kunst (meer kunnen), meer estetiek bij te pas. De uitdrukking ‘autonome literatuur (kunst)’ kan men vervangen door ‘taal (materiaal) gebonden literatuur (kunst)’.
Met formalisme bedoel ik een gericht realisme, in tegenstelling tot een naturalistisch. Dit realisme ka.n concreet zijn, maar niet in de zin van louter afbeeldend of weerspiegelend. Het kan echter evengoed abstract zijn, in de zin van structureel en constructief.
De vorm is de zichtbaarheid van de inhoud. De inhoud is de verstaanbaarheid van de vorm. Alles is inhoud wanneer je het ziet als een deel van een geheel. Alles in vorm wanneer je het ziet als iets wat is samengesteld uit kleinere eenheden.
De vorm moet een inhoud tot aanleiding, tot motief en tot stimulans hebben. Die inhoud moet de vorm voortstuwen, mag hem niet verstarren.
Omgangsvormen b.v. behoren ergens tot het domein van de kunst: ze zijn gericht op het vermijden van konflikten door het neutraliseren van een inhoud door een vorm.
Kunst, aan de ene kant, schept nieuwe vormen en dus een nieuw bewustzijn, aan de andere kant echter estetiseert ze werkzame sociale processen en activiteiten, ze verdoezelt, verblindt, maakt passief, maakt taboe. Dit is misschien te ondervangen door een zo talrijk mogelijke deelname aan het creatieve proces, het vervagen van het onderscheid tussen beroepskunst en amateurisme, en door aandacht voor het nieuwe, waarbij kan verhinderd worden dat kunst gebruikt wordt om voorbijgestreefde structuren te verdedigen.
Het is niet noodzakelijk om de fictie uit te schakelen. Het is alleen noodzakelijk om zó te schrijven dat het geschrift inzicht geeft, dat het geen aliënerende droommachine is (zoals de consumptiekunst: t.v.-serials, b.v.), maar de grenzen van de taal verlegt.
Schrijven moet contact zoeken zijn: niet ten koste van de inhoud (zoals in conventionele taal) maar niettegenstaande de inhoud.
Het schrijven mag geen oefening zijn binnen een bepaald tekensysteem en die dit tekensysteem perfectioneert, het moet een voortdurende aantasting zijn van dit tekensysteem in de mate van het mogelijke (op de grens van de verstaanbaarheid).
De schrijver is niet belangrijk in de mate waarin zijn werk autonoom is, maar in de mate waarin het bijdraagt tot de geschiedenis, d.i. in de mate waarin het zijn lezer tot schrijver maakt.
Een literaire tekst moet op twee manieren te lezen zijn, hij moet zelfstandig bestaan als raisonnement en even zelfstandig als résonnement. (Cf. Francis Ponge.)
Kan estetisering niet ergens vergeleken worden met commercialisering? (Estetisering: vervangen van de operationaliteit door het welbehagen (door immobilisme, door contemplatie die kan leiden tot fetischisme). Commercialisering: vervangen van de operationaliteit (van de gebruikswaarde) door opportuniteit (door ruilwaarde)).
Kunst heeft alvast dit gemeen met handel: ze wil, uit (vermeend) eigenbelang, zich (zogezegd) niet graag inlaten met politiek.
De mededeling is belangrijker dan het medegedeelde: het subject is belangrijker dan het object.
Men begint niet met poëzie, poëzie is een eindproduct.