Ontvangen boeken
Dr J. SASSEN, o.p.: Het Klooster; 105 blz., fl. 2.25.
G.A. MEYER, o.p.: De Aflaten, eene geschiedkundig-dogmatische studie; 118 blz., fl. 2.50.
P. VAN DEN TEMPEL, o.p.: De Mensch, Gods beeld; beschouwingen over het genadeleven; 102 blz. fl. 2.25.
Drs L.M. DANIËLS, o.p. Theotokos; eene uiteenzetting der katholieke Marialeer; 144 blz., fl. 2.75.
GUST. Baron ARMFELT: Mijn weg naar de Kerk; Nederl. vert. van Fr. A.N. Metz, O. Cist.; 123 blz., fl. 2.50.
Verschenen in de serie ‘Ster-uitgaven’, bij J.J. Romen en Zonen, Roermond.
Uiterlijk, zeer verzorgd; innerlijk zeer degelijk, alhoewel deze vijf werken begrijpelijkerwijze niet alle op hetzelfde peil staan.
Sassen neemt in zijn studie een hoofdzakelijk psychologisch standpunt in, en geeft in dit opzich zeer rake beschouwingen ten beste. Geen geschiedenis van het kloosterleven, maar uiteenzetting van wezen en doel van deze levensstaat, van zijn beteekenis voor de beschaving en het godsdienstig leven.
Meyer geeft, bevattelijk, onderhoudend en - voor zoover op zoo'n beperkte ruimte doenlijk - ook volledig wat de titelopgave belooft: Wat is aflaat? Hoe ontstond hij? Welke zijn de bizonderste soorten er van? De misbruiken er van?
Daniëls' werk is, als een bondige uiteenzetting van de Marialeer, uiterst goed geslaagd. Vlot geschreven, duidelijke verklaring. Houdt steeds het onderscheid op het oog tusschen zékere, en min of meer waarschijnlijke stellingen. Berust overal op streng-dogmatische ondergrond.
In het auto-biografisch bekeeringsverhaal van Armfelt is van inwendige strijd, van groote te doorworstelen moeilijkheden niets merkbaar; 't verhaal blijft bij een schets van 's schrijvers zuiver verstandelijke ontwikkeling: hoe hij, door studie, van het Protestantisme eenerzijds, en van het Katholicisme anderzijds, stilaan tot het inzicht kwam dat alleen in het laatste de ware Kerk te vinden is. Door het gebed verwierf hij de kracht om te beantwoorden aan de bekeeringsgenade.
De in deze uitgave verschenen werken zijn op de eerste plaats voor niet-katholieken bedoeld. Doch, daar de methode niet polemiseerend, maar hoofdzakelijk vóórlichtend is en de R.K. Geloofsleer duidelijk en synthetisch wordt uiteengezet, kunnen deze werken ook Roomschen, die zich in de geloofskennis willen vervolmaken, zeer nuttig zijn.
A.W.V.W.