de Sahara inspireren hem tot het maken van een belangrijke serie tekeningen en gouaches. In 1955 vestigt hij zich voorgoed te Vence (Alpes Maritimes), waar nog andere groten onderdak hebben gevonden (Chagall, Gordon Craig). Experimenteert bestendig met ongewone materialen: zand, teer, houtskool, vernis, glas, waarvan hij de bijzondere eigenschappen terdege kent. Zijn werk, een lofzang aan de aarde, behoort tot de zgn. art brut. ‘Dubuffets picturale verbeeldingen, schrijft Herbert Read, suggereren het spontane plezier, waarmee een kind met verf te werk gaat, of het gebruik van natuurlijke grondstoffen in prehistorische grotschilderingen, of hedendaagse graffiti.’ Dubuffet, die in enkele boeiende teksten zijn visie op de schilderkunst en zijn werkmethodes heeft uiteengezet, is tevens een fascinerend schrijver: Prospectus aux Amateurs de tout Genre, Mémoire sur le développement de mes travaux à partir de 1952. Empreintes verscheen oorspronkelijk in 1957 in het tijdschrift Les Lettres Nouvelles.
hans magnus enzensberger, Kaufbeuren (Beieren), 1929. Studeerde in Erlangen, Hamburg, Freiburg, Parijs. Lector bij Suhrkamp Verlag (Frankfort a/d Main), woonachtig in Noorwegen. Publiceerde de dichtbundels Verteidigung der Wölfe, Landessprache, Museum der modernen Poesie, Allerleirauh (viele schöne Kinderreime), bovendien politieke, culturele en literaire essays o.m. in Schriftsteller, Ja- oder Nein-sager? en Bestandsaufnahme, eine deutsche Bilanz 1962. Samensteller van Vorzeichen, Fünf neue deutsche Autoren, 1962.
ralph ginzburg, Brooklyn, N.Y., 1930. Journalist, jazz-criticus, fotograaf, o.m. voor Esquire, Look. Auteur van An Unhurried View of Erotica, en 100 Years of Lynching. Redacteur en uitgever van Eros, a new quarterly on the joy of love (‘in its every manifestation’). 3 kinderen, echtgenote Susan is dichteres.
h.j.a. hofland, Rotterdam, 1927. Journalist te Amsterdam. Redacteur van Podium, essays in Propria Cures, Podium en Tirade. ‘Naamloze figuur.’ ann morrissett, Ohio, 1925. Bezocht de universiteiten van Chicago, Columbia en Vermont. Woonde in Parijs, Stockholm, Spanje, Italië en Israël. Werkte voor verschillende organisaties in Cuba, Porto Rico, Libanon en Cyprus; het interview met Burroughs vond deze zomer in Parijs plaats. Een door haar afgenomen interview met Fernando Arrabal verscheen in het derde nummer van Randstad.
anais nin, Parijs, van Spaans-frans-deense afkomst. Vader componist Joaquin Nin. Tijdens eerste reis naar de V.S. op 11-jarige leeftijd begonnen aan Diary, op het ogenblik 104 delen. Studeerde in Parijs Spaanse dans, publiceerde het eerste boek over D.H. Lawrence, geschreven door een vrouw An Unprofessional Study, gevolgd door House of Incest, gepubliceerd in Jolas' Transition, verfilmd door Ian Hugo. Financierde en schreef het voorwoord (in 1934) bij Henry Miller's Tropic of Cancer. Andere uitgaven: Under a Glass Bell, Cities of the Interior, Ladders to Fire, Children of the Albatross, Four-Chambered Heart, A Spy in the House of Love, en Seduction of the Minotaur.
hugues c. pernath, Antwerpen, 1931. Gedurende 13 jaar beroepsmilitair, wisselde Soldatenbrieven (1961) met Paul Snoek, medeoprichter van Gard Sivik, nam ontslag uit de redactie. Publiceerde de dichtbundels Het