Pogen. Jaargang 2
(1924)– [tijdschrift] Pogen– Gedeeltelijk auteursrechtelijk beschermd
[pagina 182]
| |
Het Noordzee-Theater te Knocke
| |
[pagina t.o. 182]
| |
Het Noordzee Theater te Knocke.
| |
[pagina 183]
| |
bescheiden zaal; vervolgens staan we voor het zeer eigenaardige feit dat tooneelmenschen en bouwmeesters met groote kans op zekerheid vermoeden hoe of het tooneel zich zal ontwikkelen, terwijl de tooneelschrijvers ons nog geen moderne stukken gegeven hebben! Het is toch een feit dat het oud tooneel niet meer beantwoordt aan de eischen van het publiek: o.m. moet de sterke afscheiding tusschen dit laatste en de tooneelspelers verdwijnen; daarom hebben wij ons tooneel in de zaal vooruitgebouwd, en beschikken zoodanig over een proscenium, en wel van die afmetingen dat het kan afzonderlik bespeeld worden; daarom ook is het van uit twee deuren toegankelikGa naar voetnoot(1). Het voetlicht werd natuurlik afgeschaft. Verder heeft het naturalisme op het tooneel niemand voldoening geschonken. Hoe kunstmatig de perspectief der beschilderde doeken ook zij, van af gelijk welke zitplaats gezien is ze valsch; de geschilderde boomen, schoorsteenen, kasten, spiegels, deuren enz. vertoonen niet de minste werkelikheid; zij lijden onder het gebrek aan volume, ze hebben geen lijf, werpen geen schaduwen. Wij hebben ons dan ook direct van het naturalisme afgewend, en een abstract schema ontworpen dat op zeer knappe wijze door den heer G. Moulaert van het Théâtre du Marais te Brussel, ontwikkeld en uitgevoerd werd. Wij beschikken over den beschilderden muur achter het tooneel, drie stel doeken, drie beschilderde achterdoeken, het gordijn, twee zijschermen met wisselstukken, en een aantal blokken van verschillende vormen en grootte. De belichting bestaat uit drie verschillende lichtbronnen: in de twee hoeken der zaal, op tribunehoogte, is er een lichtcabine die vier sterke schijnwerpers bevat; al boven achter de tooneelopening zijn twee lampen aangebracht terwijl wij achter de tooneel over een verplaatsbare voetlamp beschikken. Ieder licht kan wit zijn of gekleurd. Met deze weinige toebehooren kunnen we heel wat verwezentliken. Natuurlik trachten we niet een boerenhuis of een heerenkamer na te bootsen, wel de stemming te verwekken, het begrip van een boerenhuis, een landschap, een kerk enz.: dit bereiken wij met onze twee zijschermen; het overige decor bestaat uit gordijnen en blokken. Op ons zeer ondiep tooneel is het ons mogelik zeer sterk het gevoel van diepte te geven. Dageliks vinden onze menschen nieuwe mogelikheden in hun tooneel, en zij zijn er over tevreden. Wat kan een architect meer verlangen? |
|