Poëziekrant. Jaargang 16
(1992)– [tijdschrift] Poëziekrant– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 22]
| |
RecensieSjoerd Kuyper
| |
[pagina 23]
| |
Sjoerd Kuyper [foto: Margje Kuyper]
zijn gedichten en verhalen en zijn leven, voor zover dat bekend is geworden. Maar waarom was Jan Arends zo? Waarom moeten mensen zo'n leven leven? We weten het niet. Het is als met mythen of als met muziek. We begrijpen de beelden of de klanken tautegorisch, niet allegorisch. Sjoerd Kuyper laat in dit gedicht zien hoe hij de taal en de vorm beheerst. Het is een lucide droomverhaal, maar perfect onder controle van de schrijvende hand. Die beheersing blijkt ook uit het volgende gedicht, ‘Bonte avond 1964’. Ik veronderstel dat de dichter naar een reünie van zijn oude zesde klas is geweest. Veertig jaar waren de klasgenoten nu. De gebeurtenis wordt beschreven als een droom, waarin 1964 en 1991 of '92 door elkaar lopen: er is niets en alles is veranderd. Zelden las ik zo'n treffend verslag van de verwarring, de ongein, het heimwee en de naderende ouderdom. Het gedicht eindigt met weer zo'n mooi beeld: ‘De nacht | lag braak, als de hand | van een verliefde oude man’; vooral omdat het eerdere regels in herinnering roept: ‘Maar toen was ik opeens | verliefd op een mevrouw | van veertig. | Ze was zó | mooi, dat ik zei dat ik | dichter was geworden.’ En nu begrijp ik ook de regel: ‘Wat dacht alleen te kunnen zijn’ anders, met de klemtoon op ‘dacht’. De gedichten vragen om lezers en vooral lezers die mooi zijn, op welke manier dan ook. Sjoerd Kuyper schrijft eenvoudige, soms kinderlijke taal, maar hij heeft zijn regels onder controle. Er heerst een uitgewogen woord-economie. Zijn gedichten doen soms denken aan de verhalen van zogenaamd primitieve volkeren, zo wonderlijk, zo economisch, zo rationeel onbegrijpelijk ook. Vooral de laatste reeks, ‘Zoete deuren’, waarin het nachtkind van de titel figureert. Het gedicht is een mythische vertelling over vader en zoon en kleinzoon, vol wonderlijke beelden die je aanvoelt zonder ze te kunnen verklaren. |
|