| |
| |
| |
inhoudsoverzicht 1967 t/m 1972
Raster
r |
= redaktioneel |
p |
= poëzie |
pr |
= proza |
e |
= essay |
e/m |
= essay over muziek |
e/f |
= essay over film |
t |
= toneel |
v |
= (vraag) gesprek |
Athenaeum - Polak & Van Gennep
Amsterdam
| |
| |
adorno, Theodor W. |
|
|
|
De kunst en de kunsten (vertaald door Simeon ten Holt) |
e |
iii/3 |
363-83 |
Muzieksociologie (vertaald en ingeleid door J.F. Vogelaar) |
e |
iv/4 |
456-68 |
|
amichai, Jehuda |
|
|
|
Made in Holland (met Breytenbach, Popa en Sanguineti) |
p |
v/4 |
563-69 |
|
anbeek, Ton |
|
|
|
Nieuwe ontwikkelingen in de verhaaltheorie |
e |
vi/3 |
313-30 |
|
armando |
|
|
|
Herinneringen |
p |
v/1 |
88-96 |
Herinneringen |
p |
v/4 |
569-74 |
|
artmann, H.C. |
|
|
|
Fische: Katwijk an See |
p |
iii/4 |
567 |
|
bandeira, Manuel |
|
|
|
Zie onder willemsen, August |
p |
vi/3 |
357-82 |
|
balestrini, Nanni |
|
|
|
Het instinct tot zelfbehoud |
p |
v/1 |
62-64 |
|
bari, Karoly |
|
|
|
Zie onder varga, A. Kibédí |
p |
vi/3 |
382-96 |
|
benjamin, Walter |
|
|
|
Linkse melancholie (ingeleid door J.F. Vogelaar) |
e |
iii/2 |
211-16 |
|
berg, Arie van den |
|
|
|
Zes fasen van zondvloed |
p |
iii/2 |
241-47 |
Quatre-mains (241), Noach (242), Prognostica (243), Eucharistie (244), Gemeenschap (245), Watersnood (246) |
|
|
|
Frankendael |
p |
iv/3 |
305-09 |
Schoppenaas |
p |
vi/1 |
65-68 |
|
berge, H.C. ten |
|
|
|
Wat wil Raster? |
r |
i/1 |
1 |
De ingezonden mededeling en nog wat |
e |
i/1 |
2-11 |
Het meisje met de korte vlechten |
pr |
ii/1 |
1-25 |
Poëzie en muziek |
e |
ii/2 |
233-56 |
Vestdijk 70 |
r |
ii/3 |
261-63 |
Work in progress (i) |
p |
ii/4 |
463-76 |
Vuurland voorbij (463), Hutpoint (464), Inzicht (466), 3 maten rust (468), Het werk hervat. de dubbele schipbreuk (469), Katabatic winds (470), Een man van Sitka (472), Beschadigd uitzicht (474) |
|
|
|
Raster 69 |
r |
iii/1 |
2-5 |
Naschrift tot J. van der Veen, Poëzie en muziek (iii/1, 84-95) |
e |
iii/1 |
95-97 |
Winter te Praag |
pr |
iii/1 |
108-19 |
| |
| |
Work in progress 2/Matglas |
pr |
iii/3 |
316-54 |
Hedendaagse poëzie in internationaal perspektief |
e |
iii/4 |
428-31 |
Schrijven als kontinu proces (over K. White en N. Tarn) |
e |
iv/3 |
246-57 |
Hommage aan de Nahuas |
p |
iv/3 |
309-38 |
(10 sakrale hymnen uit Centraal-Mexico, vertaald bewerkt, met ruwe aanwijzingen doorschoten) |
|
|
|
Vooraf 1971 |
R |
v/1 |
2 |
Maker & model |
p |
v/1 |
77-83 |
‘Het gedicht een zo leeg’ (77), ‘Ook leg ik het af (78), ‘De blinde Transmontanus balanceert’ (80), ‘Als op een onverdedigde gors’ (82) |
|
|
|
Alcheringa |
e |
v/1 |
134-38 |
Verantwoording Hermansnummer |
r |
v/2 |
146-48 |
Vissers en jagers van vóór de Vervuiling |
e/pr |
v/3 |
381-406 |
Kousbroek graaft een kuil |
r |
v/3 |
437-41 |
Levenstekens en doodssinjalen (over F.C. Terborgh) |
e |
v/4 |
486-501 |
De witte sjamaan |
p |
vi/1 |
18-25 |
Redaktioneel 1972 |
r |
vi/2 |
128 |
Liederen en teksten uit Lapland (ingeleid) |
E |
vi/2 |
166-68 |
Een opgewekt afscheid. |
R |
vi/4 |
403-05 |
Over de buitenlandse poëzie van dit nummer |
r |
vi/4 |
405-07 |
Twee teksten van het grasvolk en twee arktiese gezangen |
p |
vi/4 |
471-79 |
|
betlem, D. |
|
|
|
Van Jean Paul tot Van der Waals (over W.F. Hermans) |
e |
i/1 |
71-94 |
Een korte geschiedenis van de taalwetenschap |
e |
iii/2 |
126-53 |
Kijkjes in een sadistische mikro-kosmos (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
260-80 |
|
bloem, Rein |
|
|
|
Een geschiedenis van film en poëzie |
e/f |
i/1 |
106-21 |
Robert Bresson |
e/f |
i/2 |
230-41 |
Roll away the reel world |
e/f |
i/3 |
350-56 |
De bomen en het bos (fragmenten) |
p |
ii/1 |
55-65 |
In het teken van Bunuel |
e/f |
ii/1 |
110-18 |
De dood aan het werk |
e/f |
ii/2 |
227-33 |
Literairhistorische verkenningen |
p |
ii/4 |
481-89 |
‘Charles Baudelaire’ (481), Invitation au voyage (482), Tout devient suspens (483), Tekst en uitleg (484), Brief encounters (485-88), Kroniek (488) |
|
|
|
Het scenario van Madonna met de valken (over S. Vestdijk) |
e |
ii/3 |
329-44 |
Roman Polanski: de waarden der waarden |
e/f |
iii/1 |
97-108 |
Filmtaal |
e/f |
iii/2 |
183-97 |
Drie jagersliederen |
p |
iv/1 |
5-8 |
Hitchcock: varianten en konstanten |
e/f |
iv/1 |
90-103 |
Vermoorde onschuld |
e/f |
iv/2 |
226-41 |
Herman Gorter: een momentopname |
e |
iv/4 |
435-41 |
Godard sinds Godard 1 |
e/f |
v/1 |
104-10 |
Een landingspoging (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
225-32 |
Jean-Luc Godard 2 |
e/f |
v/4 |
584-89 |
Schuld zonder boete: Claude Chabrol |
e/f |
vi/2 |
251-59 |
| |
| |
Tussen de wegen (van de twaalfde eeuw) |
p |
vi/4 |
449-66 |
|
blok, Cor |
|
|
|
Schrijven over beeldende kunst: taal versus beeld |
e |
vi/3 |
276-88 |
|
boehmer, Konrad |
|
|
|
Revolutie in de muziek of muziek van de revolutie? |
e/m |
ii/4 |
539-61 |
|
bois, Rob du |
|
|
|
Zevenentwintig informaties over de vorm |
e/m |
ii/1 |
95-110 |
|
boxsel, Pim van |
|
|
|
Tekeningen in: |
|
v/1 |
96-99 |
|
breytenbach, Breyten |
|
|
|
Die Swart stad & andere gedichten |
p |
iii/2 |
216-23 |
Nagvy (216), Laat-slaap-lied (217), Knotgedagtes (218), Fado: kruisiging (219), Die swart stad (220), Aandmense (221), Swart dood 1348 (222) |
|
|
|
Land-verder-as-alle-lande |
p |
iii/3 |
302-10 |
Kennis van die heilige galg-aas (302), Tronkvoël (304), Toeareg (305), Witberg (306), Tiberius se grot digby Sperlonga in Latium (307), Please don 't feed the animals (308) |
|
|
|
Gedichten |
p |
v/1 |
66-77 |
Wintervers (66), Beskrywing (67), Klein matinale raga (69), Mysticism is an infirmity of the mind (71), Die heiden in die heining (73), Drang nach Tod, en my tong is slang (76) |
|
|
|
Gedichten |
p |
v/3 |
349-356 |
Dar es-Salaam: Hawe van vrede (349), Vlam (351), Eendeweer (353), Laaste verdieping (355) |
|
|
|
Made in Holland |
p |
v/4 |
563-69 |
Gedichten |
p |
vi/2 |
150-58 |
Beendig (150), Dis goed so (152), Areas of intensity and the skin of empty (153), Maan, naam (155), Ek is geen reisagent (156), Ook een van laastes (157) |
|
|
|
Die vlam aan die mond (en ander proza) |
pr |
vi/4 |
468-71 |
Tekeningen in: |
|
vi/4 |
466-67 |
|
brink, André P. |
|
|
|
Breyten Breytenbach: sestiger malgré lui |
e |
vi/2 |
142-50 |
Kennis van die Aand |
pr |
vi/4 |
500-06 |
|
brotherton, Alex |
|
|
|
Vestdijk vanuit vertaaloogpunt |
e |
ii/3 |
387-93 |
|
bruynél, Ton |
|
|
|
Elektronische muziek |
e/m |
i/3 |
340-46 |
‘Mobile’ voor twee elektronische klanksporen (4') |
e/m |
i/3 |
346-48 |
‘arc’ voor orgel en vier elektronische klanksporen (12') |
e/m |
i/3 |
348-50 |
| |
| |
butor, Michel |
|
|
|
Zie onder grivel, Charles |
|
|
|
|
cabral de melo neto, João |
|
|
|
Zie onder willemsen, August |
p |
vi/3 |
357-82 |
|
calvino, Italo |
|
|
|
Aantekeningen over het vertellen als combinatieproces (vertaald en ingeleid door P.W.M. de Meijer) |
e |
iv/1 |
17-27 |
|
clavin, Hans |
|
|
|
Gedichten |
|
|
|
Time (277), I.m. Marilyn Monroe (278) |
p |
iv/3 |
277-80 |
|
csoori, Sándor |
|
|
|
Zie onder varga, A. Kibédi |
p |
vi/3 |
382-96 |
|
daalder, R. |
|
|
|
De kolonie (een scenario) |
pr |
ii/4 |
533-39 |
|
deelder, Jules |
|
|
|
Sturm und Drang |
p |
vi/4 |
557-64 |
|
diamand, Frank |
|
|
|
Gedichten |
|
|
|
Communicatiestoring (440), Interference (441) |
p |
i/4 |
440-42 |
|
dister, Jules |
|
|
|
De dochter van Malfi |
pr |
ii/2 |
193-201 |
Een duister verleden |
pr |
ii/4 |
489-502 |
|
drummond de andrade, Carlos |
|
|
|
Zie onder willemsen, August |
p |
vi/3 |
357-82 |
|
dijk, T.A. van |
|
|
|
tel quel en het Telquelisme |
e |
ii/2 |
143-57 |
Taaltheorie en literatuurtheorie |
e |
iii/2 |
162-83 |
Semiotiek en literatuur |
e |
iv/2 |
200-26 |
Een tekst over teksten |
e |
v/4 |
542-63 |
|
eberhardt, Konrad |
|
|
|
Van Wajda tot Skolimowski |
e/f |
i/4 |
482-95 |
elburg, Jan G. |
|
|
|
Steunpunten van een gedicht in aanbouw |
p |
ii/1 |
30-40 |
Verschil in hoogte |
p |
iii/1 |
39-46 |
Waterval van Coo |
p |
vi/1 |
60-62 |
De bekende 3 aapjes |
p |
vi/1 |
62-65 |
|
faverey, Hans |
|
|
|
14 gedichten |
p |
i/2 |
121-35 |
3 vierluiken |
p |
i/3 |
260-70 |
Totdat./Halt |
p |
ii/2 |
186-93 |
Leuk licht wordt het |
p |
iii/1 |
58-62 |
Reeks voor het dunne meisje 1 |
p |
iv/1 |
8-17 |
Kaap Lava |
p |
iv/2 |
164-68 |
| |
| |
Man & dolphin/mens & dolfijn |
p |
iv/4 |
419-24 |
Rivierlandschap met bloedingstijd |
p |
vi/4 |
429-34 |
|
faye, Jean Pierre |
|
|
|
Zie onder grivel, Charles |
|
|
|
|
fens, Kees |
|
|
|
‘Het veer’ van M. Nijhoff |
e |
i/3 |
306-25 |
De onoverwinnelijke gasfitter (1) (over G. Achterberg) |
e |
ii/2 |
157-71 |
Enkele aspecten van Het glinsterend pantser (over S. Vestdijk) |
e |
ii/3 |
344-55 |
De onoverwinnelijke gasfitter (2) |
e |
iii/2 |
197-209 |
Verboden in te halen. Wegversmalling (toekomstperspectieven van de Ned. Letterkunde) |
e |
vi/3 |
264-76 |
|
fokkema, Redbad |
|
|
|
Overtocht (444), De heilige stad (445), Een bedevaartslied (446), ‘Wie naar Aran gaat...’ (447), ‘Tussen turven zittend...’ (448), ‘Vissers met wie ik in de glazen staar...’ (449), ‘Het zou wat mooi zijn...’ (450) |
p |
iv/4 |
444-452 |
Gedichten |
p |
v/1 |
83-88 |
Elke dag is de eerste (83), Bij fluitspel (84), Bij snarenspel (85), Een lied voor de Pinkster (86), Bij het gedenkoffer (87) |
|
|
|
Gedichten |
p |
vi/2 |
218-21 |
Een danklied (218), In die dagen (219), De oude druk (220) |
|
|
|
|
fontijn, J.H.A. |
|
|
|
Zuster en superego (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
280-97 |
|
gils, Gust |
|
|
|
Gedichten en paraproza's |
p/pr |
ii/4 |
447-463 |
Een beroemd personage (447), Kleine leegte gevolgd door metalen moment (448), electronic intrusion nr 1 (449), De betere dingen des levens (450), Woestegroef (451), Exit vox populi (452), Epigram (453), gedeeltelijk portret van dichteres (454), Oude koperen toneelkijker (455), De befaamde strip Aristide Totlertehr (456), De achterwaartse automoblist (457), Hubertus (459), Een hoofd voor de mens (460), Halving a double vision (462) |
|
|
|
Gedichten |
p |
iv/2 |
191-198 |
Wittepsichopaat (191), Roze psichopaat (193), Voor Edwin en William (195), Glazen psichopaat (197) |
|
|
|
|
giuliani, Alfredo |
|
|
|
Het is later |
p |
v/1 |
56-58 |
|
goldscheider, Frantisek |
|
|
|
De Tsjechoslowaakse film van de zestiger jaren |
e/f |
iii/2 |
264-79 |
|
gomringer, Eugen |
|
|
|
Gedicht (o bo blow) |
p |
iii/4 |
566 |
| |
| |
grivel, Charles |
|
|
|
Het eigenlijke revolutionaire in (Franse) literaturen 1970 of bijna |
e |
iii/4 |
486-530 |
(vertaald door P.Th. van Reenen) |
|
|
|
(met bijdragen van Michel Butor, Jean Pierre Faye, Marcelin Pleynet, Denis Roche, Maurice Roche, Philippe Sollers) |
|
|
|
|
haasse, Hella S. |
|
|
|
Geheimen van het hooggebergte (over S. Vestdijk) |
e |
ii/3 |
266-92 |
Doodijs en hemelsteen (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
177-207 |
|
hamelink, Jacques |
|
|
|
De zomer van Panagiotis Athanassiou |
pr |
i/1 |
11-49 |
Gedichten |
p |
i/3 |
285-91 |
Lediggang (285), Ruggegraat (286), Asteroïde (287), Grijsaard (288), Terapie (289), Wonderbaarlijke oefening (290) |
|
|
|
Oudere gronden |
p |
ii/4 |
502-ii |
Gedichten |
p |
iii/2 |
223-27 |
Vruchtachtig woonden (223), Geroddeld aan het oor van Majakowski (225), IJk (226) |
|
|
|
Gedichten |
p |
vi/3 |
300-06 |
Of dacht U dat hij mooi was? (300), Ab urbe condita (301), Het visioen biedt geen uitkomst meer (303), Een ieder zal gezien worden (304), Het uur van het vervagen (305) |
|
|
|
|
hawinkels, P.H.H. |
|
|
|
Het uiterlijk van de Rolling Stones |
p |
i/4 |
445-64 |
Tweemaal Bruegel |
p |
ii/4 |
513-19 |
Bruegel xvi (513), Bruegel xvii (516) |
|
|
|
|
heringa, Peter & Wilma Schuhmacher |
|
|
|
Er stond niet wat er staat |
e |
i/3 |
356-74 |
|
hermans, Willem Frederik |
|
|
|
Kan de tijd tekens geven? |
e |
ii/2 |
121-43 |
Fragment uit Gitaarvissen en Banjoklokken |
pr |
iii/3 |
296-302 |
Een engelbewaarder (fragment) |
pr |
v/2 |
148-69 |
Bibliografie, samengesteld door medewerkers van het Letterkundig Museum te Den Haag |
|
v/2 |
317-41 |
Het evangelie van O. Dapper Dapper |
pr |
vi/4 |
412-29 |
|
herzberg, Judith |
|
|
|
Gedichten |
p |
ii/4 |
445-47 |
Voertuigen (445), Spreeuwen (446) |
|
|
|
|
holst, A. Roland |
|
|
|
Gedichten |
p |
i/4 |
442-45 |
Lucifer gewroken (442), Een gefaalde (443), Niet van deze wereld (444) |
|
|
|
Gedichten |
p |
ii/4 |
511-13 |
Het kind en de dieren (511), Doorbraak (512) |
|
|
|
Gedichten |
p |
v/3 |
376-381 |
Reddeloos (376), Ontkomen (377), De onvergetelijke (378), Verval (379), Ten einde |
|
|
|
| |
| |
raad (380) |
|
|
|
Gedichten |
p |
vi/4 |
535-37 |
De verlossing (535), De zegepraal (536) |
|
|
|
|
holt, Simeon ten |
|
|
|
Traditie in de aktualiteit |
e/m |
i/1 |
94-106 |
a/.ta-lon |
e/m |
i/2 |
198-230 |
Onteigening of een utopiese bespiegeling over kreativiteit |
e/m |
vi/4 |
587-98 |
|
homan, Theo (vert.) |
|
|
|
Liederen en teksten uit Lapland |
p |
vi/2 |
166-83 |
(ingeleid door H.C. ten Berge) |
|
|
|
|
huyskens, Wim |
|
|
|
Fragmenten |
pr |
v/1 |
99-104 |
|
insingel, Mark |
|
|
|
Gedichten |
p |
v/3 |
371-374 |
Met geheven hoofd (371), Zolang zal niets veranderen |
|
|
|
|
janssens, G.A.M. |
|
|
|
Vernieuwing in de Noordamerikaanse poëzie |
e |
iii/4 |
431-51 |
(met bijdragen van Adrienne Rich, Galway Kinnell, Lisel Mueller, James Dickey, Mark Strand, May Swenson) |
|
|
|
|
joyce & co |
|
|
|
De tijd, de namen en de dingen 1 |
pr |
v/4 |
574-84 |
De tijd, de namen en de dingen 2 |
pr |
vi/1 |
82-101 |
Narratio |
pr |
vi/4 |
543-57 |
|
kisch, Isaak |
|
|
|
Het advocaten-briefje in het konflikt Douwes |
|
|
|
Dekker-Van Lennep |
e |
iv/1 |
38-60 |
|
kolár, Jíri |
|
|
|
Brancusi |
p |
iii/4 |
565 |
|
kooij, J.G. |
|
|
|
De retoriek van het geweld |
e |
i/2 |
178-94 |
Vestdijk in kaart |
e |
ii/1 |
86-89 |
De Amsterdamse Anton Wachter romans (over S. Vestdijk) |
e |
ii/3 |
375-87 |
|
kortlandt, Frits |
|
|
|
Exacte methoden in de linguïstiek |
e |
iii/2 |
153-62 |
|
kouwenaar, Gerrit |
|
|
|
Zes rose gedichten |
p |
i/1 |
49-55 |
Nu (49), Wintervermaak (50), Luistervink (51), Bijgenaamd (52), Woman in shanty-town (53), Liggend naakt (54) |
|
|
|
Gedichten |
p |
i/3 |
249-55 |
Iets heels gewoons (249), Privé (251), Winter (252), Een wintermuziek (254) |
|
|
|
| |
| |
Gedichten |
p |
ii/1 |
25-30 |
2 Spreuken van Kok (25), Vragen (26), Over de vorm (27), Stofje in een tot nog toe gesmeerd lopend uurwerk (28), Toeristisch (29) |
|
|
|
Gedichten |
p |
iii/1 |
28-39 |
Heden (28), Waarvan men niet kan spreken (29), Morgen weer een dag (30), Men verheft zich (33), Algebra voor beginners (34), Verzadigd (36), Circuit (38) |
|
|
|
4 data |
p |
iv/2 |
168-73 |
Gedichten |
p |
iv/4 |
441-444 |
Zwijgend in alle talen (441), Heldere middag (442), Regressie (443) |
|
|
|
Momentopname van een dood punt |
p |
v/3 |
342-49 |
Landschappen en andere gebeurtenissen |
p |
vi/4 |
407-12 |
|
krolow, Karl |
|
|
|
Duitse lyriek na 1945 (vert. Jacques Hamelink) |
e |
iii/4 |
544-68 |
|
kuiper, P.C. |
|
|
|
Psychoanalytische biografie der creatieve persoonlijkheid |
e |
i/4 |
379-408 |
Bij de dood van Adorno |
e |
iii/3 |
354-63 |
|
laxness, Halldór |
|
|
|
De nederlaag van de Italiaanse luchtmacht in Reykjavik 1933 |
|
|
|
(uit het IJslands vertaald door Theo Homan) |
pr |
vi/2 |
158-66 |
|
lehning, Arthur |
|
|
|
Ni Dieu ni Maître |
e |
v/1 |
3-11 |
|
manzaburo |
|
|
|
Genji in Suma (vertaling H.C. ten Berge) |
t |
i/2 |
161-66 |
|
marissing, Lidy van |
|
|
|
Gedichten |
p |
iii/1 |
51-58 |
Blinde vlekken |
p |
iii/2 |
250-55 |
Literatuur in diskussie |
v |
iv/2 |
110-36 |
Fragmentatie |
pr |
iv/3 |
290-305 |
Ooggetuige |
pr |
v/3 |
356-7 |
Werk in uitvoering |
pr |
vi/1 |
43-52 |
Een nulmeting/Een tijdmeting/Een krachtmeting |
pr |
vi/4 |
484-95 |
|
mee, Rob du |
|
|
|
Vestdijk en de film |
e/f |
ii/3 |
397-405 |
|
mensinga, Jan |
|
|
|
Houtsneden in: |
|
vi/4 |
475 en 479 |
|
meijer, Pieter de |
|
|
|
Vernieuwing in de Italiaanse poëzie: de |
|
|
|
‘Novissimi’ |
e |
v/1 |
37-52 |
Books abroad (bespreking) |
e |
v/3 |
434-37 |
Poetics (bespreking) |
e |
vi/1 |
101-06 |
In gesprek met Edoardo Sanguineti |
v |
vi/2 |
129-140 |
| |
| |
michaux, Henri |
|
|
|
Plume (vertaling F. ten Harmsen van der Beek) |
pr |
ii/1 |
40-52 |
|
mitscherlich, Alexander |
|
|
|
De vredesgedachte en de menselijke agressiviteit (ingeleid door P.C. Kuiper) |
e |
iii/1 |
6-28 |
|
moor, Wam de |
|
|
|
‘Een vaag ravijn van bont’ (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
207-25 |
In gesprek met F.C. Terborgh |
v |
v/4 |
501-17 |
Waarom een schrijver trouwen kan (over J. van Oudshoorn) |
e |
vi/3 |
288-300 |
|
mooij, J.J.A. |
|
|
|
Eén op de tien (over S. Vestdijk) |
e |
ii/3 |
312-29 |
‘Vorm of vent’ (bespreking proefschrift J.J. Oversteegen) |
e |
iii/3 |
383-402 |
|
motokiyo |
|
|
|
Kakitsubata (vertaling H.C. ten Berge) |
t |
i/2 |
150-61 |
|
niikuni, Seiichi |
|
|
|
Ame = rain |
p |
iii/4 |
564 |
|
nooter, Gert |
|
|
|
Het is rot, maar het geeft niet (verhalen van de Inuit) |
e |
vi/3 |
330-38 |
|
oey tjeng sit |
|
|
|
Tekeningen in: |
|
v/2 |
232-34 |
|
ombre, L. |
|
|
|
Het ongewapend oog |
pr |
i/2 |
135-44 |
De honden |
pr |
i/3 |
291-300 |
|
oravecz, Imre |
|
|
|
Zie onder varga, A. Kibédi |
p |
vi/3 |
382-96 |
|
ouwehand, C. |
|
|
|
Over naoorlogse, moderne Japanse poëzie (met vertalingen) |
e |
iii/4 |
530-44 |
|
oversteegen, J.J. |
|
|
|
Marsman voor jong en oud |
e |
i/1 |
58-71 |
Positief en negatief oordeel (polemiek met J. van der Steen) |
e |
1/3 |
329-40 |
D'Oliveira en de waarheid |
e |
ii/1 |
65-86 |
Sociologisch impressionisme |
e |
ii/1 |
89-95 |
Vestdijk en Forum |
e |
ii/3 |
292-312 |
Terugblik (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
234-60 |
pagliarani, Elio |
|
|
|
Voorwerpen en argumenten voor een wanhoop |
p |
v/1 |
52-56 |
plamen, I.G. |
|
|
|
Pegam en Lambergar |
p |
v/4 |
520-35 |
| |
| |
pleynet, Marcelin |
|
|
|
Zie onder grivel, Charles |
|
|
|
|
polet, Sybren |
|
|
|
Gedichten |
p |
iii/3 |
310-16 |
Hij-man (310), Uit de cyclus: mr. Iks (312) |
|
|
|
Uit: Persoon/Onpersoon |
p |
iv/3 |
278-290 |
Johannes x in bejaardentehuis |
t |
vi/1 |
52-60 |
|
popa, Vasko |
|
|
|
Made in Holland (met Amichai, Breytenbach en Sanguineti) |
p |
v/4 |
563-69 |
|
porta, Antonio |
|
|
|
Menselijke verhoudingen |
p |
v/1 |
64-66 |
|
pound, Ezra |
|
|
|
Canto i (vertaling H.C. ten Berge) |
p |
iv/1 |
2-5 |
Canto xvii (vertaling H.C. ten Berge) |
p |
vi/1 |
39-43 |
|
pyterson, Frans |
|
|
|
Broddel uit Breisgau |
e |
iii/1 |
67-84 |
Taalcritiek, onvoltooid verleden en tegenwoordige tijd |
e |
iii/3 |
411-17 |
|
raat, G.F.H. |
|
|
|
Een suikergoedkleurige slang |
pr |
ii/2 |
204-27 |
|
raba, Gyögi |
|
|
|
Zie onder varga, A. Kibédi |
p |
vi/3 |
382-96 |
|
rabelais, François (vertaling J.D.P. Warners & H.C. de Wit) |
|
|
|
Proloog van de schrijver |
pr |
iv/4 |
388-99 |
Hoe Panurge de schuldenaars en leners prijst |
pr |
iv/4 |
399-403 |
Voortzetting van het betoog van Panurge ter lofprijzing van geldschieters en schuldenaars |
pr |
iv/4 |
403-06 |
Hoe Pantagruel de schuldenaars en leners verfoeit |
pr |
iv/4 |
406-08 |
|
raes, Hugo |
|
|
|
De verbrande schedel |
pr |
i/2 |
166-78 |
|
reints, Martin |
|
|
|
Drie kaders |
p |
vi/3 |
306-09 |
Vier modellen |
p |
vi/3 |
309-13 |
Drie oefeningen |
p |
vi/4 |
537-40 |
Drie zomerzegels |
p |
vi/4 |
540-3 |
|
rimbaud, Arthur |
|
|
|
Het hart onder de soutane (vertaling W.H. Derks) |
pr |
i/4 |
424-40 |
|
robberechts, Daniël |
|
|
|
Proposities |
e |
iv/3 |
374-81 |
Praag schrijven 1 |
pr |
vi/1 |
3-18 |
Praag schrijven 2 |
pr |
vi/4 |
434-49 |
| |
| |
roche, Denis |
|
|
|
Zie onder grivel, Charles |
|
|
|
|
roche, Maurice |
|
|
|
Zie onder grivel, Charles |
|
|
|
|
roelandt, L. |
|
|
|
De (Franse) kellner en de levenden (over S. Vestdijk) |
e |
ii/3 |
393-97 |
|
rothenberg, Jerome |
|
|
|
The steward's testimony |
p |
v/3 |
429-34 |
Cokboy |
p |
vi/4 |
495-500 |
|
ruting, Jos |
|
|
|
K.B.J. officieel geopend |
pr |
ii/4 |
476-81 |
Natuurzuiver kinderhormoon |
pr |
iii/2 |
227-41 |
Vriendje voor Chrisbin |
pr |
vi/2 |
194-218 |
|
salamun, Tomaz |
|
|
|
Gedichten |
p |
v/4 |
535-40 |
De tuin (535), Informatie (536), De zware wagen (537), Cape (538), Vanonder brandt het vuur (539) |
|
|
|
|
sanguineti, Edoardo |
|
|
|
Laborintus 11 |
p |
v/1 |
58-60 |
Purgatorio de l'Inferno |
p |
v/1 |
60-62 |
Reisebilder 1 |
p |
vi/2 |
140 |
Reisebilder 31 |
p |
vi/2 |
141 |
L'illustrata portoghese/de Portugese ansicht (vertaald door Pieter de Meijer) |
p |
vi/4 |
480-84 |
Made in Holland (met Amichai, Breytenbach en Popa) |
p |
v/4 |
563-69 |
|
schenkeveld, Margaretha H. |
|
|
|
De achtervolging voortgezet (over M. Nijhoff) |
e |
ii/4 |
519-33 |
|
schrijvers, P.H. |
|
|
|
Antieke poëzie als geestelijke ruimtevaart |
e |
i/4 |
408-23 |
|
schuhmacher, Wilma & peter heringa |
|
|
|
Er stond niet wat er staat |
e |
i/3 |
356-74 |
|
sierksma, Fokke |
|
|
|
Met sympathie en respect (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
169-77 |
|
snapper, Johan P. |
|
|
|
Evenbeeld en tegenbeeld (over H. Heeresma) |
e |
iv/1 |
60-77 |
G.K. van het Reve en de re(cidi)vistische |
|
|
|
Heterokliet |
e |
vi/2 |
221-34 |
|
snyder, Gary |
|
|
|
Gedichten |
p |
v/1 |
11-18 |
Control burn (11), The way West, Underground (13), Smokey the Bear Sutra (15) |
|
|
|
Gedichten |
p |
vi/1 |
25-29 |
As for poets (25), By Frazier creek falls (27), |
|
|
|
| |
| |
Source (28) |
|
|
|
|
sollers, Philippe |
|
|
|
Zie onder grivel, Charles |
|
|
|
|
sontrop, Th. |
|
|
|
Marmeren hondje |
p |
iv/4 |
455 |
|
stalpers, J.M.F. |
|
|
|
Waan-zinnig, tussen mijn slapen (over L. Vroman) |
e |
i/2 |
194-98 |
|
steen, J. van der |
|
|
|
Last & Co: in woorden (polemiek met J.J. Oversteegen) |
e |
i/3 |
325-29 |
Maanstralingsgevaar en andere lunatica (o.a. over Paul van Ostayen) |
e |
ii/2 |
171-86 |
|
stolk, P.J. |
|
|
|
Psychiatrie après la lettre (over S. Vestdijk) |
e |
ii/3 |
355-75 |
|
tandori, Deszö |
|
|
|
Zie onder varga, A. Kibédi |
p |
vi/3 |
382-96 |
|
tarn, Nathaniel |
|
|
|
Ely Cathedral |
p |
iii/4 |
483 |
Sections from: ‘A Nowhere for Vallejo’ |
p |
iv/3 |
257-63 |
Valedictions |
p |
iv/3 |
263-65 |
For Buffy Sainte-Marie |
p |
iv/4 |
424-26 |
Choices |
p |
iv/4 |
426-28 |
Accidents |
p |
iv/4 |
428-30 |
The first Persephone |
p |
v/3 |
406-08 |
The third Persephone |
p |
v/3 |
408-10 |
The tenth Persephone |
p |
v/3 |
410-12 |
The Kitchen |
p |
v/3 |
412 |
Lyrics for the Bride of God (section The Artemision) |
p |
vi/4 |
564-77 |
|
terayama, Shuji (uit het Japans vertaald door Noriko de Vroomen-Kondo) |
|
|
|
Een hoofdstuk over de hel |
pr |
vi/1 |
68-78 |
Leiding en geduld |
p |
vi/1 |
78-80 |
Zwarte zielen en andere opmerkingen |
p |
vi/1 |
80-82 |
|
terborgh, F.C. |
|
|
|
Gedichten |
p |
i/2 |
144-50 |
Namen (144), De ruiters (145), Atlantis (147), Circe's eiland (148), Voor de herberg (149) |
|
|
|
Palagustín |
pr |
i/3 |
270-85 |
De brug |
pr |
ii/2 |
201-04 |
Paulina |
pr |
ii/4 |
429-45 |
Beelden |
p |
iv/1 |
27-38 |
Santa Cruz |
pr |
iv/2 |
147-64 |
Shambhala |
pr |
v/4 |
450-86 |
Guadalupe |
pr |
vi/2 |
183-86 |
Vormend landschap |
pr |
vi/2 |
186-94 |
Le curé de Givry |
pr |
vi/4 |
519-35 |
| |
| |
varga, A. Kibédi |
|
|
|
Moderne poëzie in Hongarije |
e/p |
vi/3 |
382-96 |
(met bijdragen van Gyögy Rába, Sándor Csoóri, Dezsö Tandori, Imre Oravecz, Károly Bari) |
|
|
|
|
veen, J. van der |
|
|
|
Poëzie en muziek |
e/m |
iii/1 |
84-95 |
Over materiaal en functie in muziek |
e/m |
vi/1 |
106-23 |
|
verhagen, Hans |
|
|
|
Sterren boven Bombay |
p |
iv/2 |
136-41 |
Hoger |
p |
iv/4 |
430-35 |
|
vermeulen, Ernst |
|
|
|
Het herfstfestival van Warschau |
e/m |
i/4 |
464-82 |
Vestdijk over muziek |
e/m |
ii/3 |
405-22 |
Muzikale afval: Cage en Ives |
e/m |
iii/2 |
255-64 |
De Tsjechische avantgarde |
e/m |
iii/3 |
402-11 |
Signs van Ton Bruynèl |
e/m |
iv/1 |
77-90 |
|
vestdijk, S. |
|
|
|
Mijn relaties tot de muziek |
e/m |
ii/3 |
263-66 |
|
vidal de lorda, Josefina |
|
|
|
Een blik op de hedendaagse poëzie van Latijns- Amerika |
e |
iii/4 |
568-92 |
(met bijdragen van J. Mario, Francisco Araujo Sanchez, Juan Calzadilla, Elmer Szabó, Edwin Illescas, Erving Mayorga Masis, Antonio Cisneros, Ruben Vela, Guillermo Rodriguez Rivera, Miguel Barnet, Belkis Cuza Male, Victor Casaus) |
|
|
|
(vertaling Marijke de Feijter-van Nieuwenhuize) |
|
|
|
|
vogelaar, J.F. |
|
|
|
Topografie van een materialistiese literatuurteorie |
e |
iv/3 |
338-74 |
Woekering van betekenissen |
e |
v/1 |
110-34 |
Pro Domo |
pr/e |
vi/4 |
577-87 |
|
vuyk, Beb |
|
|
|
Triomf der Verovering |
pr |
iii/3 |
284-96 |
‘Een wederzien in Brazilië’ |
pr |
iv/2 |
173-87 |
|
vyscocil, Ivan |
|
|
|
De muur van Jakob (vertaling K. Poláckova/H.C. ten Berge) |
pr |
iii/1 |
46-51 |
warners, J.D.P. & H.C.D. de wit (vert. & kommentaar) |
|
|
|
Twee fragmenten van een nieuwe Rabelais-vertaling |
pr |
iv/4 |
386-418 |
1. Proloog van de schrijver (388-92), Aantekeningen (396-96), Commentaar (397-99) |
|
|
|
2. Hoe Panurge de schuldenaars en leners prijst (399-43), Voortzetting van het betoog van Panurge ter lofprijzing van geldschieters en schuldenaars (403-06), Hoe Pantagruel de |
|
|
|
| |
| |
schuldenaars en leners verfoeit (406-08), Aantekeningen (408-16), Commentaar (416-18) |
|
|
|
|
waskowsky, Riekus |
|
|
|
Drie gedichten |
p |
i/1 |
55-58 |
‘Vanavond weer eens een kapitteltje Ludwig’ (55), Our revels now (56), We want another war (57) |
|
|
|
Ernst redn lejzim |
p |
i/3 |
255-60 |
|
white, Kenneth |
|
|
|
Engelse poëzie 1950-1969 |
e |
iii/4 |
460-77 |
(met bijdragen van Thom Gunn, Ted Hughes, D.J. Enright, Adrian Henri, Nathaniel Tarn, Kenneth White) (vertaling H.C. ten Berge) |
|
|
|
Interpretation of a twisted pine |
p |
iii/4 |
484-86 |
The Region of Identity |
p |
iv/2 |
141-44 |
Cape Breton Elegy |
p |
iv/2 |
144-47 |
The Bird Path |
p |
iv/3 |
265-68 |
Open Letter to All Hyperboreans |
e |
iv/3 |
268-76 |
Poetry and the Tribe 1 (over Gary Snyder) |
e |
v/1 |
18-37 |
Poetry and the Tribe 2 |
e |
v/3 |
415-29 |
Into the white world |
e |
vi/1 |
29-39 |
Scotia Deserta |
p |
vi/4 |
506-19 |
|
willemsen, August |
|
|
|
Braziliaanse poëzie na 1920: |
e/p |
vi/3 |
357-82 |
Manuel Bandeira, Carlos Drummond de Andrade, João Cabral de Melo Neto |
|
|
|
|
wit, H.C.D. |
|
|
|
de Frère Jean des Entommeures, Gargantua's vriend |
e |
vi/2 |
235-51 |
|
zagoricnik, Franci |
|
|
|
Les tourbillons |
p |
v/4 |
540 |
|
zantwijk, Rudolf van |
|
|
|
Hartbloemen, Azteekse liederen |
e/p |
vi/3 |
338-57 |
|
zeckovic, Lela |
|
|
|
Drie Sloveense dichters (I.G. Plamen, Tomaz Salamun, Franci Zagoricnik) |
e |
v/4 |
517-20 |
|
zuiderent, Ad |
|
|
|
In het hol van de eeuw |
p |
ii/1 |
52-55 |
De afstand tot de aarde |
p |
iii/1 |
62-67 |
Orgelspel in Dordrecht (62), Le piano des pauvres (65) |
|
|
|
|
Met gedempt pathos |
p |
iii/2 |
247-50 |
Gedichten |
p |
iv/2 |
187-91 |
Szondags eten wij uit eigen tuin (187), Elegant reiziger in Indiaas landschap (188), ‘De geur der leliën’, door de gebr. W. en F. Langenheim uit Philadelphia (189), Artis natura magistra (190) |
|
|
|
Gedichten |
p |
iv/4 |
451-455 |
Elegie (451), Oh, Suzanna, zie hier wat ik je bied (453), Lokaties voor een film (454) |
|
|
|
De berg, de olifant en de muis (over W.F. Hermans) |
e |
v/2 |
297-317 |
| |
| |
| |
Thematische of bizondere afleveringen:
Vestdijk 70 |
ii/3 (oktober 1968) |
|
Linguistiek en Literatuur |
iii/2 (zomer 1969) |
|
Essays over hedendaagse poëzie in de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, Duitsland, Japan en Latijns-Amerika |
iii/4 (winter 1969/70) |
|
Literatuur in diskussie |
iv/2 (zomer 1970) |
|
Willem Frederik Hermans |
v/2 (zomer 1971) |
|
Van en over F.C. Terborgh |
v/4 (winter 1971/72) |
Afscheidsnummer met bijdragen van twintig auteurs uit binnen- en buitenland; met tekeningen, houtsneden en foto's. |
vi/4 (winter 1972/73) |
|
|