Tomba, Temet, Hitse Beuk, Oel, Horno, Jonker Leo (de laatste in andere kledij als onbekende feestganger). Felicitaties gaan over en weer. Zij zingen allen tesamen: ‘Hoog in de bergen daar woont een Chinees, die maakt de kapotjes van rendierenvlees, en twee huizen verder woont een jodin, die smeerde haar trutje met slaolie in, en twee huizen verder daar woont sinterklaas, die smeerde 'm in met zwitserse kaas.’
Attentie, wat ik nu ga vertonen, daar zal een ieder van opkijken.
De bisschop zet een stoel op zijn voorhoofd en balanceert daarmee. Luid applaus. Daarna doet Horno de truc met het bord. Oltre Tomba haalt een goocheltruc te voorschijn (de truc met de balonnen en de duiven). Luid applaus. Dan staat de bisschop weer op.
Ik zou nu willen proosten op het gelukkige bruidspaar en de grote overwinnaar van ons concours. Hitse Beuk, jij toast toch zeker mee, mede ter ere van de jonkvrouwe. Ach, vergeet uw nederlaag. Het was een eerlijke strijd. Hulde aan wie hulde toe-
| |
| |
(die de hele tijd al zit te mokken):
Dat was het niet, het is doorgestoken kaart. Jullie hadden dat natuurlijk afgesproken of de boel is omgekocht. Chantage, korruptie!
Hoe, hoe. Kom nou, je kan niet tegen je verlies, er is eerlijk gestreden volgens de wetten.
Kalibbe is vals en laf, laat ie het nou maar eens opnemen (valt van dronkenschap of stonedheid om).
Hier wordt niet meer gestreden. Zien jullie dan niet dat hij dronken is. Hij is zo stoned als een kruk.
Ik ben helemaal niet dronken en jullie zijn Allemaal lafaards.
Ga naar je kamer Hitse Beuk en slaap je roes uit.
Ik blijf geen minuut langer onder één dak met die bedrieger en lafaard daar (wijst op Kalibbe). Ik ga naar huis, ajuus! (zwaait met z'n zwaard en gaat vloekend af).
Hé, nou gaat mij een licht branden. Die aanranding van gisteren is natuurlijk ook geen zuivere koffie. Vo!gens Oltre is het Oel, kijk maar, hij houdt nog steeds zijn hoed op z'n kanus.
Allen grijpen Oel en trekken hem naar de deur. De bisschop is verrukt over deze ontwikkeling en danst als een blijde meid in het rond. Dan verschijnt Hitse Beuk.
Oel, start de wagen of haal de paarden, weet ik veel. We ver-
| |
| |
trekken. Welke schoften durven het om mijn begeleider te belagen. Donderstraal op, laat hem los. Donderstraal op. Laat hem los.
(tot allen)
Laat ze gaan. Ze zijn de moeite niet waard. Ik wil verder geen gedonder meer op mijn bruiloft.
Horno kruipt op de torenmuur en blaast op zijn hoorn.
Muziek 12: Horno geeft signalen. Hitse Beuk komt er bij.
Hoofdstuk iv
Muziek 13: sax 1, sax 2, sax 3, trombone (echter vrij kort), piano, orgel en bas.
Kalibbe en Bertha komen uit de torenkamer en gaan vervolgens gelukkig op de waterput zitten.
Zeker de eerste keer hè. Nou jij kan er wat van hoor.
Horno blaast op zijn hoorn en komt vervolgens een telegram brengen.
(hij weet niet aan wie hij het moet geven)
D'r is net een telegram gebracht.
Dank je Horno, ga nu maar weer op je post.
Hè, wat vervelend. Wat kan dit nu weer zijn. (leest voor): Waarde kollega. IK zou u mijn oprechte spijt willen betuigen, voor
| |
| |
de wijze waarop ik mij misschien gisteren misdragen heb op uw bruiloft. Om jarenlang te winnen en dan opeens je eerste plaats te moeten afstaan aan een jonge met talent begenadigde muzikant, heeft mij waarschijnlijk te emotioneel geraakt. Om nu alle narigheden goed te maken zou ik u willen uitnodigen van mij een schnabbel te accepteren. als honorarium kan ik u een bedrag van 750 pegels in het vooruitzicht stellen. Hopende op uw medewerking, met kollegiale groet, Hitse Beuk.
(opspringend)
Fantastisch, dan kunnen we een nieuw bankstel kopen. Maar wat zie je bleek Bertha. Kom, wat is dat voor malligheid. Ben je niet enthousiast?
Muziek 14: Tijdens ondervolgende dialoog van Kalibbe en Bertha klagelijke cello-melodie.
Ik voel mij zo beangst dat er een ongeluk zal gebeuren. Ik heb zo'n vreselijke droom gehad.
Maar wat een onzin, dromen zijn bedrog en ik kan toch maar niet zo één, twee, drie, 750 pegels laten lopen. Wat heb je eigenlijk gedroomd?
Oh, je lag geboeid in een kerker, bleek, vermagerd, uitgehongerd, aan ketens in de muur geklonken en je riep ‘Bertha, Bertha, zie je dan niet dat ik anders moet sterven?’ (begint te huilen).
Kom Bertha, dromen zijn bedrog. Je hebt slecht geslapen. Kom, maak een wandeling door de frisse lucht. Trouwens, de bisschop heeft gezegd: ‘Als je wat kunt verdienen moet je dat niet nalaten en waar je brood is is je vaderland.’
Ja liefje, ik mag dit niet laten schieten en mijn carrière kan ze-
| |
| |
ker nu wel een paar stimulansen gebruiken. Kom, zwaai mij uit a.u.b.
Kalibbe neemt innig afscheid van Bertha, Bertha klimt op de toren en zwaait hem weemoedig uit.
Muziek 15: sax 1 en sax 2 (gaan later weg). sax 3, hoorn, trombone, piano, orgel, bas, slagwerk.
Hoofdstuk v
Door een handeling van Horno moet het duidelijk worden dat het een paar dagen later is geworden. Oltre Tomba en Temet lopen in de zaal, slepend met twee saxofoonkoffers, Temet altijd achterop komend.
Schiet op man, we moeten een beetje voort maken, anders vinden we nog de hond in de pot en kan ik weer brood vreten.
Hé, moet je kijken wie we daar hebben. Hoe heet ie ook weer?
Ha die Oel, goed dat ik je weer eens tref. Hoe gaat het met je? Je kijkt zo sip.
Nou, behoorlijk besodemieterd. Hij heeft me er zonder poen uitgelazerd.
Hitse Beuk natuurlijk. Volgens hem had ik het hele concours versteerd met mijn begeleidingen. Ik kreeg van alles de schuld en n.b. op staande voet ontslag.
Wat moet ik doen, waar vind ik zo gauw iets nieuws. Hij heeft zich trouwens goed gewroken met dat valse telegram op Kalibbe, zeg. De sufferd ligt nu geketend in de kerker op water en brood, kan niet meer studeren en zal zijn virtuositeit wel spoedig verliezen (hij begint te lachen).
| |
| |
Oltre Tomba en Temet proberen hun schrik te verbergen.
O ja Oel, dat moest ik nog zeggen. Ik moet je nog steeds mijn verontschuldigingen maken voor het feit dat ik je ten onrechte voor de aanrander van jonkvrouw Bertha hield. We hebben de schuldige gevonden en gestraft.
Hij is geradbraakt en daarna opgehangen, dus neem ons niet kwalijk.
Nee, volstrekt niet. Een vergissing is menselijk, hè.
Ja zeg, jij wil je zeker ook wel wreken op Hitse Beuk hè, en kunt zeker ook wel een paar pegels gebruiken hè?
Ja, je raadt het precies, de potentaat.
Ik bied je onze hele geldbuidel aan als je het voor mekaar kunt krijgen dat jonker Leo, het wonderkind, aan ons wordt uitgeleverd.
Oh, wat zal hij dan de tering in krijgen. Hij betaalt z'n hele opleiding en het is z'n grote hoop op de toekomst. Als ik het doe moet ik het nou doen, want Hitse Beuk is afwezig. Hij houdt een voordracht voor hardhorenden. Als het me lukt, kan ik dan ook met jullie mee naar het slot?
Oel smeert hem.
(tegen Temet)
Als wij jonker Leo hebben, dan zal Hitse Beuk zeker voorzichtiger omspringen met Kalibbe.
| |
| |
Dan verschijnt Oel met jonker Leo in zijn armen.
Ik wil naar mijn moeder, ik wil piano studeren. Ik wil niet buitenspelen met Oel. Ik wil etudiëren en evolueren.
Hier is ie, geef mij de poen. Gelijk oversteken. Ik ga met jullie mee.
Oltre Tomba neemt jonker Leo over. Ze vertrekken direkt en naderen weldra het slot waar Oltre Tomba Bertha roept om iets over Kalibbe te vertellen.
Kom even boven Oltre Tomba. Ik kan m'n jurk niet dichtkrijgen.
Oltre Tomba rent zeer snel naar boven en er ontstaat een hels kabaal. Dan komen ze beiden lachend de torenkamer uit.
Oh, mallerd, dat mag je niet meer doen hoor, hoe hoe (korte pauze). Oh, wat afschuwelijk, mijn lieve Kalibbe, ik heb hem nog zo gewaarschuwd, maar we hebben tenminste een troef in handen. Maar is het hem eigenlijk wel?
oltre tomba: Zeg jonker, speel eens een moppie zodat we zeker weten of je het wel of niet bent.
Ik wil studeren, ik ben nog niet rijp.
Spelen, en gauw een beetje, snotaap. Wat krijgen we nou, ‘niet rijp’.
Muziek 16: Solo van jonker Leo.
| |
| |
De jonker begint te spelen en allen vallen in katzwijm van z'n gevoelige spel en virtuositeit.
Oh, wat een zalig spel, wat een wonderkind. Kom eens bij tante op haar schoot. Wil je een snoepje van tante? Kom maar mee hoor.
Jonkvrouwe, is het toegestaan dat Oel hier zolang blijft?
Bertha verdwijnt met de jonker naar de torenkamer.
Muziek 17: sax 1, sax 2, sax 3, hoorn, trombone, orgel of piano, bas, slagwerk.
Hoofdstuk vi
Horno geeft een signaal en roept dat Hitse Beuk in aantocht is. Oltre Tomba klimt op de muur en roept.
D'r komt iemand aan. Het is Hitse Beuk.
(rent naar de post van Horno)
Wat kom je doen, oplichter!
Kalm hè, jij rooie baardaap met je blotebillengezicht.
Ik eis onmiddellijk uitlevering van jonker Leo. Hij moet deelnemen aan een talentenjacht over de grens en ik heb blauw gelegen om het inschrijfgeld bij elkaar te peuteren. Jonker Leo is verreweg de beste en ik reken op de hoofdprijs. Ook moet Oel, die smerige overloper en derde rangs bar-pianist, uitgeleverd worden. Dan krijgen jullie Kalibbe terug.
| |
| |
Op al dat lawaai zijn Temet, Oel en de jonker afgekomen. Oel en de jonker gaan meteen schaken, pokeren, knobbelen en er verdwijnt opvallend veel geld in de zak van de jonker.
De jonkvrouwe en ik onderhandelen niet met valsspelers, verliezers, uitbuiters (kinderarbeid), impressario's enz. en dan nog zeker niet bij een uitlevering van twee tegen één. Je denkt zeker dat we niet goed bij ons hoofd zijn.
Wij eisen onmiddellijke uitlevering van Kalibbe.
Als de kaarten zo liggen, dan zal je ervan lusten. Kalibbe zal bij mij net zo lang zware onderhoudswerkzaamheden moeten verrichten tot hij met zijn zuur verdiende loon het bedrag van de hoofdprijs van de jonker heeft afgelost.
Je gaat je gang maar. Je hoort nog wel van ons. En scheer je weg of je krijgt een emmer pek over je heen.
Muziek 18: overgang muziek tot later seizoen. sax 1, sax 2, sax 3, hoorn, trombone, orgel of piano, bas en slagwerk.
Scène-wisseling waaruit duidelijk blijkt dat we een aantal weken verder zijn. De jonkvrouwe komt met een bezorgd gezicht uit de torenkamer.
(zeer dramatisch)
Dit gaat niet langer zo, er ligt geen kruimel brood meer op de plank. Mijn lieve Kalibbe werkte tenminste nog regelmatig, maar jullie zitten de hele dag te lanterfanten en te zuipen. Bah, zelfs de talentvolle jonker studeert niet meer, maar heeft zich overgegeven aan drank, drugs en gokken. Met Oel zit hij de ganse dag aan hun spelletjes.
Verdomme, alweer verloren. Ik hou geen pegel meer over.
| |
| |
Tot overmaat van ramp wil hij nog overschakelen op een modieus instrument, de kniedevel. Hoe kom ik uit deze ellende, zo vlak na mijn huwelijk. Het had zo mooi kunnen zijn. Wie helpt mij.
Bertha verdwijnt in de torenkamer Oltre Tomba en Temet hebben terneergeslagen dit hele relaas aangehoord en kijken elkaar aan. Ze lopen heen en weer over het slotplein.
Zeg Temet, we moeten wat verzinnen. De jonkvrouwe heeft jammer genoeg niet helemaal ongelijk.
Ik hou er mee op. Al m'n pegels zijn er door, verdomme.
jonker leo: Ja, je hebt niet veel geluk ouwe. Kom, ik ga m'n kniedevel eens kopen.
De jonker gaat af. Oltre Tomba en Temet staan beiden te denken en Oel ziet dit, vooral als Oltre Tomba zegt: ik weet wat. Oel klimt razendsnel in de waterput. Oltre Tomba en Temet gaan op de waterput zitten.
IK weet wat, ik weet wat.
Wat wat wat wat wat, enz.
Laten we een orkest formeren met een buitengewoon boeiend repertoire. Als we goed zijn ingespeeld, dienen we ons aan bij Hitse Beuk - vermomd uiteraard - en als we eenmaal binnen zijn, hebben we misschien de kans te weten te komen waar Kalibbe zit en hem misschien te bevrijden.
| |
| |
Ik ben je man. Ik verveel me hier toch zo langzamerhand het leplazerus.
Ik zal het de jonkvrouwe eens voorleggen.
Oltre Tomba verdwijnt in de torenkamer waar veel gegil en plezier hoorbaar is. Oltre Tomba verschijnt weer, zin kleren fatsoenerend. Uit het raam roept Bertha.
Ga je gang en doe je best lieve jongen.
Let een beetje op Oel. Horno let jij ook een beetje op Oel. Ik vertrouw hem voor geen pegel.
Oltre Tomba vertrekt met Temet, Horno blaast op zijn hoorn en roept.
Oltre Tomba en Temet vertrekken.
Een hoornsignaal. Oel komt uit de put.
Ha, ha, ha, dat zal ze niet glad zitten. Dit is m'n laatste en enige kans.
Muziek 19: sax 3, hoorn, trombone, piano, orgel, bas, slagwerk.
Hoofdstuk vii
Horno blaast op zijn hoorn en kondigt stotterend aan.
Heer Hitse Beuk, een aantal musici staan voor de poort en dienen zich aan om een concert te mogen geven.
| |
| |
Laat ze binnenkomen, lang leve de muziek.
Oltre Tomba verschijnt, vermomd met zijn musici en allen hebben een instrument onder de arm.
Heb mijn groet, edele en machtige heer. Ontvang een hulde van uw nederige dienaar.
Vanwaar komt ge, zanger met uw gezelschap.
Van overal Heer, heel Europa heb ik bereisd. En we zijn in alle grote concertzalen opgetreden. Voor radio, tv, telefoon, bordeel.
Breng wijn voor de heren musici.
Horno brengt de wijn binnen.
Onze speciale wijze van muziek maken laat toe dat een ieder aan dit gebeuren kan deelnemen.
Ik zal allen roepen. Ik ben benieuwd. Mag ik dit slaghout?
Muziek 20: rennaissance-muziek (allen doen mee).
Aan het einde daverend applaus en geschenken.
Prachtig zanger. Kan ik nog iets voor uw gezelschap doen?
Heer, alleen een nederig nachtverblijf zou onze wens kunnen zijn.
Hitse Beuk gaat af.
| |
| |
Mag ik de heren musici nog een drankje aanbieden?
Hierna gaat iedereen zo'n beetje naar bed. Oltre Tomba, Temet en Konraad blijven over.
Muziekantje, totaal bankroet
ging eens spelen zonder hoed.
Zijn weg was zonder enig levensdoel,
Daarom speelt hij nu bij de Instant Composers Pool.
Die vogel met die bos sleutels moeten we in de gaten houden.
Ik zal hem een slaappil in z'n wijn doen. Zeg wachter, de architectuur van dit kasteel vertoont een buitengewoon boeiende architectuur (doet pil in glas wijn).
Dat is al jaren zo (drinkt veel en is half bezopen).
Kom, het wordt tijd dat we eens een uiltje gaan knappen.
Wachter, kunt u ons de slaapvertrekken wijzen?
Iedereen is nu van het toneel verdwenen. Oltre Tomba en Temet en Konraad blijven als laatsten over. Konraad is niet meer te vervoeren.
Nog een glaasje wijn, de laatste, dan slaap ik nog veel beter.
Oltre Tomba en Temet geven Konraad een tik, doen een prop in zijn mond en binden hem vast en pakken daarna zijn sleutels.
Ssst, niemand mag ons horen. Heb jij de zaklantarens?
Oltre Tomba en Temet gaan de zaal in. Ze schijnen met de zaklantarens in het publiek en vinden in de hoek van de zaal Ka-
| |
| |
libbe, vermagerd achter een hek.
Jezus, het lijkt wel een lopend lijk.
Ja, ik ben het. Maar wie zijt gij?
Ik ben het, Oltre Tomba, en Temet doet ook mee.
Ga weg, bedrieg mij niet. Vlei mij niet met ijdele hoop.
Oltre Tombe zet zijn pruik af.
Zijt gij het Oltre Tomba. Hoe is het met Bertha?
Voortmaken. We hebben geen minuut te verliezen.
Laten we ons in veiligheid brengen.
Zij lopen gedrieën de zaal in en komen bij de wachter. Deze wil, zoals gewoonlijk, op zijn hoorn blazen.
(schreeuwend)
Maak geen kabaal man, iedereen slaapt. Wij zijn de musici en vertrekken.
Maar daar weet ik helemaal niets van. Ik moet...
(hem in de rede vallend)
Heer Hitse Beuk gelast u ons door te laten.
(kwaad en verongelijkt)
Ik word ook nooit ergens in gekend.
| |
| |
Oltre Tomba, Temet en Kalibbe vertrekken snel en begeven zich door het bos naar huis.
Muziek 21: sax 3, hoorn, piano, orgel, slagwerk.
Hoofdstuk viii
Horno blaast op zin hoorn (tweemaal). Hitse Beuk verschijnt in nachtkledij.
Heer, Oel staat voor de poort en wenst u te spreken.
Ik ben het, Oel, uw nederige dienaar en begeleider. Ik ben destijds gedwongen om de jonker te ontvoeren. Ik heb vreselijke spijt, maar nu kan ik u helpen.
Ze zijn van plan hier binnen te dringen en Kalibbe te bevrijden.
Wel donders, kom binnen Oel. Dank je, je kan weer in dienst komen. (tot Horno roepend): Maak eens licht.
Als het licht aangaat, ontdekt Hitse Beuk de vastgebonden Konraad. Zij maken hem los en Konraad vertelt over zijn toeren wat er is gebeurd.
Oh Heer, ik kan er niets aan doen. Ze hebben me overvallen en gebonden. Mijn sleutels zijn ook verdwenen, zo maar gejat - die rooie baard en die kleine.
We zijn in de val gelopen Oel. Kom mee, als we door het moeras trekken dan kunnen we ze voor komen en de pas afsnijden en de weg versperren. Dan wil ik nog wel eens zien wie de sterkste is.
| |
| |
Allen gaan gezamenlijk op weg.
Muziek 22: sax 1, sax 2, sax 3, hoorn, trombone, piano, bas.
Hoofdstuk ix
Herhaling van scène 1. Oltre Tomba, Temet en Kalibbe naderen luidkeels zich op de borst kloppend. Hoe goed ze het wel niet versierd hebben.
Een ouderwetse kopstoot. Man, ik was bijna vergeten hoe die smaakt. En hetzelfde personeel ook nog. Dat blondje, daar kan ik maar geen genoeg van krijgen.
Maar het biljarten met de korte keu ben je toch wel aardig verleerd. Maar ja, je had het ook te druk al die ouwe kennissen weer eens te verwelkomen.
Zullen we nog een ommetje maken, langs die boshut, om een afzakkertje te halen.
Wat zal Hitse Beuk op zijn neus kijken als ie ontdekt wat hem overkomen is. Hij zal ons willen verscheuren.
Hitse Beuk en Oel wachten reeds in de boshut op het drietal.
Dat wil ie zeker. Jullie dachten, zo'n ontvoering lukt wel even hè? Goed, we zullen het hier beslechten. Oel, te wapen!
Hitse Beuk en Oel trekken hun zwaarden. Kalibbe en Oltre Tomba trekken ook hun zwaarden
| |
| |
In het gevecht wordt truc 37 toegepast, n.l. in het twee aan twee gevecht met zwaarden, gaat Temet op handen en knieën achter Hitse Beuk en Oel liggen, zodat ze achterover struikelen. Hitse Beuk en Oel worden overwonnen en beiden geven zich over.
Geef je over of je leeft geen minuut meer!
Heb genade (enige malen).
Ik geef me over. Je hebt gewonnen.
Muziek 23: sax 3, hoorn, piano, bas.
Hoofdstuk x
Huldiging Oltre Tomba in de stijl van 40 jaar bij werknemer/werkgever. Allen verschijnen op het toneel.
Beste Oltre, het is mij een grote eer om deze dag te mogen meemaken in gezelschap van mijn vrouw Bertha en in een goede gezondheid. Een dag die niet al te vaak voorkomt. Laat ik zelfs zeggen - zelden. Maar toch ook zelden wordt op een dergelijke kordate wijze gedacht. De list, door jou bedacht, en door het feit dat je je eigen leven op het spel zette om mij te redden, hebben een grote en diepe bewondering bij mij en mijn vrouw achtergelaten. Maar ook Temet mogen we niet vergeten. Samen hebben jullie iets prachtigs gebouwd. Hoewel de voldoening van jullie werk waarschijnlijk jullie grootste beloning is, heb ik toch de behoefte, mede namens mijn vrouw, jullie een geschenk aan te bieden. Zie het als een geschenk van vrienden tot vrienden, uit genegenheid en dankbaarheid. Ik heb gezegd.
| |
| |
Oltre krijgt een nieuwe ukelele. Oltre Tomba wil bedanken maar wordt in de rede gevallen door de bisschop.
Hoewel hij alles in handen heeft en de eeuwige rechter en herder zal waken over zijn uitgebreide kudde, zal deze kloeke daad zeker aan hem toegeschreven moeten worden. Dat hij jou in de gelegenheid stelde deze zware opdracht op je te nemen en te voltooien moet je als een uitverkoren eer beschouwen. Weinigen zijn zo bedeeld met het geluk om anderen uit benarde situaties te redden. Velen echter begonnen de moeilijke weg, maar verloren het spoor uit het oog en keerden hem de rug toe, wat hem zeer verdriet heeft.
Hitse Beuk en Oel komen op.
Maar kijk, hoewel berouw altijd na de zonde komt, moeten wij een ieder die nog tijdig tot inkeer komt de kans bieden een ware broeder van ons te worden. Zo kunnen wij tenslotte blijven waken op het enige woord en sinds mensenheugenis voortbouwt en het uiteindelijke verlossende eeuwige rijk. Waar wij de voorbereidingen voor treffen en ons ook terdege voor moeten inzetten. Met al onze krachten en kunnen, zodat wij niet beschaamd en met berouw voor hem zullen moeten verschijnen.
Oltre, dit boek is voor jou.
De bisschop overhandigt een zakbijbel en Bertha komt naar voren en geeft Oltre een zoen.
Dít is het mooiste geschenk wat ik had kunnen denken.
Allen klappen en Oltre Tomha buigt.
Laten wij gezamenlijk een lied brengen.
Muziek 24: allen eindigen met een daverende slot-tune.
| |
| |
Oltre Tomba
| |
| |
Oltre Tomba
| |
| |
| |
| |
Oltre Tomba
| |
| |
|
|