7 vragen aan...
Tim Krabbé (1943) vergaarde wereldfaam met zijn boeken Het gouden ei en De grot. Zijn romans zijn in zestien talen vertaald, en vier ervan zijn verfilmd. Naast zijn romans en verhalen heeft hij ook artikelen en boeken over schaken geschreven. In oktober verscheen zijn nieuwste roman Een goede dag voor de ezel bij uitgeverij Prometheus.
Wat is je vroegste herinnering?
Op mijn tweede verjaardag kreeg ik een zwart fluwelen dingetje. Ik wist niet precies wat het was, maar ik dacht het in ieder geval bij de twee uiteinden vast te moeten pakken om het zo uit elkaar te trekken. Maar het was gewoon een speelgoedhondje.
Waar heb je echt een hekel aan?
Aan mensen die geen rekening houden met anderen, mensen die het zonder dat simpele element in de opvoeding hebben moeten stellen. Als ik in de auto zit let ik er wel eens op, en ik zie te vaak mensen gewoon troep uit hun auto gooien. De maatschappij gaat wat dat betreft hard achteruit.
Wat is jouw recept tegen een rothumeur?
Het lijkt me een goed idee om naar een supermarkt te gaan om iets te kopen wat je nog nooit hebt gekocht. Vervolgens ga je kijken wat je er van maken kunt. Een avocado bijvoorbeeld.
Wat zou je willen veranderen aan jezelf?
Mijn houterigheid. Ik zou heel graag soepeler kunnen bewegen. Het is een langgekoesterde droom van mij om te gaan surfen op de golven van Hawaï, maar ik heb geen evenwichtsgevoel.
Welk boek heeft jouw leven veranderd?
Het boek dat me in ieder geval tijdelijk, zo'n twee jaar lang, heeft beziggehouden is Beat the dealer, uit 1960 van Edward Thorpe. Het is een boek over blackjack, hoe je met een bepaald systeem de bank kan verslaan. Dat blijft toch een droom: slapend rijk worden.
Wat is belangrijker, vorm of inhoud?
Daar kan ik kort over zijn: inhoud. De vorm is eigenlijk onbelangrijk.
Aan wie moet Passionate Magazine eens aandacht besteden? Aan Haruki Murakami. Een Japanse schrijver waar ik verslaafd aan ben geraakt. Ik heb al zijn boeken die in het Engels of Nederlands zijn vertaald gelezen. Het is een heel moderne schrijver, niet traditioneel Japans, hij had net zo goed een Franse schrijver kunnen zijn. Zijn verhalen zijn indrukwekkend bizar.
Tim Krabbé tijdens GDMW Festival