Poëziekrant. Jaargang 16
(1992)– [tijdschrift] Poëziekrant– Auteursrechtelijk beschermd
[pagina 16]
| |
RecensieAnna Blaman
| |
[pagina 17]
| |
tot lezen dat Anna Blamans liefdesgedichten zo treurig zijn omdat het leven voor een lesbienne in de jaren dertig en veertig zo kommervol was. Dat was wel zo en Blaman geeft daar in de wel gepubliceerde gedichten ‘Stadsrand’ en ‘Zij kwam’ bijvoorbeeld schrijnende beelden van, maar de wanhoop in Blamans teksten heeft meer te maken met een existentialistische visie op de menselijke natuur. De liefde is een eenzaam avontuur, niet omdat ze zo moeilijk te realiseren is, maar omdat tweezaamheid ‘een gebarsten prijk’ is. Het grondmotief van Blamans romans maakt duidelijk dat juist de liefde ons bewust maakt van onze eenzaamheid: de geliefde is in principe onbereikbaar. Ik citeer: | |
Voor A. (lie Bosch)
Dit is het schimmenspel van 's menselijk tekort:
de machteloosheid van de liefde die te klein
is om behoedster van een lot te zijn
Dit is waarom je tranen stort
Dit is het leven: een wederzijdse ban
in eenzaam sterven aan verlatenheid
Dit is waarom je hete tranen schreit
die ik niet bannen en niet drogen kan
De kleine liefde is een groot zeer
een zeer dat leven tot fatum keert
Dit is wat jou verwondt en deert
tot tranen van machteloos verweer
Tranen zo bitter en zo goed
Ze wellen uit een diep en prachtig leed
het leed dat van de grote liefde weet
liefde die groot behoedt
Dit gedicht is enkel van biografisch belang. De dichteres komt niet verder dan oninteressant geformuleerde stellingen - er is geen enkel treffend beeld - en dan vervalt ze in rijmelarij (tekort - stort, verlatenheid - tranen schreit), in slappe herhaling (‘een groot zeer | een zeer’) en verwrongen ritme (zie de derde strofe). Het gedicht is helaas geen uitzondering. Een overbodige bundel dus? Nee, afgezien van verrassingen als ‘Fleur du mal’, ‘La prisonnière’ (waarvan Maaike Meijer een mooie interpretatie gaf) en ‘Idool’ zijn er soms mooie regels, maar het belangrijkste is toch dat de gedichten vaak een intiemer inzicht geven in Blamans levensvisie dan haar proza. |
|