Als men het radicalisme nieuw leven in wil blazen, impliceert dat natuurlijk ook een aanzienlijke hoeveelheid research waarbij men alle vroegere pogingen om zich te bevrijden in het oog houdt. Als men weet waar deze op uit liepen of hoe zij tot een algehele mystificatie leiden, geeft dat een beter begrip van de samenhang van de wereld die veranderd moet worden - en door dit begrip en uitgaande van die samenhang die men weer gevonden heeft kan men veel afzonderlijke resultaten, die het researchwerk in het recente verleden heeft gehad, behouden en deze kunnen dan worden waargemaakt. Dit begrip van de omkeerbare verbindende factor in de wereld toont - in zoverre het bestaat en mogelijk is - het bedrieglijke karakter van halve maatregelen aan en het toont ook aan dat telkens wanneer de bestaande orde van de maatschappij - haar rangorde en specialisatie, haar gewoonten of smaak - hervormd wordt in de geest van de tegenstander, er sprake is van halve maatregelen.
Daarbij komt dat de materiële ontwikkeling in de wereld snel toeneemt. Zij krijgt gaandeweg meer macht en de regeringsspecialisten worden gedwongen, omdat zij behoeders der passiviteit zijn, van het gebruik daarvan af te zien. Deze gang van zaken schept steeds meer algemene ontevredenheid en tegelijk ook duidelijk levensgevaar, maar deze regeringsspecialisten zijn niet in de positie om dit voortdurend in de hand te kunnen houden.
Wanneer de situationisten het artistieke protest zo'n perspectief geven zal men begrijpen dat het feit dat wij kunst en politiek in een gezamenlijke beschouwing betrekken absoluut niet betekent dat wij adviseren dat de kunst zich aan de politiek aanpast. Voor ons - en voor allen die ons terrein van mystificaties ontdaan hebben - heeft er geen moderne kunst bestaan sinds het einde van de jaren dertig, even zoals er sinds die tijd nergens een revolutionair stelsel in de politiek is geschapen. De opleving hiervan kan slechts een synthese (Aufhebung) zijn, dat wil zeggen de verwerkelijking van hun meest fundamentele eisen.
Het nieuwe protest waarover de situationisten spreken is reeds op sommige plaatsen gerezen. Ondanks de non-communicatie en de isolatie welke de huidige maatschappij-orde heeft geïnstalleerd, zijn er tekenen van een nieuw soort schandalen en het ene land na het andere, het ene werelddeel na het andere hebben elkaar reeds hierin beïnvloed; er is een uitwisseling begonnen.
Overal waar de avant-garde bestaat is het haar taak deze ervaringen en mensen bijeen te brengen en tegelijk voor hen een dui-