Randstad 11-12
(1966)– [tijdschrift] Randstad– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 328]
| |
PEINTURE VIVANTE
| |
[pagina 329]
| |
Living painting / peinture vivante(16 juli 1964, galerie ‘uit de kunst’ - amsterdam/schilder: (simon posthuma - schilderij: anton kothuys)
Begane grond grachtenhuis/tegen de achterwand verschrikkelijk groot frame, waarop ruwe jute/strakgespannen/hele doek spierwit gesaust/daarvoor behangerstafel, met emmers verf/zwarte verf en witte verf/messen, scheppen, penselen, kwasten, bezems, ragebol en grote verfspuit met knalrode verf/bloody paintgun/dit gedeelte van ruimte sterk verlicht/rest aardedonker/vanaf het plafond sterke luidsprekers/lawaaidouches/ mensen de ruimte in en deuren dicht/op de voorgrond twee stoelen tegenover elkaar/ op ene stoel zit s./nauwsluitend zwart zijden pak/doodstil en rechtop/hij is smetteloos zwart/op andere stoel a./nauwsluitend pak van witte windsels/bedekt hoofd, handen en voeten/hij is smetteloos wit/geprepareerde geluidsbanden storten uit speakers oorverdovende geluidscollage de ruimte in/door s. wordt a. tegen het grote witte doek gehangen/a. is wit in het verticale witte veld/ action painting van s. met de witte en zwarte verfklodders/ over het wit waarin de witte a./kontoeren van a. vallen weg/a. totaal opgenomen in de zwartwitte massa/mensencollage opgenomen in het ene lichaam/ in geluid o.a.: dit is wit/dit staat stil/dit beweegt zo snel dat het stil staat/dit staat zo stil dat de omgeving beweegt/en deze beweging is zo razendsnel, dat er geen touw meer aan vast te knopen is/dit zwart is zo pikzwart, dat het wit wordt/dit is zo diep in de nacht, dat het volop dag wordt/de regenboog is zo hoog, dat ze zonnestraal wordt/sunset and sunrise at the very same time/ | |
[pagina 330]
| |
tegen het eind van de zwartwitte actionpainting pakt s. rode verfmitrailleur en knalt bloedrode hagel in zwartwitte sijpelnatte lichaam/ (il ne s'agit pas d'entrer, mais de sortir des chosesGa naar voetnoot* /quittez (votre cageGa naar voetnoot**.) zwartwitte, bloedrode a, stapt uit beschilderde doek en laat daarop wit-uitgespaarde menselijke figuur achter/s. pakt beschilderde a. op en hangt hem naast het doek aan een haak/twee schilderijen hangen aan de achterwand/links met het uitgespaarde wit/rechts a. met gespreide armen/s. hangt boven a. de prijskaart/dan pakt s. de ragebol en onder geluid van massale gebedsgenezing tekent hij hiermee een groot zwart kruis om het rechtse schilderij/ links het grote doek met in het uitgespaarde wit nu de schilder/rechts het grote kruis met daaraan het schilderij/overal licht/deuren wagenwijd open/naar buiten toe/buitenlucht geluid: ravi shankar/duitse uitleg van de voltmeter/eric dolphy/boulez/vinkenoog/pauselijke urbi et orbi/beatles/hitler's hit: Wollt Ihr den totalen Krieg?/little stevie/coleman/fats domino/eigen teksten michaux/slagveldgeluiden/de la montagne/nelson/menigtes/stiltes/enz. opname: lou van gasteren genodigden: paus paulus v, prins bernhard etc... etc. | |
[pagina 331]
| |
Amsterdam, januari 1965: stoned in the streets. Twee opnamen van Marijke Koger, tijdens een happening gehouden in William's Place, Zeedijk.
Foto's: Hans Bruggeman | |
[pagina 332]
| |
Amsterdam, januari 1965: stoned in the streets. Twee opnamen van Marijke Koger, tijdens een happening gehouden in William's Place, Zeedijk.
Foto's: Hans Bruggeman |
|