registreren het niet. Voor de mensen uit die tijd was de ronding van een paar vrouwenbillen in een jurk echter een erotisch avontuur; zo zullen over honderd jaar de mensen zich afvragen waarom in onze films de actrices zich veelvuldig van hun bovenkleding ontdoen en in hun ondergoed paraderen - of misschien vraagt men zich zelfs dat niet af.
Ik begrijp dan ook niet dat het opnieuw uitgeven van tweederangs literatuur enige zin heeft, aangezien dit soort werken immers per definitie tijdgebonden is. Wij missen domweg de feeling om deze literatuur naar waarde te schatten. Hetzelfde ziet men nu reeds gebeuren met b.v. de geschriften van Bomans. De formule - een archaïsch woordgebruik vermengd met populaire uitdrukkingen, understatements en een dosis ironie - veroorzaakte enige tientallen jaren geleden een soort schokeffect, dat het gevoel voor humor van de lezer prikkelde. Thans beheerst één op de tien muloleerlingen deze formule en over honderd jaar zal niemand meer in staat zijn de woordwaarde te wegen; het is oud-nederlands geworden, zoals alles uit onze tijd oud-nederlands zal zijn en de humor zal vermoedelijk niet meer overkomen. Probeer maar een een Stuiversblad van een halve eeuw geleden te lezen. Om tot de monnik te retourneren of zo men wil terug te keren, wie deze roman leest om de gruwelen zal bedrogen uitkomen. Wat hier aan afschrikwekkends gepresenteerd wordt, haalt het niet bij de gruwelen, waarmee wij van kindsbeen af vertrouwd zijn. Er lopen wat spoken en bloedende nonnen rond en ook de duivel verschijnt nog even ten tonele, doch het effect is eerder lachwekkend dan schokkend, ware het niet dat het gauw gaat vervelen. Voorts belooft de flap ons symboliek, magie en erotiek. Ik moet bekennen dat ik van geen van drieën veel heb kunnen ontdekken. Je kunt natuurlijk allerlei rare dingen laten gebeuren en een als monnik verklede vrouw, waarvan je zegt dat zij de assistente van de duivel is, op een met vreemde tekens versierde spiegel laten blazen, waarna een mannetje binnenkomt met een hoge hoed op, waarvan je vertelt dat het de duivel is - meneer-zelf zogezegd -, maar is dat magie? En waar staat een en ander dan wel symbool voor?
De erotiek valt ook zwaar tegen, zodat verwacht mag worden dat degenen, die op de flaptekst afvliegen, zich zwaar bekocht zullen voelen. We worden geconfronteerd met een jongedame met aangrijpende vormen, doch zij is kennelijk met blik betimmerd, aangezien ze nog nooit heeft gehoord van het verschil der sexen. Voorts een monnik, de hoofdpersoon van het verhaal, die volgens de berichten een heilige is, aangezien hij nog nimmer aanvechtingen heeft gehad. Een bijzonder stel mensen derhalve. De duivel nu stuurt een lieftallige jongedame op de monnik af, waarvoor hij vlot door de knieën gaat. Hij ziet even een blanke borst achter een halfgeopend kleed blinken, waarna het met hem gebeurd is. In plaats van verlichting te