Passionate. Jaargang 11(2004)– [tijdschrift] Passionate– Auteursrechtelijk beschermd Vorige Volgende [pagina 46] [p. 46] Jan Baeke In een staat van Paul Verhoeven 1. Op een dag, na het openingsshot voordat de oorlog begint of daarna is de held druk bezig geconcentreerd, zachtmoedig ontspannen, onverstaanbaar - Ook het kwaad is bezig maar verborgen al zien wij de haast, de harde mimiek en horen wij aanzwellende muziek. Dan volgen scènewisselingen in koortsachtige gebaren want dit is de toekomst van het rijke westen en wanneer de snelle voertuigen de nog uitbundig verlichte straten doorkruisen schieten de meestal korte woorden voor hen uit als hagelbuien. Afgezien van de dieprode wonden en het machtsvertoon van doe-het-zelvers buiten dienst zijn de beelden schaars. Het einde komt zwak verlicht het donker uit kruipen een klein beetje mank maar met een tas vol bijvoeglijke naamwoorden en wij maar denken - Ik kan het wel, maar wie zit er op zelfstandige naamwoorden te wachten? citeerde hem de journalist en scherpere analyses volgden. Later gaat het over interpunctie. Zo kent iedere geschiedenis haar details. [pagina 47] [p. 47] 2. Om in één zin te kunnen beschrijven wat uit nood en misbaar opduikt wat wij niet willen zien maar verwelkomen, dat Jezus onderweg is en bescherming voorwendt en zich niet laat weerhouden door opspattend vrouwvolk wat wij zo terecht vinden behaard en eschatologisch als we zijn... Moet iets eenvoudiger kunnen? Harde jongens en fatale toetjes, dikvlezige spijkers in een zacht zwart kruis dan maar? 3. Recht kleedt zich al eeuwen met het oog op vertoon. Jij kijkt graag en weet er kan recht worden gedaan met twee volautomatische snelvuurgeweren en een pak van Fritz Lang Korseletten und Anzüge, Berlin, seit 1927 zingend Ein fester Burg ist unser Gott. Stijl is ook traditie en trots en de zenuwen mooi uitgelicht als wraak geweven teder gespeeld gezouten en lichtjes gepaneerd daarna strak meedogenloos en monter gefrituurd in het snackpaleis van Paul Verhoeven. Vorige Volgende