vrouwelijke beeldhouwers met voorliefde wordt tentoon gesteld, neen hier is het namelijk de zin voor orde, maat, strengheid, rondborstigheid en eerlijkheid.
Het eigenaardige nu bij deze interessante schilders-persoonlijkheid is dit: in haar zien en in haar ‘stiel’, kortom in de vitaaltechnische schildervermogens overheerscht een mannelijke kracht, die nochtans niet binnendringt waar de kunstschepping met hartstocht en gevoel wordt vervuld. Hier in het mannelijke, is en blijft Charley Torrop volkomen vrouw. Niet omdat ze zich daartoe dwingen moest, ook niet omdat ze zich niet opgewassen voelt voor die mannelijke gevoelswijze, neen, deze laatste wil ze absoluut niet nabootsen, zij zou het in 't geheel niet kunnen, haar natuur is in dit opzich heelemaal rein-vrouwelijk.
En dit vrouwelijke spreekt zich hierin uit, dat ze niet didakties wordt, dat ze de allegorie van de hand wijst, dat ze in het gelaat van hare figuren geene interessante psychologie zoekt te leggen; dat ze elk probleem van een menschenziel, als een wezenlijk, een vormelijk vegetatieve gemoedstoestand door oogen, handen en mond van hare modellen laat spiegelen.
Krachtig beheerscht zij de scheppings-aktie van het technische, energiek rukt zij de schildersvizie naar zich toe, en wordt er soms bijna brutaal tegenover, maar even behoedzaam blijft ze tegenover de zielsproblemen; de figuren die ze schildert worden nooit geweldig geïnterpreteerd (iets zooals een Lembach met zijn modelkoppen deed), de oogen van al hare figuren zijn vrij wijd-opengerekt, maar dan toch hangt over hen als een sluier, men dringt niet meer tot op den bodem van deze geopende diepten, zij blijven raadsels, zonder opwindende prikkeling, stomme afwijzende verwonderende natuurraadsels.
Die polariteit der naturen maakt Charley Toorop tot een bovenal boeiende verschijning; want hier is geen strijd, geen angst van de eene natuur voor de andere; er heerscht evenwicht, elke natuur heeft haar eigen sfeer en eigen levensrecht; en beiden vullen elkander aan.
Dit evenwicht, dat in het onder-bewustzijn van de kunstenares heerscht - het boven-bewustzijn zal waarschijnlijk, lijk bij ieder modern mensch, vervuld zijn van zware kampen en zelf-argwaan -dit onderbewuste evenwicht dus, stroomt als een oneindig-troost-